James Bond setter åpningsrekord på kino

James Bond setter åpningsrekord på kino

Etter åpningshelgen er «No Time To Die» sett av 172.922. Det er den mest innbringende premierehelgen for noen film i Norge noensinne.

Fredag 1. oktober hadde den nye James Bond-filmen No Time to Die norsk kinopremiere. Den siste filmen med Daniel Craig i tittelrollen har opplevd forsinkelser flere ganger under pandemien, og fikk premieren utsatt.

Men det kan virke som det bare har gjort kinopublikummet enda mer sultne på Bonds spenningsunivers. Under premierehelgen kjøpte norske kinogjengere billetter for over 22 millioner kroner, melder bransjeorganisasjonen Film & Kino. Det tilsvarer 172.922 solgte billetter, og er således nye rekord for en åpningshelg noensinne. Den gamle rekorden er det Avengers: Endgame som står for (22 381 294 kr), mens den forrige James Bond-filmen Specre solgte billetter for 21.292.581 kr i åpningshelgen (norske Skjelvet på den neste plassen solgte for kr. 19.701.317).

Nå får vi håpe at Guttorm Petterson, administrerende direktør i bransjeorganisasjonen Film & Kino, begynner å se lyset i enden av tunnelen.

– Det er svært gledelig at kinoene allerede rett etter full gjenåpning ser ut til å ha tatt tilbake posisjonen på topp i publikums bevissthet og at folk har ventet på igjen å kunne nyte kino-opplevelsen med en av de største filmikonene på kinolerretet, sier han. Filmen inneholder en rekke opptak fra Norge, noe som erfaringsvis gjør den enda mer attraktivt for et norsk publikum.

Til tross for at filmen varer i 2 timer 45 minutter, noe som gir færre forestillinger enn normalt, er filmen sett av 172.922 allerede, og vil ennå kunne ha et langt liv på kino, spår han. Spectre fra 2005 ble sett av 708.532 og Skyfall av hele 742.759 på kino i Norge, så det er ikke mange filmserier som har en slik posisjon som James Bond.

James Bond setter åpningsrekord på kino

James Bond setter åpningsrekord på kino

Etter åpningshelgen er «No Time To Die» sett av 172.922. Det er den mest innbringende premierehelgen for noen film i Norge noensinne.

Fredag 1. oktober hadde den nye James Bond-filmen No Time to Die norsk kinopremiere. Den siste filmen med Daniel Craig i tittelrollen har opplevd forsinkelser flere ganger under pandemien, og fikk premieren utsatt.

Men det kan virke som det bare har gjort kinopublikummet enda mer sultne på Bonds spenningsunivers. Under premierehelgen kjøpte norske kinogjengere billetter for over 22 millioner kroner, melder bransjeorganisasjonen Film & Kino. Det tilsvarer 172.922 solgte billetter, og er således nye rekord for en åpningshelg noensinne. Den gamle rekorden er det Avengers: Endgame som står for (22 381 294 kr), mens den forrige James Bond-filmen Specre solgte billetter for 21.292.581 kr i åpningshelgen (norske Skjelvet på den neste plassen solgte for kr. 19.701.317).

Nå får vi håpe at Guttorm Petterson, administrerende direktør i bransjeorganisasjonen Film & Kino, begynner å se lyset i enden av tunnelen.

– Det er svært gledelig at kinoene allerede rett etter full gjenåpning ser ut til å ha tatt tilbake posisjonen på topp i publikums bevissthet og at folk har ventet på igjen å kunne nyte kino-opplevelsen med en av de største filmikonene på kinolerretet, sier han. Filmen inneholder en rekke opptak fra Norge, noe som erfaringsvis gjør den enda mer attraktivt for et norsk publikum.

Til tross for at filmen varer i 2 timer 45 minutter, noe som gir færre forestillinger enn normalt, er filmen sett av 172.922 allerede, og vil ennå kunne ha et langt liv på kino, spår han. Spectre fra 2005 ble sett av 708.532 og Skyfall av hele 742.759 på kino i Norge, så det er ikke mange filmserier som har en slik posisjon som James Bond.

MENY