Utenlandsk kvalitetsfilm får et løft

Utenlandsk kvalitetsfilm får et løft

NFI gir 4,8 millioner til distribusjon av utenlandsk kvalitetsfilm. Tilskuddet er viktig for at distributørene skal kunne satse i et vanskelig kinomarked, heter det i tildelingen. Men tilskuddet går også til strømmede filmer.

Foto: «Lille Mamma» – en av årets franske høydepunkter på norske kinoer.

Norsk filminstitutt (NFI) gir 4.780.000 kroner i pakketilskudd til distribusjon av utenlandsk kvalitetsfilm i 2022. Formålet er å gi publikum et større mangfold i filmtilbudet i Norge.

NFI understreker betydningen av støtte arbeidet med å fremme utenlandsk kvalitetsfilm både på kino og strømming. Men dette er ikke noe ekstraordinært tilskudd. NFI forvalter årlig rundt seks millioner kroner til innkjøp og distribusjon av utenlandsk film av «høy kulturell verdi og kunstnerisk kvalitet til Norge».

Tilskuddene til distribusjon gis i form av pakketilskudd til syv distributører av til sammen 31 filmtitler. 4 av disse er barnefilmer. Filmene vil bli lansert på kino eller i strømmetjenester.

Pakketilskuddsordningen gis hver distributør tilskudd til flere filmer av gangen uten at titlene er forhåndsbestemt, og sikrer en satsing på denne typen film på kino og strømming.

Arthaus – stiftelsen for filmkunst får nok en gang det største tilskuddet på 1.470 000 kroner. Selskapet hadde stor suksess med Et glass til og Ninjababy innen pandemien satte en stopper for videre suksess. For tiden har de Charlie Chaplins Småen og Céline Sciammas Lille Mamma på kino, med begrenset salplass.

Selmer Media får 850 000 kroner. Selskapet er aktuell med kritikersuksessen Trøffeljegerne fra Piemonte som nå går på kino (les mer om alle tildelingene til slutt i saken).

Hva selskapene skal satse på i 2022, vet vi foreløpig ikke. Søknadene vurderes ut fra distributørenes tidligere resultater, og i hvor stor grad tilskuddet vil bidra til å øke kvaliteten og bredden i filmtilbudet i Norge, heter det i tildelingen. De får selv ansvaret for å bruke midlene på å kjøpe inn filmer som svarer til formålet med ordningen.

– Det er naturlig at de som henter inn utenlandsk film til Norge får ansvar for å sikre at filmene bidrar til kvalitet, bredde og mangfold for publikum, sier Julie Ova, avdelingsdirektør i NFI.

– Pakketilskuddet sørger for at film med høy kunstnerisk verdi er tilgjengelig på kinoer i Norge, slik at publikum er sikret et bredt repertoar av filmopplevelser under en den pågående pandemien. Dette tilskuddet er viktig for at distributørene skal kunne satse på kvalitet i et vanskelig kinomarked med smittevern og restriksjoner.

Det er et utvalg bestående av Stig Magne Pedersen (Odeon Stavanger) og Aida Liliana LiPera (Cinemateket i Bergen) og Charlotte Førli Neumann (Odeon Oslo) som har vurdert alle søknadene. Utvalget er oppnevnt av NFI, Norske filmdistributørers forening og Film & Kino, og skal sitte i perioden 2020-2022.

Disse har fått tilskudd:

Arthaus: 1.470.000

Selmer media: 810.000

Europafilm: 550.000

Fidalgo: 520.000

Another World Entertainment.: 520.000

Mer filmdistribusjon: 520.000

Storytelling media: 390.000

Utenlandsk kvalitetsfilm får et løft

Utenlandsk kvalitetsfilm får et løft

NFI gir 4,8 millioner til distribusjon av utenlandsk kvalitetsfilm. Tilskuddet er viktig for at distributørene skal kunne satse i et vanskelig kinomarked, heter det i tildelingen. Men tilskuddet går også til strømmede filmer.

Foto: «Lille Mamma» – en av årets franske høydepunkter på norske kinoer.

Norsk filminstitutt (NFI) gir 4.780.000 kroner i pakketilskudd til distribusjon av utenlandsk kvalitetsfilm i 2022. Formålet er å gi publikum et større mangfold i filmtilbudet i Norge.

NFI understreker betydningen av støtte arbeidet med å fremme utenlandsk kvalitetsfilm både på kino og strømming. Men dette er ikke noe ekstraordinært tilskudd. NFI forvalter årlig rundt seks millioner kroner til innkjøp og distribusjon av utenlandsk film av «høy kulturell verdi og kunstnerisk kvalitet til Norge».

Tilskuddene til distribusjon gis i form av pakketilskudd til syv distributører av til sammen 31 filmtitler. 4 av disse er barnefilmer. Filmene vil bli lansert på kino eller i strømmetjenester.

Pakketilskuddsordningen gis hver distributør tilskudd til flere filmer av gangen uten at titlene er forhåndsbestemt, og sikrer en satsing på denne typen film på kino og strømming.

Arthaus – stiftelsen for filmkunst får nok en gang det største tilskuddet på 1.470 000 kroner. Selskapet hadde stor suksess med Et glass til og Ninjababy innen pandemien satte en stopper for videre suksess. For tiden har de Charlie Chaplins Småen og Céline Sciammas Lille Mamma på kino, med begrenset salplass.

Selmer Media får 850 000 kroner. Selskapet er aktuell med kritikersuksessen Trøffeljegerne fra Piemonte som nå går på kino (les mer om alle tildelingene til slutt i saken).

Hva selskapene skal satse på i 2022, vet vi foreløpig ikke. Søknadene vurderes ut fra distributørenes tidligere resultater, og i hvor stor grad tilskuddet vil bidra til å øke kvaliteten og bredden i filmtilbudet i Norge, heter det i tildelingen. De får selv ansvaret for å bruke midlene på å kjøpe inn filmer som svarer til formålet med ordningen.

– Det er naturlig at de som henter inn utenlandsk film til Norge får ansvar for å sikre at filmene bidrar til kvalitet, bredde og mangfold for publikum, sier Julie Ova, avdelingsdirektør i NFI.

– Pakketilskuddet sørger for at film med høy kunstnerisk verdi er tilgjengelig på kinoer i Norge, slik at publikum er sikret et bredt repertoar av filmopplevelser under en den pågående pandemien. Dette tilskuddet er viktig for at distributørene skal kunne satse på kvalitet i et vanskelig kinomarked med smittevern og restriksjoner.

Det er et utvalg bestående av Stig Magne Pedersen (Odeon Stavanger) og Aida Liliana LiPera (Cinemateket i Bergen) og Charlotte Førli Neumann (Odeon Oslo) som har vurdert alle søknadene. Utvalget er oppnevnt av NFI, Norske filmdistributørers forening og Film & Kino, og skal sitte i perioden 2020-2022.

Disse har fått tilskudd:

Arthaus: 1.470.000

Selmer media: 810.000

Europafilm: 550.000

Fidalgo: 520.000

Another World Entertainment.: 520.000

Mer filmdistribusjon: 520.000

Storytelling media: 390.000

MENY