1990-tallet i norsk film var en overgangsfase mellom det gamle og det nye, mellom ulike generasjoner. En ny filmserie ser på epokens betydning og inviterer til møter med filmskaperne som fikk sine gjennombrudd da.

Foto fra «Ti kniver i hjertet»
«1990-tallet i norsk film – en kunstnerisk utviklingsreise» er overskriften for presentasjonen som kurator Jan Erik Holst og Vega Kino inviterer til i løpet av våren og høsten 2022.
«Tiåret mellom norsk films internasjonale gjennombrudd på 80-tallet, med Orions belte og Veiviseren, og det oppblomstrende 2000-tallet, med nytt filmfond, ny filmskole og mange nye yngre skuespillere og filmfolk, er en spennende periode. Støtteordningene til både spillefilm og kortfilm ble lagt om, det kom en ny generasjon regissører og produsenter og norske filmer fikk internasjonal oppmerksomhet på ledende festivaler, som Berlin og Cannes.»
Under presentasjonene får du møte sentrale filmskapere fra denne perioden: Erik Gustavson, Berit Nesheim, Torun Lian, Marius Holst, Bent Hamer og Knut Erik Jensen – for å nevne noen. Hva var det som kjennetegnet dette tiåret? Hva slags filmbransje hadde vi den gangen? Hva hadde nittitallistene i norsk film til felles?
Holst har lang erfaring som filmkritiker, foreleser og formidler, men var også sentral premissleverandør for den norske filmpolitikken i denne perioden som direktør i Norsk filminstitutt (1988 – 2014). Han har befattet seg med 90-tallet i den senere tid og skal presentere tiåret og denne serien i filmtidsskriftet Z i løpet av neste år. Serien er støttet av Fritt Ord og Norsk filminstitutt.
Norsk film kommer til Berlin! En samtale med Erik Gustavson rundt hans karriere som filmregissør. Visning av Telegrafisten (1993) med manus av Lars Saabye Christensen etter Knut Hamsuns novelle Sværmere.
15.februar: Frida (Berit Nesheim, 1991)
Fra fjernsynsserier til filmdrama. Med ungdommen i fokus. En samtale med Berit Nesheim.
22.mars: Ti kniver i hjertet (Marius Holst, 1994)
«Realismen er død». Den nye konseptuelle filmstilen. En samtale med Marius Holst.
26.april: Brent av frost (Knut Erik Jensen, 1993)
Den dokumentariske poeten fra Finnmark. En samtale med Knut Erik Jensen om hans arbeid fra dokumentarfilm i NRK til poetiske og politiske filmer om og fra sin egen landsdel.
24.mai: Over stork og stein (Eva Isaksen, 1994)
Når virkeligheten blir fiksjon. En samtale med Eva Isaksen om hennes arbeid i film og fjernsyn.
14.juni: Salmer fra kjøkkenet (Bent Hamer, 2003)
Trusselen fra Sverige. En samtale med Bent Hamer om hans filmunivers.
30.august: Jakten på Nyresteinen (Vibeke Idsøe, 1996)
Eventyrfilmen i norsk film. En samtale med forfatter og regissør Vibeke Idsøe om hennes filmer og bøker.
20.september: Bare skyer beveger stjernene (Torun Lian, 1998)
Manus – dramaturgi – regi. En samtale med forfatterinne og regissør Torun Lian om hennes filmer, bøker og teaterarbeid
18.oktober: Thranes Metode (Unni Straume, 1998)
Poet og regissør. Unni Straumes filmunivers tar pulsen på ti-året. Under samtalen viser vi utdrag av flere av hennes filmer og avrunder med Thranes Metode (1998).
22.november: Budbringeren (Pål Sletaune, 1997) og Insomnia (Erik Skjoldbjærg, 1997)
Dobbelforestilling: Norwave i Cannes 1997. En samtale med Pål Sletaune og Erik Skjoldbjærg om deres uttrykksfulle og tilnærmet surrealistiske filmunivers som ble hyllet under i Kritikeruken langs Croissetten det året. Visning av Budbringeren og Insomnia (1997).
13. desember: Aberdeen (Hans Petter Moland, 2000)
Norsk film A/S som filmens Nasjonalteater. En samtale med tidligere kunstnerisk leder, teatersjef, filmprodusent og operadirektør Tom Remlov og regissør Hans Petter Moland om kunstnerisk investering, 3-filmsmodellen og utviklingen i selskapet fra 1995 fram til nedleggelse i 2001 samt en oppsummering av ti-året. Visning av Aberdeen (2000).
Foto fra «Ti kniver i hjertet»
«1990-tallet i norsk film – en kunstnerisk utviklingsreise» er overskriften for presentasjonen som kurator Jan Erik Holst og Vega Kino inviterer til i løpet av våren og høsten 2022.
«Tiåret mellom norsk films internasjonale gjennombrudd på 80-tallet, med Orions belte og Veiviseren, og det oppblomstrende 2000-tallet, med nytt filmfond, ny filmskole og mange nye yngre skuespillere og filmfolk, er en spennende periode. Støtteordningene til både spillefilm og kortfilm ble lagt om, det kom en ny generasjon regissører og produsenter og norske filmer fikk internasjonal oppmerksomhet på ledende festivaler, som Berlin og Cannes.»
Under presentasjonene får du møte sentrale filmskapere fra denne perioden: Erik Gustavson, Berit Nesheim, Torun Lian, Marius Holst, Bent Hamer og Knut Erik Jensen – for å nevne noen. Hva var det som kjennetegnet dette tiåret? Hva slags filmbransje hadde vi den gangen? Hva hadde nittitallistene i norsk film til felles?
Holst har lang erfaring som filmkritiker, foreleser og formidler, men var også sentral premissleverandør for den norske filmpolitikken i denne perioden som direktør i Norsk filminstitutt (1988 – 2014). Han har befattet seg med 90-tallet i den senere tid og skal presentere tiåret og denne serien i filmtidsskriftet Z i løpet av neste år. Serien er støttet av Fritt Ord og Norsk filminstitutt.
Norsk film kommer til Berlin! En samtale med Erik Gustavson rundt hans karriere som filmregissør. Visning av Telegrafisten (1993) med manus av Lars Saabye Christensen etter Knut Hamsuns novelle Sværmere.
15.februar: Frida (Berit Nesheim, 1991)
Fra fjernsynsserier til filmdrama. Med ungdommen i fokus. En samtale med Berit Nesheim.
22.mars: Ti kniver i hjertet (Marius Holst, 1994)
«Realismen er død». Den nye konseptuelle filmstilen. En samtale med Marius Holst.
26.april: Brent av frost (Knut Erik Jensen, 1993)
Den dokumentariske poeten fra Finnmark. En samtale med Knut Erik Jensen om hans arbeid fra dokumentarfilm i NRK til poetiske og politiske filmer om og fra sin egen landsdel.
24.mai: Over stork og stein (Eva Isaksen, 1994)
Når virkeligheten blir fiksjon. En samtale med Eva Isaksen om hennes arbeid i film og fjernsyn.
14.juni: Salmer fra kjøkkenet (Bent Hamer, 2003)
Trusselen fra Sverige. En samtale med Bent Hamer om hans filmunivers.
30.august: Jakten på Nyresteinen (Vibeke Idsøe, 1996)
Eventyrfilmen i norsk film. En samtale med forfatter og regissør Vibeke Idsøe om hennes filmer og bøker.
20.september: Bare skyer beveger stjernene (Torun Lian, 1998)
Manus – dramaturgi – regi. En samtale med forfatterinne og regissør Torun Lian om hennes filmer, bøker og teaterarbeid
18.oktober: Thranes Metode (Unni Straume, 1998)
Poet og regissør. Unni Straumes filmunivers tar pulsen på ti-året. Under samtalen viser vi utdrag av flere av hennes filmer og avrunder med Thranes Metode (1998).
22.november: Budbringeren (Pål Sletaune, 1997) og Insomnia (Erik Skjoldbjærg, 1997)
Dobbelforestilling: Norwave i Cannes 1997. En samtale med Pål Sletaune og Erik Skjoldbjærg om deres uttrykksfulle og tilnærmet surrealistiske filmunivers som ble hyllet under i Kritikeruken langs Croissetten det året. Visning av Budbringeren og Insomnia (1997).
13. desember: Aberdeen (Hans Petter Moland, 2000)
Norsk film A/S som filmens Nasjonalteater. En samtale med tidligere kunstnerisk leder, teatersjef, filmprodusent og operadirektør Tom Remlov og regissør Hans Petter Moland om kunstnerisk investering, 3-filmsmodellen og utviklingen i selskapet fra 1995 fram til nedleggelse i 2001 samt en oppsummering av ti-året. Visning av Aberdeen (2000).