Her er en scene om Petter (Johannes Joner), en av hovedkarakterene i filmen. Han er en anerkjent manusforfatter som ønsker å lage film om Fridtjof Nansen. Han har tidligere på dagen fått avslag på finansiering fra NFI på grunn av kjønnskvotering og fordi markedet er mettet for alle filmene om nasjonale, historiske figurer. Dagen har i det hele tatt vært katastrofal; alt har gått galt og mot slutten av dagen holder han et middagsselskap med sine akademiske venner han i utgangspunktet har et mindreverdighetskompleks overfor. Petter roter seg inn i en diskusjon rundt kjønn som han sliter å komme seg i mål med.
HAN er en tredelt film og handler om skolegutten Harald, arbeidsledige Eirik og manusforfatteren Petter. Den tematiserer utenforskap, krenkelse og kjønnsroller. Filmen er spilt inn over flere år og innspillingen er hovedsakelig finansiert ved utviklingsmidler, prispenger, samt privat finansiering. Til siste del av innspillingen og etterarbeid fikk vi et lite produksjonstilskudd fra NFI.
Middagsscenen var det aller første vi filmet. Det var viktig for meg å gripe situasjonen der Petter får spørsmål om filmen han ikke vil snakke om og som han ikke vil erkjenne er lagt ned. Hans fortvilte kamp for ikke å miste ansikt. Samtidig som kamera observerer situasjonen og vi får være vitne til Petters fall. Scenens ensemble av skuespillere, scenografi og lyssetting var svært viktig for å få frem scenens utvikling og temperatur. Vi filmet derfor scenen med to kameraer slik at vi kunne klippe den sammen med den intensiteten og tilstedeværelsen som fantes i hver tagning. Med manus i bunnen er scenen drevet frem av fantastiske skuespillere: Johannes Joner, Gisken Armand, Liv Osa, Ylva Gallon og Per Gørvel, samt Marte Vold på foto og Astrid Skumsrud Johansen som har klippet filmen.
Directors’s Cut er en artikkelserie der regissører viser enkeltscener og forteller om tanken bak dem. Les tidligere innlegg her.
Les også vårt intervju med Bruusgaard om filmen i sin helhet.