Viaplays ekspansjon gir nordiske serier et ekstra løft

Viaplays ekspansjon gir nordiske serier et ekstra løft

Strømmetjenesten Viaplay skal lanseres i en lang rekke nye land. Dermed åpner det seg nye muligheter for norske dramaserier til å nå bredt ut.

Foto: «Pørni» er blant de norske seriene som kan få større internasjonal gjennomslagskraft.

Nordic Entertainment Group (NENT) fortsetter sin ambisiøse ekspansjon. Nå planlegger selskapet å lansere strømmetjenesten Viaplay i en lang rekke nye land. Selskapet skriver i en pressemelding at i løpet av andre halvår i 2022 så vil de lansere Viaplay i Storbritannia, og i løpet av 2023 står Canada, Tyskland, Østerrike og Sveits for tur.

Etter lanseringen vil strømmetjenesten være tilgjengelig i 16 land, men allerede nå er den blitt tilgjengelig i Estland, Latvia og Polen. Den skal også lanseres i Nederland og USA.

Selskapet har som mål å fange opp 12 millioner abonnenter ved utgangen av 2025, hvorav halvparten forventes å komme fra det internasjonale markedet.

For norske film- og serieskapere innebærer utvidelsen at de kan nå bredere ut internasjonalt med sine produksjoner. Viaplay blir på mange måter spydspissen for mye nytt norsk og nordisk innhold ute i verden. Hvordan disse internasjonale lanseringsvinduene vil se ut for norsk innholdsleverandører, gjenstår å se. Vil premierer kjøres parallellt i Norge og ute, eller blir det en trinnvis utpakking? Hvilke konsekvenser det får for finansiering og inntektsfordeling, blir også interessant å følge videre.

Samtidig trapper NENT Group opp produksjonen av nordisk innhold. Forrige uke meldte de om en seriesatsing på to sesonger, basert på Lindgrens heltinne Ronja Røverdatter. Ronja inngår i NENT Groups satsing på internasjonale produksjoner med nordiske temaer, og skal være klar for et lokalt og internasjonalt publikum i 2023.

Viaplays ekspansjon gir nordiske serier et ekstra løft

Viaplays ekspansjon gir nordiske serier et ekstra løft

Strømmetjenesten Viaplay skal lanseres i en lang rekke nye land. Dermed åpner det seg nye muligheter for norske dramaserier til å nå bredt ut.

Foto: «Pørni» er blant de norske seriene som kan få større internasjonal gjennomslagskraft.

Nordic Entertainment Group (NENT) fortsetter sin ambisiøse ekspansjon. Nå planlegger selskapet å lansere strømmetjenesten Viaplay i en lang rekke nye land. Selskapet skriver i en pressemelding at i løpet av andre halvår i 2022 så vil de lansere Viaplay i Storbritannia, og i løpet av 2023 står Canada, Tyskland, Østerrike og Sveits for tur.

Etter lanseringen vil strømmetjenesten være tilgjengelig i 16 land, men allerede nå er den blitt tilgjengelig i Estland, Latvia og Polen. Den skal også lanseres i Nederland og USA.

Selskapet har som mål å fange opp 12 millioner abonnenter ved utgangen av 2025, hvorav halvparten forventes å komme fra det internasjonale markedet.

For norske film- og serieskapere innebærer utvidelsen at de kan nå bredere ut internasjonalt med sine produksjoner. Viaplay blir på mange måter spydspissen for mye nytt norsk og nordisk innhold ute i verden. Hvordan disse internasjonale lanseringsvinduene vil se ut for norsk innholdsleverandører, gjenstår å se. Vil premierer kjøres parallellt i Norge og ute, eller blir det en trinnvis utpakking? Hvilke konsekvenser det får for finansiering og inntektsfordeling, blir også interessant å følge videre.

Samtidig trapper NENT Group opp produksjonen av nordisk innhold. Forrige uke meldte de om en seriesatsing på to sesonger, basert på Lindgrens heltinne Ronja Røverdatter. Ronja inngår i NENT Groups satsing på internasjonale produksjoner med nordiske temaer, og skal være klar for et lokalt og internasjonalt publikum i 2023.

MENY