To konkurrerende serier om Tina Jørgensen-saken

To konkurrerende serier om Tina Jørgensen-saken

Norske «true crime»-serier er fortsatt ettertraktet, ikke minst etter som kriminalsaker tar nye vendinger. Både Novemberfilm og Filmhimmelen er underveis med hver sin serie om Tina Jørgensen-saken. Hvordan skiller de seg i tilnærming?

Foto: Serieskaperne og moren til Tina Jørgensen foran kummen ved Bore kirke.

Hvilken TV-kanal får på lufta den første norskproduserte krim-serien fra virkeligheten, spurte vi i 2018. Den gangen var det TV2 og produsent Filmhimmelen i Stavanger som lå noen hestehoder foran NRK med Hvem drepte Birgitte Tengs?, mens NRKs Hvem skjøt på Orderud gård? fulgte tett på.

Denne uken posisjonerte TV2 seg nok en gang i front med planer om å lage en ny serie med utgangspunkt i Tina Jørgensen-saken. Denne gangen produserer Novemberfilm, mens Filmhimmelen – TV2s tidligere samarbeidspartner – holder på med sin egen serie om samme saken (mer om den, Jenta i kummen, lenger ned).

De nye sporene

Tina Jørgensen forsvant natt til 24. september 2000 i Stavanger. 21-åringen ble funnet drept i en kum ved Bore kirke på Jæren etter én måned. Drapet er fortsatt uoppklart.

Forfatter og tidligere politietterforsker Jørn Lier Horst og journalist Hans Petter Aass er sentrale i Novemberfilms serie om det uoppklarte drapet. Tina Jørgensens mor, Torunn Austdal Rasmussen, medvirker også i serien.

– Det har gått over to tiår siden Tina Jørgensen ble drept, men tiden trenger ikke være en hindring for å finne nye svar. Snarere tvert imot. Mennesker som den gangen saken var ny valgte å tie, kan nå være i en annen livssituasjon som gjør det lettere for dem å snakke nå. Min erfaring er at hver gang en gammel sak blir tatt fram igjen i media tilfører det nye opplysninger. Av og til verdifulle. Av og til avgjørende, sier Jørn Lier Horst.

Foto: Journalist Hans Petter Aass, Torunn Austdal Rasmussen og forfatter Jørn Lier Horst ved Bore kirke

Horst påpeker at det er flere spesielle sider ved Tina-saken:

– Fra et etterforskningsperspektiv er det en uvanlig planmessighet over de etterfølgende handlingene. Typisk for overfallsdrap er at åsted og funnsted er ett og samme. At det er utført av en person som er ute av kontroll og ikke har brukt mye tid på å skjule liket eller fjerne spor. I dette tilfellet er liket fraktet bort i bil og det er nedlagt arbeid i å skjule det. En slik organisert drapsmann er uvanlig, sier Horst.

Fredag ble det kjent at en mann er siktet for drapet på Birgitte Tengs i 1995, og at samme mann er mistenkt for drapet på Tina Jørgensen.

– Det er mange merkverdige sider ved Tina-saken. Det som nå har blitt kjent om den mistenkte er en av dem. Det som skiller saken fra andre uløste drapsgåter er blant annet mangelen på tekniske spor og bevis. Birgitte-saken illustrerer svært godt hvordan ny teknologi kan hjelpe rettsmedisinske eksperter til å gjøre mer med mindre materiale.

Bjørn Eivind Aarskog

Vil fornye sjangeren

Bjørn Eivind Aarskog i Filmhimmelen regisserte og produserte TV-serien Hvem drepte Birgitte? og er snart ferdig med serien om Tina Jørgensen-saken. Han er glad for utviklingen i begge saker.

– Etter å ha produsert Hvem drepte Birgitte? er det på en måte tilfredsstillende å se at det er tatt ut en siktelse mot nettopp den personen vi omtaler og konfronterer i serien, forteller han til Rushprint.

– I et møte den 19.10.2016 spurte jeg den nå siktede i Birgitte-saken og mistenkte i Tina-saken, om hvorfor han løy i avhør i Birgitte-saken. Jeg spurte også om det ikke er litt rart at han var i Stavanger da Tina blir drept. Allerede da ble det naturlig å koble begge drapssakene. Så dokumentarserien Jenta i kummen vil være en naturlig forlengelse av vår første dokumentarserie om Birgitte Tengs.

Tidligere var tittelen Hvem drepte Tina?, men den er altså nå endret til Jenta i kummen.

– Filmhimmelen har arbeidet med Jenta i kummen fra februar 2017 og frem til i dag. NRK-journalist Erlend Frafjord, som er forfatter av boken «Da Tina ble drept”, medvirker i serien med sin uvurderlige innsikt.

Jenta i kummen har ennå ikke en tv-kanal eller distributør tilknyttet serien.

Jenta i kummen er ikke en oppdragsfilm for en tv-kanal. Vi har i alle år utviklet vår dokumentarserie uten en styrende tv-distributør, og med utviklingsstøtte fra Filmkraft Rogaland, Mediefondet Zefyr og Norsk Filminstitutt. Det har gjort det mulig for oss å også ha fokus på å fornye true crime-sjangeren med et nytt, annerledes og sterkt fortellergrep. Etter å ha arbeidet med saken i snart 4 år nærmer det seg heldigvis tiden for å publisere dokumentarserien, forteller han, uten å kunne si noe mer presist om lanseringen.

Erlend Frafjord

Dramatisering og animasjon

Da Rushprint i 2018 intervjuet forfatter og medregissør av serien, Erlend Frafjord, om arbeidet med Jenta i kummen (den gangen med tittelen Hvem drepte Tina?), kunne han si følgende om serien og true crime-sjangeren.

– I et essay om true crime-sjangeren i Morgenbladet ble Truman Capotes Med kaldt blod trukket inn. Men den boka inneholder fiktive elementer. Det anser jeg for å være en dødssynd. Mitt grunnprinsipp er at det vi vil fortelle om Tina Jørgensen, må være sant. Hvordan skal vi ellers få troverdighet hos seerne? Der vi er usikre på hva som har skjedd, kan vi vise seeren alternative hendelsesforløp, men da må dette komme tydelig fram.

– I boka mi presenterer jeg mange teorier som alle virker sannsynlige. Det spesielle i begge sakene er at det finnes flere mulige gjerningsmenn. Jeg vil at det skal være opp til seerne å finne svar.

Også i Tina-serien vil det bli brukt dramatisering for å levendegjøre hva som kan ha skjedd da hun ble drept og senere dumpet i en kum på en parkeringsplass ved Bore kirke på Jæren.

– Vi vil dramatisere hennes siste lørdagskveld på byen i Stavanger og bruke drone til å filme bybrua som går over åstedet der hun ble drept. Animasjon skal vise bevegelsene til en rekke aktører, som for eksempel fotgjengere og taxisjåfører. Min research skal kvalitetssikre at tv-serien framstiller hendelsene så korrekte som mulig, og vi skal gjøre analyser.

To konkurrerende serier om Tina Jørgensen-saken

To konkurrerende serier om Tina Jørgensen-saken

Norske «true crime»-serier er fortsatt ettertraktet, ikke minst etter som kriminalsaker tar nye vendinger. Både Novemberfilm og Filmhimmelen er underveis med hver sin serie om Tina Jørgensen-saken. Hvordan skiller de seg i tilnærming?

Foto: Serieskaperne og moren til Tina Jørgensen foran kummen ved Bore kirke.

Hvilken TV-kanal får på lufta den første norskproduserte krim-serien fra virkeligheten, spurte vi i 2018. Den gangen var det TV2 og produsent Filmhimmelen i Stavanger som lå noen hestehoder foran NRK med Hvem drepte Birgitte Tengs?, mens NRKs Hvem skjøt på Orderud gård? fulgte tett på.

Denne uken posisjonerte TV2 seg nok en gang i front med planer om å lage en ny serie med utgangspunkt i Tina Jørgensen-saken. Denne gangen produserer Novemberfilm, mens Filmhimmelen – TV2s tidligere samarbeidspartner – holder på med sin egen serie om samme saken (mer om den, Jenta i kummen, lenger ned).

De nye sporene

Tina Jørgensen forsvant natt til 24. september 2000 i Stavanger. 21-åringen ble funnet drept i en kum ved Bore kirke på Jæren etter én måned. Drapet er fortsatt uoppklart.

Forfatter og tidligere politietterforsker Jørn Lier Horst og journalist Hans Petter Aass er sentrale i Novemberfilms serie om det uoppklarte drapet. Tina Jørgensens mor, Torunn Austdal Rasmussen, medvirker også i serien.

– Det har gått over to tiår siden Tina Jørgensen ble drept, men tiden trenger ikke være en hindring for å finne nye svar. Snarere tvert imot. Mennesker som den gangen saken var ny valgte å tie, kan nå være i en annen livssituasjon som gjør det lettere for dem å snakke nå. Min erfaring er at hver gang en gammel sak blir tatt fram igjen i media tilfører det nye opplysninger. Av og til verdifulle. Av og til avgjørende, sier Jørn Lier Horst.

Foto: Journalist Hans Petter Aass, Torunn Austdal Rasmussen og forfatter Jørn Lier Horst ved Bore kirke

Horst påpeker at det er flere spesielle sider ved Tina-saken:

– Fra et etterforskningsperspektiv er det en uvanlig planmessighet over de etterfølgende handlingene. Typisk for overfallsdrap er at åsted og funnsted er ett og samme. At det er utført av en person som er ute av kontroll og ikke har brukt mye tid på å skjule liket eller fjerne spor. I dette tilfellet er liket fraktet bort i bil og det er nedlagt arbeid i å skjule det. En slik organisert drapsmann er uvanlig, sier Horst.

Fredag ble det kjent at en mann er siktet for drapet på Birgitte Tengs i 1995, og at samme mann er mistenkt for drapet på Tina Jørgensen.

– Det er mange merkverdige sider ved Tina-saken. Det som nå har blitt kjent om den mistenkte er en av dem. Det som skiller saken fra andre uløste drapsgåter er blant annet mangelen på tekniske spor og bevis. Birgitte-saken illustrerer svært godt hvordan ny teknologi kan hjelpe rettsmedisinske eksperter til å gjøre mer med mindre materiale.

Bjørn Eivind Aarskog

Vil fornye sjangeren

Bjørn Eivind Aarskog i Filmhimmelen regisserte og produserte TV-serien Hvem drepte Birgitte? og er snart ferdig med serien om Tina Jørgensen-saken. Han er glad for utviklingen i begge saker.

– Etter å ha produsert Hvem drepte Birgitte? er det på en måte tilfredsstillende å se at det er tatt ut en siktelse mot nettopp den personen vi omtaler og konfronterer i serien, forteller han til Rushprint.

– I et møte den 19.10.2016 spurte jeg den nå siktede i Birgitte-saken og mistenkte i Tina-saken, om hvorfor han løy i avhør i Birgitte-saken. Jeg spurte også om det ikke er litt rart at han var i Stavanger da Tina blir drept. Allerede da ble det naturlig å koble begge drapssakene. Så dokumentarserien Jenta i kummen vil være en naturlig forlengelse av vår første dokumentarserie om Birgitte Tengs.

Tidligere var tittelen Hvem drepte Tina?, men den er altså nå endret til Jenta i kummen.

– Filmhimmelen har arbeidet med Jenta i kummen fra februar 2017 og frem til i dag. NRK-journalist Erlend Frafjord, som er forfatter av boken «Da Tina ble drept”, medvirker i serien med sin uvurderlige innsikt.

Jenta i kummen har ennå ikke en tv-kanal eller distributør tilknyttet serien.

Jenta i kummen er ikke en oppdragsfilm for en tv-kanal. Vi har i alle år utviklet vår dokumentarserie uten en styrende tv-distributør, og med utviklingsstøtte fra Filmkraft Rogaland, Mediefondet Zefyr og Norsk Filminstitutt. Det har gjort det mulig for oss å også ha fokus på å fornye true crime-sjangeren med et nytt, annerledes og sterkt fortellergrep. Etter å ha arbeidet med saken i snart 4 år nærmer det seg heldigvis tiden for å publisere dokumentarserien, forteller han, uten å kunne si noe mer presist om lanseringen.

Erlend Frafjord

Dramatisering og animasjon

Da Rushprint i 2018 intervjuet forfatter og medregissør av serien, Erlend Frafjord, om arbeidet med Jenta i kummen (den gangen med tittelen Hvem drepte Tina?), kunne han si følgende om serien og true crime-sjangeren.

– I et essay om true crime-sjangeren i Morgenbladet ble Truman Capotes Med kaldt blod trukket inn. Men den boka inneholder fiktive elementer. Det anser jeg for å være en dødssynd. Mitt grunnprinsipp er at det vi vil fortelle om Tina Jørgensen, må være sant. Hvordan skal vi ellers få troverdighet hos seerne? Der vi er usikre på hva som har skjedd, kan vi vise seeren alternative hendelsesforløp, men da må dette komme tydelig fram.

– I boka mi presenterer jeg mange teorier som alle virker sannsynlige. Det spesielle i begge sakene er at det finnes flere mulige gjerningsmenn. Jeg vil at det skal være opp til seerne å finne svar.

Også i Tina-serien vil det bli brukt dramatisering for å levendegjøre hva som kan ha skjedd da hun ble drept og senere dumpet i en kum på en parkeringsplass ved Bore kirke på Jæren.

– Vi vil dramatisere hennes siste lørdagskveld på byen i Stavanger og bruke drone til å filme bybrua som går over åstedet der hun ble drept. Animasjon skal vise bevegelsene til en rekke aktører, som for eksempel fotgjengere og taxisjåfører. Min research skal kvalitetssikre at tv-serien framstiller hendelsene så korrekte som mulig, og vi skal gjøre analyser.

MENY