Sommerroen har senket seg. Men kinoene er gjenåpnet og strømmealgoritmene raser ubønnhørlig videre. Vi har spurt noen av Norges mest profilerte filmprogrammerere om deres heteste tips til gode filmopplevelser i sommer.
Foto: fra årets Cinema de Plage i Cannes, der sommer og kino forenes i en høyere enhet
LISA HOEN, festival- og programsjef, Tromsø Internasjonale filmfestival
– Det er ikke så vanskelig å anbefale gode filmopplevelser akkurat nå, for flere av filmene fra årets TIFF-program går på kino i flere byer. Jeg kan for eksempel nevne de norske filmene vi hadde premiere på: Ninjababy, Gritt og Han, alle veldig gode filmer som sier noe om samtida. En annen fin filmopplevelse er den britiske filmen Rocks av Sarah Gavron. Dette er en annerledes girlpower-film om en multikulturell jentegjeng i London. I sentrum står 15-årige Rocks som en dag kommer hjem fra skolen og finner ut at moren har dratt fra henne og lillebroren. Det høres kanskje deprimerende ut, men dette er egentlig en oppløftende film om samhold og det å ta grep om sitt eget liv. På TIFF viste vi filmen for ungdomsskolene og fikk veldig gode tilbakemeldinger fra ungdommene. Filmen har Norgespremiere i august.
– Ellers er den ultimate sommerfilmen for meg Call Me by Your Name av Luca Guadagnino fra 2017: sommerlig fra Italia om den store forelskelsen. Denne finnes på en rekke strømmetjenester. En interessant serieopplevelse som også hjelper på sommer-feelingen er serien We Are Who We Are av samme regissør. En oppvekstskildring med fokus på kjønnsidentitet, fra en amerikansk militærdatabase i Italia. Det er mange fascinerende karakterer og scener i denne TV-serien.
KRISTIAN FYLLINGSNES, programsjef (fiksjon) Bergen Internasjonale filmfestival
– Jeg vil gjerne trekke frem Summer Of Soul som kommer på Disney+ fra 30. juli! Harlem Cultural Festival fant sted samme sommer som Woodstock, men har fått langt mindre oppmerksomhet. Alt ble filmet, men opptakene har blitt liggende i 50 år – inntil Ahmir «Questlove» Thompson fikk mulighet til å lage dokumentarfilmen Summer Of Soul (…Or, When The Revolution Could Not Be Televised). Filmen, Thompsons debut som dokumentarfilmskaper, fikk sin premiere på Sundance tidligere i år. Det er på høy tid at denne historien og de fantastiske musikkopptakene blir vist frem. Filmen formidler samtidig en festivalfølelse som passer perfekt til sommeren, og kjennes ekstra kjærkommen når det fremdeles føles helt fjernt å samle 300.000 folk i en park… Kommer på strømmetjenesten Disney+ den 30. juli. Inntil da kan man kose seg med sommerlige godbiter på BIFF+.
BARD YDÉN, festivalleder og programansvarlig, Oslo/Fusion International film festival
– Jeg vil først anbefale Werewolves Within som nettopp hadde kinopremiere. Det er en ny oppblomstring av skeive horrorfilmer, noe som gjør meg barnslig glad. Når det gjelder skrekkgenren er jeg alltid livredd i en liten stund før filmstart, deretter knytes alle muskler i et grep som varer helt frem til og igjennom første scene hvor man skal skvette. Da har jeg et øyeblikk hvor det er mulig å bevege seg, før alt knytes igjen. Jeg kan være et mareritt å se skrekkfilm sammen med. Men jeg elsker det. All skrekk bortsett fra torturporno.
– Werewolves Within er en utrolig vellykket og vellaget «whodunnit»-film som har alt Knives Out manglet: Underholdningsverdi. Jeg er kanskje litt streng, men jeg var en av de som kjedet seg gjennom Knives Out, og der den sviktet (for meg) har regissør Josh Ruben og manusforfatter Mischna Wolff (helt sant) derimot sørget for god driv gjennom hele sin film.
– Den perfekte sommerfilmen for meg er definitivt en skrekkomedie, og her kom den – til og med servert på stort lerret! Det er spenning, humor, blod og anklagelser på kryss og tvers av kjønn, legning og politikk, og med et ensemble av skuespillere som alle leverer imponerende prestasjoner med glitrende komisk timing.
Ellers kommer jo høsten fort nok, og allerede nå bør man begynne å glede seg til Flukt, Jonas Poher Rasmussens animerte dokumentar om homofile Amirs flukt fra Afghanistan og hans nye liv i Danmark. Den har premiere 17. september og er en fin oppladning til den 31. Oslo/Fusion filmfestival som går av stabelen 1. til 10. oktober.
TONJE HARDERSEN, festival- og programsjef, Den norske filmfestivalen i Haugesund
– Jeg må selvsagt anbefale en kinofilm, og når kinoene i Oslo endelig har åpnet igjen og filmtilbudet igjen strømmer ut til publikum, er det ikke lett å skulle velge bare én film! Selv har jeg lyst til å se alt fra popcorn-testosteron-filmer som Fast & Furious, og elsker indiefilmen First Cow fra Berlinalen i fjor, men vil i denne omgang trekke fram den britiske perlen Herself av Phyllida Lloyd. Lloyd har tidligere regissert Jernkvinnen og Mamma Mia!, og denne ligger midt i mellom disse i stil og uttrykk. Dette er både et rørende drama, med dype røtter i den britiske sosialrealismen, og en feiring av mot, dugnad og fellesskap.
JOHANNE SVENDSEN ROGNLIEN, programsjef Oslo Pix.
– Noe av det jeg har savnet mest de siste månedene er å kunne se film på stort lerret, så det å gå mye på kino i sommer er i hvert fall noe jeg kommer til å gjøre. Det er så vanvittig mange bra filmer som har samlet seg opp utover våren, så her er det egentlig bare å velge og vrake. Som Oslobeboer kan jeg spesielt anbefale Gritt av Itonje Søimer Guttormsen, HAN av Guro Bruusgaard og Ninjababy av Yngvild Sve Flikke, som alle er flotte, underfundige, utfordrende og ikke minst morsomme filmer som foregår i hovedstaden og tar byen i bruk. Bør kombineres med bysightseeing etterpå! Jeg er også ekstra glad for at Cinemateket i Oslo holder sommeråpent og blant annet viser Miranda Julys Kajillionaire.
Foto: fra årets Cinema de Plage i Cannes, der sommer og kino forenes i en høyere enhet
LISA HOEN, festival- og programsjef, Tromsø Internasjonale filmfestival
– Det er ikke så vanskelig å anbefale gode filmopplevelser akkurat nå, for flere av filmene fra årets TIFF-program går på kino i flere byer. Jeg kan for eksempel nevne de norske filmene vi hadde premiere på: Ninjababy, Gritt og Han, alle veldig gode filmer som sier noe om samtida. En annen fin filmopplevelse er den britiske filmen Rocks av Sarah Gavron. Dette er en annerledes girlpower-film om en multikulturell jentegjeng i London. I sentrum står 15-årige Rocks som en dag kommer hjem fra skolen og finner ut at moren har dratt fra henne og lillebroren. Det høres kanskje deprimerende ut, men dette er egentlig en oppløftende film om samhold og det å ta grep om sitt eget liv. På TIFF viste vi filmen for ungdomsskolene og fikk veldig gode tilbakemeldinger fra ungdommene. Filmen har Norgespremiere i august.
– Ellers er den ultimate sommerfilmen for meg Call Me by Your Name av Luca Guadagnino fra 2017: sommerlig fra Italia om den store forelskelsen. Denne finnes på en rekke strømmetjenester. En interessant serieopplevelse som også hjelper på sommer-feelingen er serien We Are Who We Are av samme regissør. En oppvekstskildring med fokus på kjønnsidentitet, fra en amerikansk militærdatabase i Italia. Det er mange fascinerende karakterer og scener i denne TV-serien.
KRISTIAN FYLLINGSNES, programsjef (fiksjon) Bergen Internasjonale filmfestival
– Jeg vil gjerne trekke frem Summer Of Soul som kommer på Disney+ fra 30. juli! Harlem Cultural Festival fant sted samme sommer som Woodstock, men har fått langt mindre oppmerksomhet. Alt ble filmet, men opptakene har blitt liggende i 50 år – inntil Ahmir «Questlove» Thompson fikk mulighet til å lage dokumentarfilmen Summer Of Soul (…Or, When The Revolution Could Not Be Televised). Filmen, Thompsons debut som dokumentarfilmskaper, fikk sin premiere på Sundance tidligere i år. Det er på høy tid at denne historien og de fantastiske musikkopptakene blir vist frem. Filmen formidler samtidig en festivalfølelse som passer perfekt til sommeren, og kjennes ekstra kjærkommen når det fremdeles føles helt fjernt å samle 300.000 folk i en park… Kommer på strømmetjenesten Disney+ den 30. juli. Inntil da kan man kose seg med sommerlige godbiter på BIFF+.
BARD YDÉN, festivalleder og programansvarlig, Oslo/Fusion International film festival
– Jeg vil først anbefale Werewolves Within som nettopp hadde kinopremiere. Det er en ny oppblomstring av skeive horrorfilmer, noe som gjør meg barnslig glad. Når det gjelder skrekkgenren er jeg alltid livredd i en liten stund før filmstart, deretter knytes alle muskler i et grep som varer helt frem til og igjennom første scene hvor man skal skvette. Da har jeg et øyeblikk hvor det er mulig å bevege seg, før alt knytes igjen. Jeg kan være et mareritt å se skrekkfilm sammen med. Men jeg elsker det. All skrekk bortsett fra torturporno.
– Werewolves Within er en utrolig vellykket og vellaget «whodunnit»-film som har alt Knives Out manglet: Underholdningsverdi. Jeg er kanskje litt streng, men jeg var en av de som kjedet seg gjennom Knives Out, og der den sviktet (for meg) har regissør Josh Ruben og manusforfatter Mischna Wolff (helt sant) derimot sørget for god driv gjennom hele sin film.
– Den perfekte sommerfilmen for meg er definitivt en skrekkomedie, og her kom den – til og med servert på stort lerret! Det er spenning, humor, blod og anklagelser på kryss og tvers av kjønn, legning og politikk, og med et ensemble av skuespillere som alle leverer imponerende prestasjoner med glitrende komisk timing.
Ellers kommer jo høsten fort nok, og allerede nå bør man begynne å glede seg til Flukt, Jonas Poher Rasmussens animerte dokumentar om homofile Amirs flukt fra Afghanistan og hans nye liv i Danmark. Den har premiere 17. september og er en fin oppladning til den 31. Oslo/Fusion filmfestival som går av stabelen 1. til 10. oktober.
TONJE HARDERSEN, festival- og programsjef, Den norske filmfestivalen i Haugesund
– Jeg må selvsagt anbefale en kinofilm, og når kinoene i Oslo endelig har åpnet igjen og filmtilbudet igjen strømmer ut til publikum, er det ikke lett å skulle velge bare én film! Selv har jeg lyst til å se alt fra popcorn-testosteron-filmer som Fast & Furious, og elsker indiefilmen First Cow fra Berlinalen i fjor, men vil i denne omgang trekke fram den britiske perlen Herself av Phyllida Lloyd. Lloyd har tidligere regissert Jernkvinnen og Mamma Mia!, og denne ligger midt i mellom disse i stil og uttrykk. Dette er både et rørende drama, med dype røtter i den britiske sosialrealismen, og en feiring av mot, dugnad og fellesskap.
JOHANNE SVENDSEN ROGNLIEN, programsjef Oslo Pix.
– Noe av det jeg har savnet mest de siste månedene er å kunne se film på stort lerret, så det å gå mye på kino i sommer er i hvert fall noe jeg kommer til å gjøre. Det er så vanvittig mange bra filmer som har samlet seg opp utover våren, så her er det egentlig bare å velge og vrake. Som Oslobeboer kan jeg spesielt anbefale Gritt av Itonje Søimer Guttormsen, HAN av Guro Bruusgaard og Ninjababy av Yngvild Sve Flikke, som alle er flotte, underfundige, utfordrende og ikke minst morsomme filmer som foregår i hovedstaden og tar byen i bruk. Bør kombineres med bysightseeing etterpå! Jeg er også ekstra glad for at Cinemateket i Oslo holder sommeråpent og blant annet viser Miranda Julys Kajillionaire.