«Verdens verste menneske» og «De Lovløse» til London film festival

«Verdens verste menneske» og «De Lovløse» til London film festival

«Verdens verste menneske» fortsetter på sin internasjonale triumfferd. Til London film festival får Joachim Trier følge av Henrik Martin Dahlsbakken som har internasjonal premiere på «De lovløse».

Foto fra «De lovløse»

De to norske filmene deltar i programmet «Love» som inngår i den tematiske inndelingen fra foregående festivalutgaver. Andre seksjoner er: Debate, Laugh, Dare, Thrill, Cult, Journey, Create, Experimenta, Family og Treasures.

BFI London Internasjonale film festival (LIFF) er en av verdens største i omfang. I år deltar 159 spillefilmer, men også for første gang dramaserier.

Joachim Triers Verdens verste menneske ble som kjent tildelt skuespillerprisen til Renate Reinsve under filmfestivalen i Cannes. Mange av deltakerne fra Cannes er med videre på høstens festivaler, og mange av de deltar på LIFF.

Dahlsbakkens film vet vi foreløpig ikke så mye om. Da vi intervjuet regissøren i våres fortalte han at De fredløse ble spilt inn allerede i 2016.

– Den har ligget på is fordi andre prosjekter tvang seg fram. Men jeg tror filmen har hatt godt av å modnes. Jeg var nok litt for ung da vi skjøt den, så jeg er glad det har gått noen år før vi klippet den ferdig. Det er en roadmovie, men ganske introvert og flytende i stilen – uten tvil den mest poetiske filmen jeg har laget, kunne han fortelle.

Om filmen skriver festivalen følgende:

«A dreamlike reminiscence of the lives of two damaged outlaw souls, with echoes of Badlands, Bonnie and Clyde and Butch Cassidy and the Sundance Kid.»

«Violent drifter Mikael passes the young, impressionable Johannes on the road and offers him a lift in his stolen car. They soon make a master-apprentice connection; maybe something deeper. Living outside of the law in 1920s Norway, it’s a hardscrabble life for them. Captivated by the older man, but nursing a secret tragedy, Johannes isn’t really cut out for the brutality that comes so easily to Mikael. Inspired by true events, writer-director Henrik Martin Dahlsbakken creates an immersive, free-flowing, mosaic-like narrative, where sequences cross backwards and forwards over time; moments of graphic violence are interspersed with those of contemplative travelogue; handheld camerawork and deep focus cinematography create a golden image of the past punctuated with urgency and chaos. Joyous, tragic and truly beautiful.»

«Verdens verste menneske» og «De Lovløse» til London film festival

«Verdens verste menneske» og «De Lovløse» til London film festival

«Verdens verste menneske» fortsetter på sin internasjonale triumfferd. Til London film festival får Joachim Trier følge av Henrik Martin Dahlsbakken som har internasjonal premiere på «De lovløse».

Foto fra «De lovløse»

De to norske filmene deltar i programmet «Love» som inngår i den tematiske inndelingen fra foregående festivalutgaver. Andre seksjoner er: Debate, Laugh, Dare, Thrill, Cult, Journey, Create, Experimenta, Family og Treasures.

BFI London Internasjonale film festival (LIFF) er en av verdens største i omfang. I år deltar 159 spillefilmer, men også for første gang dramaserier.

Joachim Triers Verdens verste menneske ble som kjent tildelt skuespillerprisen til Renate Reinsve under filmfestivalen i Cannes. Mange av deltakerne fra Cannes er med videre på høstens festivaler, og mange av de deltar på LIFF.

Dahlsbakkens film vet vi foreløpig ikke så mye om. Da vi intervjuet regissøren i våres fortalte han at De fredløse ble spilt inn allerede i 2016.

– Den har ligget på is fordi andre prosjekter tvang seg fram. Men jeg tror filmen har hatt godt av å modnes. Jeg var nok litt for ung da vi skjøt den, så jeg er glad det har gått noen år før vi klippet den ferdig. Det er en roadmovie, men ganske introvert og flytende i stilen – uten tvil den mest poetiske filmen jeg har laget, kunne han fortelle.

Om filmen skriver festivalen følgende:

«A dreamlike reminiscence of the lives of two damaged outlaw souls, with echoes of Badlands, Bonnie and Clyde and Butch Cassidy and the Sundance Kid.»

«Violent drifter Mikael passes the young, impressionable Johannes on the road and offers him a lift in his stolen car. They soon make a master-apprentice connection; maybe something deeper. Living outside of the law in 1920s Norway, it’s a hardscrabble life for them. Captivated by the older man, but nursing a secret tragedy, Johannes isn’t really cut out for the brutality that comes so easily to Mikael. Inspired by true events, writer-director Henrik Martin Dahlsbakken creates an immersive, free-flowing, mosaic-like narrative, where sequences cross backwards and forwards over time; moments of graphic violence are interspersed with those of contemplative travelogue; handheld camerawork and deep focus cinematography create a golden image of the past punctuated with urgency and chaos. Joyous, tragic and truly beautiful.»

MENY