Utmerkelse til Nataša Urbans «Formørkelsen» i Cannes

Utmerkelse til Nataša Urbans «Formørkelsen» i Cannes

Nataša Urban fikk i dag en utmerkelse på filmfestivalen i Cannes for «Solformørkelsen».

Det er Doc Alliance, nettverket til 7 av de mest innflytelsesrike europeiske filmfestivalene for dokumentar, som står bak utmerkelsen som ble delt ut i Cannes i dag. Det skjedde under Cannes Docs som inngår i markedet i Cannes.

Formørkelsen fikk en Special Mention for regissør Nataša Urbans “masterful assemblage of intimate audio statements as well as exquisite images that have the ability to take the spectator on a unique mountain hike where one can feel not only at home but also uneasy”. Det var Payal Kapadia som fikk Doc Alliance-hovedprisen for A Night of Knowing Nothing.

Nataša Urban har tidligere vunnet Dox:Award under CPH:DOX for Formørkelsen. Det var første gang en norsk dokumentarfilm ble tildelt denne prisen.

Natasa Urban under dagens prisutdeling.

Formørkelsen er et dokumentaressay, i form av en kollasj av minner og refleksjoner rundt filmskaperens oppvekst i Serbia på 90- og tidlig på 2000-tallet. Filmen utforsker forholdet mellom tid, minner og traumer, individuelle og kollektive. Solformørkelsen i 1999 blir en allegori over en mørk periode i Serbias historie. Nataša Urban undret seg hvordan alle disse krigene på Balkan kunne startes i hennes navn, og hvordan skal hun forholde seg til denne arvesynden der krig etter krig oppstår. I vårt intervju med henne om filmen sammenlikner hun Serbias krigføring med hva Russland gjør i Ukraina i dag.

– Hvordan falt et moderne samfunn ned i en nasjonalistisk avgrunn? Hva kan vi gjøre med denne urettferdigheten? Hvordan kan du kjempe for sannhet? Hva er sannhet når hele samfunnet blir snudd på hodet? Hva gjør du og hva gjør jeg? Gjør vi nok?

– Den tilbakevendende solformørkelsen og oppløsningen av Jugoslavia advarer oss om at etterkrigstidens europeiske fred er en illusjon. Vår voldelige historie kan brukes til å så frøene til nye blodbad og kriger. Hvordan stopper vi denne onde sirkelen? En av måtene er å se på medfølelse, skam, skyld og ansvar. Håp lever i en åpen og ærlig kommunikasjon.

Les hele intervjuet

Utmerkelse til Nataša Urbans «Formørkelsen» i Cannes

Utmerkelse til Nataša Urbans «Formørkelsen» i Cannes

Nataša Urban fikk i dag en utmerkelse på filmfestivalen i Cannes for «Solformørkelsen».

Det er Doc Alliance, nettverket til 7 av de mest innflytelsesrike europeiske filmfestivalene for dokumentar, som står bak utmerkelsen som ble delt ut i Cannes i dag. Det skjedde under Cannes Docs som inngår i markedet i Cannes.

Formørkelsen fikk en Special Mention for regissør Nataša Urbans “masterful assemblage of intimate audio statements as well as exquisite images that have the ability to take the spectator on a unique mountain hike where one can feel not only at home but also uneasy”. Det var Payal Kapadia som fikk Doc Alliance-hovedprisen for A Night of Knowing Nothing.

Nataša Urban har tidligere vunnet Dox:Award under CPH:DOX for Formørkelsen. Det var første gang en norsk dokumentarfilm ble tildelt denne prisen.

Natasa Urban under dagens prisutdeling.

Formørkelsen er et dokumentaressay, i form av en kollasj av minner og refleksjoner rundt filmskaperens oppvekst i Serbia på 90- og tidlig på 2000-tallet. Filmen utforsker forholdet mellom tid, minner og traumer, individuelle og kollektive. Solformørkelsen i 1999 blir en allegori over en mørk periode i Serbias historie. Nataša Urban undret seg hvordan alle disse krigene på Balkan kunne startes i hennes navn, og hvordan skal hun forholde seg til denne arvesynden der krig etter krig oppstår. I vårt intervju med henne om filmen sammenlikner hun Serbias krigføring med hva Russland gjør i Ukraina i dag.

– Hvordan falt et moderne samfunn ned i en nasjonalistisk avgrunn? Hva kan vi gjøre med denne urettferdigheten? Hvordan kan du kjempe for sannhet? Hva er sannhet når hele samfunnet blir snudd på hodet? Hva gjør du og hva gjør jeg? Gjør vi nok?

– Den tilbakevendende solformørkelsen og oppløsningen av Jugoslavia advarer oss om at etterkrigstidens europeiske fred er en illusjon. Vår voldelige historie kan brukes til å så frøene til nye blodbad og kriger. Hvordan stopper vi denne onde sirkelen? En av måtene er å se på medfølelse, skam, skyld og ansvar. Håp lever i en åpen og ærlig kommunikasjon.

Les hele intervjuet

MENY