Jan Dalchow blir ny dokumentarkonsulent og Linda May Kallestein fiksjonskonsulent i Filmkraft. Målet med den nye inndelingen er «å bedre kunne imøtekomme bransjens behov og vekst».

Filmkraft Rogaland har besluttet å styrke konsulentrollen «for å bedre kunne imøtekomme bransjens behov og vekst ved å utvide stillingen og dele opp rollen», heter det i en pressemelding.
I januar 2022 starter de to nye konsulentene: Jan Dalchow (52) blir ny dokumentarkonsulent og Linda May Kallestein (55) tiltrer som fiksjonskonsulent ved filmsenteret.
Begge er deltidsstillinger på 40%. Begge vil pendle til Sandnes der de deler det nye konsulentkontoret på KinoKino. Filmkraft kommer også til å leie inn ekstern hjelp i behandlingen av spillsøknader, fordi disse både øker i antall og størrelse.
Konsulentene skal som vanlig utvise skjønn i vurderingen av prosjekter. Det handler om «kunstneriske verdi, deriblant fortellerkraft, kulturell verdi, visuelle ambisjoner, tidligere meritter for de involverte, regionalitet og grad av bredde i stemmer og perspektiver. Konsulentene vil være underlagt strategi og handlingsplan for senteret og bidra til å oppfylle de fastsatte målene.»
Jan Dalchow har solid erfaring med kvalitetsvurderinger av kreativt arbeid, gjennom hovedsakelig dokumentarfilmproduksjon, men også radio-, musikk-, og reklameproduksjon. De siste 25 årene har han primært jobbet som filmprodusent og regissør, men også med klipp, lyd, manus, lansering og som veileder. Han har i tillegg tidligere erfaring som filmkonsulent hos Viken Filmsenter. Han har blant annet mottatt Gullruten og vært nominert til Amanda to ganger. Han har regissert LHBT-dokumentarene Jeg elsker hvem jeg vil, BE – skitne, syndige meg og dokumentarmusikalen 100% menneske. Han produserte senere Line Halvorsens dokumentarer USA mot Al-Arian og Å leve uten penger.
– Jeg vil gå inn i vurderinger med dyp respekt, nøyaktighet og ydmykhet for arbeidet og prosjektene, sier han i pressemeldingen. – Jeg vet hva som står på spill for hver enkelt, og at prioriteringene kan bli utfordrende, særlig grunnet det høye nivået vårt miljø har nådd de siste årene. Men med skarpt fokus på publikums-, gjennomførings-, og kvalitetspotensialet er jeg trygg på å kunne bidra til å få frem enda flere sterke, og gjerne innovative, prosjekter.
Linda May Kallestein tråkket sine barnesko som filmskaper hos Filmkraft da hun flyttet til Stavanger i 2006. I de drøye fire årene som fulgte skrev hun kortfilmer, regisserte korte dokumentarer og var produsent på en musikkvideo. Det fleste av disse med støtte fra nettopp Filmkraft. Hun fikk også stipender til å skrive manus til langfilm og delta på manuskurs, både her hjemme og i utlandet. Disse skapte fundamentet som hun bygget sin videre karriere som manusforfatter på. To av hennes spillefilmmanus har funnet veien til det store lerretet: Kule kidz gråter ikke (2014) og Gråtass – Gøy på landet (2016). Den hittil største produksjonen hun har jobbet på så langt er den Emmy-nominerte tv-serien Atlantic Crossing (2020).
– Takket være stillingen tror jeg at jeg var i kontakt med de aller fleste i bransjen i Rogaland. Noe jeg satte stor pris på å få anledningen til. Derfor er det ekstra hyggelig å få lov til å være filmkonsulent i Filmkraft. Både for å kunne bidra med kompetansen og erfaringene jeg nå har etter drøye 15 år som filmskaper og for gjensynet med bransjen i Rogaland.
Begge de to nye konsulentene tiltrer januar 2022 i sine åremålsstillinger og Filmkraft vil i forkant invitere bransjen til møter med dem for å bli kjent før første søknadsfrist 2. februar 2022.
Filmkraft Rogaland har besluttet å styrke konsulentrollen «for å bedre kunne imøtekomme bransjens behov og vekst ved å utvide stillingen og dele opp rollen», heter det i en pressemelding.
I januar 2022 starter de to nye konsulentene: Jan Dalchow (52) blir ny dokumentarkonsulent og Linda May Kallestein (55) tiltrer som fiksjonskonsulent ved filmsenteret.
Begge er deltidsstillinger på 40%. Begge vil pendle til Sandnes der de deler det nye konsulentkontoret på KinoKino. Filmkraft kommer også til å leie inn ekstern hjelp i behandlingen av spillsøknader, fordi disse både øker i antall og størrelse.
Konsulentene skal som vanlig utvise skjønn i vurderingen av prosjekter. Det handler om «kunstneriske verdi, deriblant fortellerkraft, kulturell verdi, visuelle ambisjoner, tidligere meritter for de involverte, regionalitet og grad av bredde i stemmer og perspektiver. Konsulentene vil være underlagt strategi og handlingsplan for senteret og bidra til å oppfylle de fastsatte målene.»
Jan Dalchow har solid erfaring med kvalitetsvurderinger av kreativt arbeid, gjennom hovedsakelig dokumentarfilmproduksjon, men også radio-, musikk-, og reklameproduksjon. De siste 25 årene har han primært jobbet som filmprodusent og regissør, men også med klipp, lyd, manus, lansering og som veileder. Han har i tillegg tidligere erfaring som filmkonsulent hos Viken Filmsenter. Han har blant annet mottatt Gullruten og vært nominert til Amanda to ganger. Han har regissert LHBT-dokumentarene Jeg elsker hvem jeg vil, BE – skitne, syndige meg og dokumentarmusikalen 100% menneske. Han produserte senere Line Halvorsens dokumentarer USA mot Al-Arian og Å leve uten penger.
– Jeg vil gå inn i vurderinger med dyp respekt, nøyaktighet og ydmykhet for arbeidet og prosjektene, sier han i pressemeldingen. – Jeg vet hva som står på spill for hver enkelt, og at prioriteringene kan bli utfordrende, særlig grunnet det høye nivået vårt miljø har nådd de siste årene. Men med skarpt fokus på publikums-, gjennomførings-, og kvalitetspotensialet er jeg trygg på å kunne bidra til å få frem enda flere sterke, og gjerne innovative, prosjekter.
Linda May Kallestein tråkket sine barnesko som filmskaper hos Filmkraft da hun flyttet til Stavanger i 2006. I de drøye fire årene som fulgte skrev hun kortfilmer, regisserte korte dokumentarer og var produsent på en musikkvideo. Det fleste av disse med støtte fra nettopp Filmkraft. Hun fikk også stipender til å skrive manus til langfilm og delta på manuskurs, både her hjemme og i utlandet. Disse skapte fundamentet som hun bygget sin videre karriere som manusforfatter på. To av hennes spillefilmmanus har funnet veien til det store lerretet: Kule kidz gråter ikke (2014) og Gråtass – Gøy på landet (2016). Den hittil største produksjonen hun har jobbet på så langt er den Emmy-nominerte tv-serien Atlantic Crossing (2020).
– Takket være stillingen tror jeg at jeg var i kontakt med de aller fleste i bransjen i Rogaland. Noe jeg satte stor pris på å få anledningen til. Derfor er det ekstra hyggelig å få lov til å være filmkonsulent i Filmkraft. Både for å kunne bidra med kompetansen og erfaringene jeg nå har etter drøye 15 år som filmskaper og for gjensynet med bransjen i Rogaland.
Begge de to nye konsulentene tiltrer januar 2022 i sine åremålsstillinger og Filmkraft vil i forkant invitere bransjen til møter med dem for å bli kjent før første søknadsfrist 2. februar 2022.