Filmfestivalen i Cannes har i år bare åpnet for russiske filmer som ikke er støttet av russiske myndigheter. Men russiske uavhengige journalister får ikke innpass.

Foto: Årets offisielle festivalplakat som markerer at festivalen feirer 75 år.
Filmfestivalen i Cannes besluttet i våres å stenge ute alle filmer som er finansielt støttet av russiske myndigheter. Årsaken har vært den russiske invasjonen av Ukraina. Men de har åpnet for uavhengige russiske filmer. I hovedkonkurransen deltar Kirill Serebrennikov med det historiske dramaet Tchaikovsky’s Wife. Han er regnet som en dissident i russisk kulturliv, både som film og teaterregissør, og hadde lenge husarrest. I fjor kunne han ikke selv representere Petrovs Flu i Cannes. Han har nylig bosatt seg utenfor Russland.
Festivalen har altså ikke fulgt de ukrainske filmorganisasjonenes krav om å stenge ute alle russiske filmer – bare de som er direkte støttet fra russiske myndigheter. Når det gjelder russiske mediefolk synes situasjonen å være annerledes. Bare russiske journalister og kritikere som har gått offentlig ut mot invasjonen i Ukraina, kan vurderes som kandidater til å delta på festivalen.
Det har ført til at en rekke uavhengige russiske journalister og mediefolk ikke har fått innvilget akkreditering. De har beklaget seg, blant annet på Twitter, men ser ikke ut til å få endret på festivalens beslutning.
Festivalen formulerte sin holdning i en pressemelding 1.mars.
“Unless the war of assault ends in conditions that will satisfy the Ukrainian people, it has been decided that we will not welcome official Russian delegations nor accept the presence of anyone linked to the Russian government.”
Spørsmålet er hva det vil si å være uavhengig og hvordan festivalen kan sjekke om mediefolkene faktisk er det. Det er tydelig at her kommer ikke tvilen pressefolkene til gode: De må ha gått offentlig ut mot invasjonen og betalt en pris for det, for å kunne vurderes til akkreditering.
Cannes er en av de tre største filmfestivalene i verden, ved siden av Toronto og Berlin, og hvert år deltar over 4000 journalister fra over 75 land.
Her er festivalens pressemelding om russisk deltakelse:
«As the world has been hit by a heavy crisis in which a part of Europe finds itself in a state of war, the Festival de Cannes wishes to extend all its support to the people of Ukraine and all those who are in its territory. However modest as it is, we join our voices with those who oppose this unacceptable situation and denounce the attitude of Russia and its leaders.
Our thoughts go out in particular to the Ukrainian artists and film industry professionals, as well as their families whose lives are now in danger. There are those whom we’ve never met, and those whom we’ve come to know and welcomed to Cannes, who came with works that say much about Ukraine’s history and the present.
During this winter of 2022, the Festival de Cannes and the Marché du Film have entered their preparation phase. Unless the war of assault ends in conditions that will satisfy the Ukrainian people, it has been decided that we will not welcome official Russian delegations nor accept the presence of anyone linked to the Russian government.
However, we would like to salute the courage of all those in Russia who have taken risks to protest against the assault and invasion of Ukraine. Among them are artists and film professionals who have never ceased to fight against the contemporary regime, who cannot be associated with these unbearable actions, and those who are bombing Ukraine.
Loyal to its history that started in 1939 in resistance to the fascist and Nazi dictatorship, the Festival de Cannes will always serve artists and industry professionals that raise their voices to denounce violence, repression, and injustices, for the main purpose to defend peace and liberty.»
Foto: Årets offisielle festivalplakat som markerer at festivalen feirer 75 år.
Filmfestivalen i Cannes besluttet i våres å stenge ute alle filmer som er finansielt støttet av russiske myndigheter. Årsaken har vært den russiske invasjonen av Ukraina. Men de har åpnet for uavhengige russiske filmer. I hovedkonkurransen deltar Kirill Serebrennikov med det historiske dramaet Tchaikovsky’s Wife. Han er regnet som en dissident i russisk kulturliv, både som film og teaterregissør, og hadde lenge husarrest. I fjor kunne han ikke selv representere Petrovs Flu i Cannes. Han har nylig bosatt seg utenfor Russland.
Festivalen har altså ikke fulgt de ukrainske filmorganisasjonenes krav om å stenge ute alle russiske filmer – bare de som er direkte støttet fra russiske myndigheter. Når det gjelder russiske mediefolk synes situasjonen å være annerledes. Bare russiske journalister og kritikere som har gått offentlig ut mot invasjonen i Ukraina, kan vurderes som kandidater til å delta på festivalen.
Det har ført til at en rekke uavhengige russiske journalister og mediefolk ikke har fått innvilget akkreditering. De har beklaget seg, blant annet på Twitter, men ser ikke ut til å få endret på festivalens beslutning.
Festivalen formulerte sin holdning i en pressemelding 1.mars.
“Unless the war of assault ends in conditions that will satisfy the Ukrainian people, it has been decided that we will not welcome official Russian delegations nor accept the presence of anyone linked to the Russian government.”
Spørsmålet er hva det vil si å være uavhengig og hvordan festivalen kan sjekke om mediefolkene faktisk er det. Det er tydelig at her kommer ikke tvilen pressefolkene til gode: De må ha gått offentlig ut mot invasjonen og betalt en pris for det, for å kunne vurderes til akkreditering.
Cannes er en av de tre største filmfestivalene i verden, ved siden av Toronto og Berlin, og hvert år deltar over 4000 journalister fra over 75 land.
Her er festivalens pressemelding om russisk deltakelse:
«As the world has been hit by a heavy crisis in which a part of Europe finds itself in a state of war, the Festival de Cannes wishes to extend all its support to the people of Ukraine and all those who are in its territory. However modest as it is, we join our voices with those who oppose this unacceptable situation and denounce the attitude of Russia and its leaders.
Our thoughts go out in particular to the Ukrainian artists and film industry professionals, as well as their families whose lives are now in danger. There are those whom we’ve never met, and those whom we’ve come to know and welcomed to Cannes, who came with works that say much about Ukraine’s history and the present.
During this winter of 2022, the Festival de Cannes and the Marché du Film have entered their preparation phase. Unless the war of assault ends in conditions that will satisfy the Ukrainian people, it has been decided that we will not welcome official Russian delegations nor accept the presence of anyone linked to the Russian government.
However, we would like to salute the courage of all those in Russia who have taken risks to protest against the assault and invasion of Ukraine. Among them are artists and film professionals who have never ceased to fight against the contemporary regime, who cannot be associated with these unbearable actions, and those who are bombing Ukraine.
Loyal to its history that started in 1939 in resistance to the fascist and Nazi dictatorship, the Festival de Cannes will always serve artists and industry professionals that raise their voices to denounce violence, repression, and injustices, for the main purpose to defend peace and liberty.»