Arthaus kjøper flere Gullpalme-kandidater

Arthaus kjøper flere Gullpalme-kandidater

Arthaus har sikret seg flere av Gullpalme-kandidatene i Cannes. Blant de finner vi Park Chan-wooks «Decision to leave» og Lukas Dhonts «Close».

Foto: Boy from Heaven

«Arthaus har sikret seg et knippe fantastiske filmer fra Cannes filmfestival, som alle konkurrerer om Gullpalmen i morgen, lørdag. 28. mai. Vi gleder oss stort til å presentere disse fire filmene for kinopublikummet hjemme i Norge», melder den norske distributøren fra Cannes.

De fire filmene Arthaus har skaffet rettighetene til er:

Gullpalme-favoritten Decision to Leave av Oldboy– og Kammerpiken-regissør Park Chan-wook. «Dette er et fremragende, intrikat noir mysterium signert den sørkoreanske mesteren», mener distributøren.

Decision to leave rager høyt på de fleste lister over favorittene til å vinne årets Gullpalme. Der finner vi også belgiske Lukas Dhonts Close, om det nære vennskapet mellom to 13 år gamle gutter. Dont skapte som kjent en liten sensasjon i Cannes for to år siden med Girl.

Det franske familiedramaet Mother and Son av Léonor Serraille vises til slutt i årets hovedkonkurranse, men Arthaus har allerede sikret seg rettighetene. Filmen handler om alenemoren Rose og hennes to sønner, Ernest og Jean, som kommer fra Elfenbenskysten til Frankrike på 1980-tallet.

Svenske Tarik Salehs Boy from Heaven, med Fares Fares i en sentral rolle, har fått god mottakelse i Cannes. Boy from Heaven forteller om en ung student på det prestisjetunge muslimske universitetet Al-Azhar i Kairo, som blir en brikke i maktkampen mellom religiøse og sekulære krefter når en ny Grand Imam skal utnevnes.

Svend B. Jensen i Arthaus oppsummerer innkjøpene på følgende måte:

«Vi er stolte og glade over å sikre kinodistribusjon i Norge av noen av de aller beste filmene fra årets Cannes festival. Dette er filmer som berører, beriker og begeistrer, og som vi håper og tror vil nå ut til et stort publikum på det store lerretet. Etter over en uke med film på verdens mest prestisjefulle filmfestival, er det ingen tvil om at film fortsatt er best på kino.»

Arthaus kjøper flere Gullpalme-kandidater

Arthaus kjøper flere Gullpalme-kandidater

Arthaus har sikret seg flere av Gullpalme-kandidatene i Cannes. Blant de finner vi Park Chan-wooks «Decision to leave» og Lukas Dhonts «Close».

Foto: Boy from Heaven

«Arthaus har sikret seg et knippe fantastiske filmer fra Cannes filmfestival, som alle konkurrerer om Gullpalmen i morgen, lørdag. 28. mai. Vi gleder oss stort til å presentere disse fire filmene for kinopublikummet hjemme i Norge», melder den norske distributøren fra Cannes.

De fire filmene Arthaus har skaffet rettighetene til er:

Gullpalme-favoritten Decision to Leave av Oldboy– og Kammerpiken-regissør Park Chan-wook. «Dette er et fremragende, intrikat noir mysterium signert den sørkoreanske mesteren», mener distributøren.

Decision to leave rager høyt på de fleste lister over favorittene til å vinne årets Gullpalme. Der finner vi også belgiske Lukas Dhonts Close, om det nære vennskapet mellom to 13 år gamle gutter. Dont skapte som kjent en liten sensasjon i Cannes for to år siden med Girl.

Det franske familiedramaet Mother and Son av Léonor Serraille vises til slutt i årets hovedkonkurranse, men Arthaus har allerede sikret seg rettighetene. Filmen handler om alenemoren Rose og hennes to sønner, Ernest og Jean, som kommer fra Elfenbenskysten til Frankrike på 1980-tallet.

Svenske Tarik Salehs Boy from Heaven, med Fares Fares i en sentral rolle, har fått god mottakelse i Cannes. Boy from Heaven forteller om en ung student på det prestisjetunge muslimske universitetet Al-Azhar i Kairo, som blir en brikke i maktkampen mellom religiøse og sekulære krefter når en ny Grand Imam skal utnevnes.

Svend B. Jensen i Arthaus oppsummerer innkjøpene på følgende måte:

«Vi er stolte og glade over å sikre kinodistribusjon i Norge av noen av de aller beste filmene fra årets Cannes festival. Dette er filmer som berører, beriker og begeistrer, og som vi håper og tror vil nå ut til et stort publikum på det store lerretet. Etter over en uke med film på verdens mest prestisjefulle filmfestival, er det ingen tvil om at film fortsatt er best på kino.»

MENY