Warner Bros Discovery vil på nytt lukke kinovinduet

Warner Bros Discovery vil på nytt lukke kinovinduet

Warner Bros Discovery vil forlate den nye praksisen med et forkortet kinovindu på 45 dager. Det lar seg ikke lenger forsvare økonomisk å slippe kostbare filmer direkte på strømming, mener ledelsen.

Foto: Elvis – en av filmene som ikke slippes på HBO Max etter 45 dager likevel.

Relativt kort tid etter at eieren av HBO Max, Warner Media, helt overraskende i 2020 besluttet å forkorte kinovinduet til kun 45 dager, har selskapets nye ledelse fått kalde føtter. Det skjer etter at Warner Bros og Discovery fusjonerte og HBO Max ble offer for en rekke sparetiltak. Først la HBO Max ned sin lokalproduksjon av såkalte originals i blant annet Norden, deretter kansellerte Warner Bros Discovery en rekke storfilmer som nesten var ferdige, deriblant blockbusteren Batgirl.

Nå går ledelsen også tilbake på ønsket om å lansere filmene kun 45 dager etter kinopremiere. Det er under Warner Bros Discoverys nye leder David Zaslav at kursendringen er kommet til. Det er et brudd med tidligere Warner Media CEO Jason Kilars åpning av videovinduet under pandemien. Da fikk abonnentene til HBO Max tilgang til en rekke nye HBO Originals bare 45 dager etter kinopremieren, deriblant Batman og Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore.

Men nå har mange av disse HBO Originals forsvunnet, for å dukke opp igjen som betalingsfilmer på kanalen. Heller ikke Baz Luhrmans blockbuster Elvis, som nå går på norske kinoer, vil dukke opp på HBO Max etter 45 dager, slik abonnentene var lovet. Filmen vil komme på HBO Max, lover kanalen, men vil ikke si noe om når.

Det lar seg ikke lenger forsvare økonomisk å slippe kostbare filmer direkte på strømming, sa Zaslav i forrige uke. Selskapet vil bevare kinoopplevelsen og kinovinduet, men noen filmer kan fortsatt slippes med kortere vinduer.

Spørsmålet er hvilke konsekvenser dette vil få for strømmekanalens tilgang til nye abonnenter. Og vil de gamle være med videre?

Etter at HBO Max ble lansert som strømmekanal i 2020, økte antallet nye abonnenter med 11 millioner (til 73,8 millioner) det året. Det ga Warner Bros. Discovery tilsammen 92,1 millioner abonnenter for kanalene HBO Max og Discovery+. Per mars i år har HBO Max alene 76,98 millioner abonnenter. Mange av disse har tegnet seg på med lovnad om å få rask tilgang til nye storfilmer. Vil de fornye når de oppdager at de må vente lenger?

Warner Bros Discovery vil på nytt lukke kinovinduet

Warner Bros Discovery vil på nytt lukke kinovinduet

Warner Bros Discovery vil forlate den nye praksisen med et forkortet kinovindu på 45 dager. Det lar seg ikke lenger forsvare økonomisk å slippe kostbare filmer direkte på strømming, mener ledelsen.

Foto: Elvis – en av filmene som ikke slippes på HBO Max etter 45 dager likevel.

Relativt kort tid etter at eieren av HBO Max, Warner Media, helt overraskende i 2020 besluttet å forkorte kinovinduet til kun 45 dager, har selskapets nye ledelse fått kalde føtter. Det skjer etter at Warner Bros og Discovery fusjonerte og HBO Max ble offer for en rekke sparetiltak. Først la HBO Max ned sin lokalproduksjon av såkalte originals i blant annet Norden, deretter kansellerte Warner Bros Discovery en rekke storfilmer som nesten var ferdige, deriblant blockbusteren Batgirl.

Nå går ledelsen også tilbake på ønsket om å lansere filmene kun 45 dager etter kinopremiere. Det er under Warner Bros Discoverys nye leder David Zaslav at kursendringen er kommet til. Det er et brudd med tidligere Warner Media CEO Jason Kilars åpning av videovinduet under pandemien. Da fikk abonnentene til HBO Max tilgang til en rekke nye HBO Originals bare 45 dager etter kinopremieren, deriblant Batman og Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore.

Men nå har mange av disse HBO Originals forsvunnet, for å dukke opp igjen som betalingsfilmer på kanalen. Heller ikke Baz Luhrmans blockbuster Elvis, som nå går på norske kinoer, vil dukke opp på HBO Max etter 45 dager, slik abonnentene var lovet. Filmen vil komme på HBO Max, lover kanalen, men vil ikke si noe om når.

Det lar seg ikke lenger forsvare økonomisk å slippe kostbare filmer direkte på strømming, sa Zaslav i forrige uke. Selskapet vil bevare kinoopplevelsen og kinovinduet, men noen filmer kan fortsatt slippes med kortere vinduer.

Spørsmålet er hvilke konsekvenser dette vil få for strømmekanalens tilgang til nye abonnenter. Og vil de gamle være med videre?

Etter at HBO Max ble lansert som strømmekanal i 2020, økte antallet nye abonnenter med 11 millioner (til 73,8 millioner) det året. Det ga Warner Bros. Discovery tilsammen 92,1 millioner abonnenter for kanalene HBO Max og Discovery+. Per mars i år har HBO Max alene 76,98 millioner abonnenter. Mange av disse har tegnet seg på med lovnad om å få rask tilgang til nye storfilmer. Vil de fornye når de oppdager at de må vente lenger?

MENY