«Farmen Kjendis» først ute med nytt klimaverktøy

«Farmen Kjendis» først ute med nytt klimaverktøy

Green Producers Tool er et klimaverktøy som er skreddersydd for alle type produksjoner innen film og TV, scene og festival. «Farmen Kjendis» er første produksjonen som bruker verktøyet for å registrere alle utslipp.

«Farmen kjendis» – prøvekaniner i mer enn én forstand

Kultursektoren står for betydelige CO2-utslipp. For å bidra til og nå målet i Parisavtalen tar Babusjka, Den Norske Opera & Ballett, Øyafestivalen og Strix grep, heter det i en pressemelding fra initiativtakerne.

«I samarbeid med CICERO utvikler vi klimaverktøyet Green Producers Tool, som bidrar til bevisstgjøring og reduksjon, og måler utslipp i produksjoner. Fordi verktøyet er utviklet av produsenter, for produsenter, vil det være relevant for alle type produksjoner innen film og TV, scene og festival. Green Producers Tool har som mål å bli bransjestandard for måling av utslipp i norsk og nordisk kultursektor».

Prosjektet er støttet av Norges Forskningsråd, og vil tilrettelegge «for betydelig reduksjon av avtrykk». Aktørene er nå i gang med å kartlegge egne produksjoner. Basert på dette vil klimaforskere i CICERO beregne avtrykket innenfor de forskjellige utslippskategoriene, som vil utgjøre grunnlaget i klimaverktøyet.

Produksjonen av Farmen Kjendis er allerede i gang, og er første produksjon som registrerer alle utslipp konkret.

– Farmen tar oss hundre år tilbake og til en tid da utslipp kom fra kua. Avtrykket fra TV-produksjonen i vår tid er derimot noe ganske annet, som med all TV- og film produksjon. Derfor er det både viktig og spennende at vi gjennom Farmen er første produksjon til å gjennomføre en så grundig kartlegging, sier daglig leder Jørgen Hermansen i Strix.

For initiativtager og grunnlegger av reklamefilmselskapet Babusjka, Mads Astrup Rønning, var det de urovekkende klimarapportene fra FN som satt i gang en prosess.

– Som reklamefilmprodusenter legger vi til rette for økt forbruk. Med andre ord er vår bransje en stor del av klimaproblemet. Babusjka bestemte seg for å utvikle et verktøy som både var enkelt å bruke, og kunne bidra til reell endring i sektoren. For Babusjka var det viktig at verktøyet var forskningsbasert. At verktøyet er utviklet av produsenter for produsenter, gjør at det er tilpasset bransjen og relevant for både små og store kulturproduksjoner.

Selv om produksjonsmetodene varierer, finner man mange av de samme utslippsfaktorene innenfor film-og tv- produksjon, scene og festival. Derfor skal det utvikles tre unike, men likevel beslektede verktøy.

– Green Producers Tool har som mål å bli bransjestandard i Norsk og Nordisk kultursektor. Den første prototypen av verktøyet vil være klar i juni 2022, og derfra er det kort vei til det kan tas i bruk, og videreutvikling av verktøyet for andre bransjer, sier Astrup Rønning.

Virke har vært pådrivere for klimakalkulatoren Green Producers Tool, blant annet gjennom arbeidet med et grønt veikart for kunst- og kultursektoren.

– Dette er gründer- og innovasjonshistorie på sitt beste. Både kunder og produsenter ønsker grønne løsninger, og her ser vi hvordan en bransjeaktør selv tar grep for å lage verktøyet som kan løse problemet. Og det er laget av produsenter – for produsenter. Akkurat dét er også grunnen til at vi i Virke tror dette kan gjøre en forskjell, og ha kommersiell verdi både i Norge og i flere andre land, sier Åse Kringstad, leder i Virke Produsentforeningen.

«Farmen Kjendis» først ute med nytt klimaverktøy

«Farmen Kjendis» først ute med nytt klimaverktøy

Green Producers Tool er et klimaverktøy som er skreddersydd for alle type produksjoner innen film og TV, scene og festival. «Farmen Kjendis» er første produksjonen som bruker verktøyet for å registrere alle utslipp.

«Farmen kjendis» – prøvekaniner i mer enn én forstand

Kultursektoren står for betydelige CO2-utslipp. For å bidra til og nå målet i Parisavtalen tar Babusjka, Den Norske Opera & Ballett, Øyafestivalen og Strix grep, heter det i en pressemelding fra initiativtakerne.

«I samarbeid med CICERO utvikler vi klimaverktøyet Green Producers Tool, som bidrar til bevisstgjøring og reduksjon, og måler utslipp i produksjoner. Fordi verktøyet er utviklet av produsenter, for produsenter, vil det være relevant for alle type produksjoner innen film og TV, scene og festival. Green Producers Tool har som mål å bli bransjestandard for måling av utslipp i norsk og nordisk kultursektor».

Prosjektet er støttet av Norges Forskningsråd, og vil tilrettelegge «for betydelig reduksjon av avtrykk». Aktørene er nå i gang med å kartlegge egne produksjoner. Basert på dette vil klimaforskere i CICERO beregne avtrykket innenfor de forskjellige utslippskategoriene, som vil utgjøre grunnlaget i klimaverktøyet.

Produksjonen av Farmen Kjendis er allerede i gang, og er første produksjon som registrerer alle utslipp konkret.

– Farmen tar oss hundre år tilbake og til en tid da utslipp kom fra kua. Avtrykket fra TV-produksjonen i vår tid er derimot noe ganske annet, som med all TV- og film produksjon. Derfor er det både viktig og spennende at vi gjennom Farmen er første produksjon til å gjennomføre en så grundig kartlegging, sier daglig leder Jørgen Hermansen i Strix.

For initiativtager og grunnlegger av reklamefilmselskapet Babusjka, Mads Astrup Rønning, var det de urovekkende klimarapportene fra FN som satt i gang en prosess.

– Som reklamefilmprodusenter legger vi til rette for økt forbruk. Med andre ord er vår bransje en stor del av klimaproblemet. Babusjka bestemte seg for å utvikle et verktøy som både var enkelt å bruke, og kunne bidra til reell endring i sektoren. For Babusjka var det viktig at verktøyet var forskningsbasert. At verktøyet er utviklet av produsenter for produsenter, gjør at det er tilpasset bransjen og relevant for både små og store kulturproduksjoner.

Selv om produksjonsmetodene varierer, finner man mange av de samme utslippsfaktorene innenfor film-og tv- produksjon, scene og festival. Derfor skal det utvikles tre unike, men likevel beslektede verktøy.

– Green Producers Tool har som mål å bli bransjestandard i Norsk og Nordisk kultursektor. Den første prototypen av verktøyet vil være klar i juni 2022, og derfra er det kort vei til det kan tas i bruk, og videreutvikling av verktøyet for andre bransjer, sier Astrup Rønning.

Virke har vært pådrivere for klimakalkulatoren Green Producers Tool, blant annet gjennom arbeidet med et grønt veikart for kunst- og kultursektoren.

– Dette er gründer- og innovasjonshistorie på sitt beste. Både kunder og produsenter ønsker grønne løsninger, og her ser vi hvordan en bransjeaktør selv tar grep for å lage verktøyet som kan løse problemet. Og det er laget av produsenter – for produsenter. Akkurat dét er også grunnen til at vi i Virke tror dette kan gjøre en forskjell, og ha kommersiell verdi både i Norge og i flere andre land, sier Åse Kringstad, leder i Virke Produsentforeningen.

MENY