Berlinalen vil foregå i fysisk forstand, men med 50 prosent mindre kapasitet. Markedet og samproduksjonen flyttes online.

I dag gikk Berlinalens ledelse ut med sin beslutning, som er tatt i samråd med lokale myndigheter i Berlin. Det blir fysiske møter med kinosalene for Berlins publikum, men i nedskalert omfang. Berlinalen vil finne sted med 50 prosent av normal kapasitet. Smittevernet skal være i høy beredskap med krav om maske og testing. Det kommer ikke klart fram nøyaktig hva slags vaksinepass som kreves for å slippe inn på visningene, men man får tro at kravene harmonerer med de som allerede eksisterer i storbyen – der man ikke slipper inn på kafeer og arrangementer uten vaksinepass.
«Vi er klar over utfordringene som pandemiens uforutsigbare natur avstedkommer,» sier byens helse og kulturminister Claudia Roth i en pressemelding. «Samtidig er vi av den oppfatning at kulturen spiller en så fundamental rolle i samfunnet at vi ikke ønsker å miste dette aspektet av syne…Vi ønsker at festivalen skal sende et signal til hele filmindustrien, kinoene og publikum, ja, til hele kulturen: Vi trenger film, vi trenger kultur»
Festivalen starter 10.februar med åpningsseremonien på Berlinale Palast. Fram til 16.februar vil filmskaperne og dere stab kunne presentere filmene personlig til publikum og de akkrediterte gjestene på de ulike kinoene. Selve Publikumsdagen, som er blitt så populær, er utvidet til fire dager, fra 17-20.februar, da alle filmene blir vist på nytt fortløpende.
Det vil ikke bli mulig å holde fester eller mottakelser, men filmskapere, skuespillere og stab vil fortsatt kunne gå på rød løper.
Mange i filmbransjen hadde håpet på at det ville være mulig å møte kjøpere og mulige samprodusenter i fysisk forstand, men det går heller ikke i år. European Film Market (10.-17.02) flyttes online, det gjør også Berlinale Co-Production Market (12-16.02), Berlinale Talents (Feb. 12-17.02) og World Cinema Fund Day.
Berlinalen avlyste fjorårets fysiske festivalutgave og satset digitalt. Løsningen ble en presentasjon av konkurranseprogrammet og et virtuelt European Film Marked i mars, før filmene ble vist for det lokale kinopublikummet i juni.
Berlinalen regnes som en av verdens største publikumsfestivaler og den mest betydningsfulle filmfestivalen ved siden av Cannes og Venezia. I 2020 hadde festivalen over 18000 bransjedeltakere fra 132 ulike land, med 3447 tilreisende journalister fra 82 land. Publikumstallene lå på nær 500 000 besøkende.
I dag gikk Berlinalens ledelse ut med sin beslutning, som er tatt i samråd med lokale myndigheter i Berlin. Det blir fysiske møter med kinosalene for Berlins publikum, men i nedskalert omfang. Berlinalen vil finne sted med 50 prosent av normal kapasitet. Smittevernet skal være i høy beredskap med krav om maske og testing. Det kommer ikke klart fram nøyaktig hva slags vaksinepass som kreves for å slippe inn på visningene, men man får tro at kravene harmonerer med de som allerede eksisterer i storbyen – der man ikke slipper inn på kafeer og arrangementer uten vaksinepass.
«Vi er klar over utfordringene som pandemiens uforutsigbare natur avstedkommer,» sier byens helse og kulturminister Claudia Roth i en pressemelding. «Samtidig er vi av den oppfatning at kulturen spiller en så fundamental rolle i samfunnet at vi ikke ønsker å miste dette aspektet av syne…Vi ønsker at festivalen skal sende et signal til hele filmindustrien, kinoene og publikum, ja, til hele kulturen: Vi trenger film, vi trenger kultur»
Festivalen starter 10.februar med åpningsseremonien på Berlinale Palast. Fram til 16.februar vil filmskaperne og dere stab kunne presentere filmene personlig til publikum og de akkrediterte gjestene på de ulike kinoene. Selve Publikumsdagen, som er blitt så populær, er utvidet til fire dager, fra 17-20.februar, da alle filmene blir vist på nytt fortløpende.
Det vil ikke bli mulig å holde fester eller mottakelser, men filmskapere, skuespillere og stab vil fortsatt kunne gå på rød løper.
Mange i filmbransjen hadde håpet på at det ville være mulig å møte kjøpere og mulige samprodusenter i fysisk forstand, men det går heller ikke i år. European Film Market (10.-17.02) flyttes online, det gjør også Berlinale Co-Production Market (12-16.02), Berlinale Talents (Feb. 12-17.02) og World Cinema Fund Day.
Berlinalen avlyste fjorårets fysiske festivalutgave og satset digitalt. Løsningen ble en presentasjon av konkurranseprogrammet og et virtuelt European Film Marked i mars, før filmene ble vist for det lokale kinopublikummet i juni.
Berlinalen regnes som en av verdens største publikumsfestivaler og den mest betydningsfulle filmfestivalen ved siden av Cannes og Venezia. I 2020 hadde festivalen over 18000 bransjedeltakere fra 132 ulike land, med 3447 tilreisende journalister fra 82 land. Publikumstallene lå på nær 500 000 besøkende.