Joachim Triers film setter norsk rekord på amerikanske kinoer med sin 13.plass på kinolistene.

Joachim Triers film er blitt den mest sette norske filmen på amerikanske kinoer i moderne tid. Den befinner seg på 13.plass på de amerikanske listene. Filmen fikk utvidet antall saler til 265 i sin tredje uke på kino, med 1,2 millioner dollar i billettinntekter. Det er Specialty Box Office som melder om dette.
Den norske filmen overgår sannsynligvis ikke den norsk-svenske dokumentaren Kon-Tiki (1951) i antall solgte billetter. Den filmen var en stor kinosuksess i en tid da amerikanerne gikk langt oftere på kino. Men såvidt vi vet nådde ikke Kon-Tiki 13.plass på kinolistene.
Distributøren Neon forventer at pågangen vil øke i ukene som kommer og fremhever Oscar-nominasjon og mye god omtale som hovedårsaken. Det er Deadline som melder om det.
Filmen er den mest etterspurte utenlandske arthouse-filmen på amerikanske kinoer nå (der all utenlandsk film per definisjon regnes som arthouse). Til sammenlikning var ikke de hardeste konkurrentene til den norske filmen i Oscar-oppløpet i nærheten av slike tall etter de første ukene. Drive my car rundet 200 000 dollar etter tre dager. Togkupé nr 6 rundet 15 000 dollar i kun 11 saler.
Det er mye som er gått riktig for den norske filmen. De rosende omtalene fra toneangivende bransjepersonligheter som blant andre Paul Thomas Anderson og Judd Apatow har nok bidratt mye. Men også et ganske unisont kritikerkorps har heiet filmen fram, helt siden filmfestivalen i Cannes og nå på nytt under den amerikanske premieren. Og med to Oscar-nominasjoner er filmen inne i et momentum som bare ser ut til å vokse. Det blir spennende å se hvordan dette vil gi utslag når Oscarprisene deles ut i mars.
Joachim Triers film er blitt den mest sette norske filmen på amerikanske kinoer i moderne tid. Den befinner seg på 13.plass på de amerikanske listene. Filmen fikk utvidet antall saler til 265 i sin tredje uke på kino, med 1,2 millioner dollar i billettinntekter. Det er Specialty Box Office som melder om dette.
Den norske filmen overgår sannsynligvis ikke den norsk-svenske dokumentaren Kon-Tiki (1951) i antall solgte billetter. Den filmen var en stor kinosuksess i en tid da amerikanerne gikk langt oftere på kino. Men såvidt vi vet nådde ikke Kon-Tiki 13.plass på kinolistene.
Distributøren Neon forventer at pågangen vil øke i ukene som kommer og fremhever Oscar-nominasjon og mye god omtale som hovedårsaken. Det er Deadline som melder om det.
Filmen er den mest etterspurte utenlandske arthouse-filmen på amerikanske kinoer nå (der all utenlandsk film per definisjon regnes som arthouse). Til sammenlikning var ikke de hardeste konkurrentene til den norske filmen i Oscar-oppløpet i nærheten av slike tall etter de første ukene. Drive my car rundet 200 000 dollar etter tre dager. Togkupé nr 6 rundet 15 000 dollar i kun 11 saler.
Det er mye som er gått riktig for den norske filmen. De rosende omtalene fra toneangivende bransjepersonligheter som blant andre Paul Thomas Anderson og Judd Apatow har nok bidratt mye. Men også et ganske unisont kritikerkorps har heiet filmen fram, helt siden filmfestivalen i Cannes og nå på nytt under den amerikanske premieren. Og med to Oscar-nominasjoner er filmen inne i et momentum som bare ser ut til å vokse. Det blir spennende å se hvordan dette vil gi utslag når Oscarprisene deles ut i mars.