Filmsamtalen: Linn-Jeanethe Kyed

Filmsamtalen: Linn-Jeanethe Kyed

«Rådebank» ble i år overrøst med priser under Gullruten, anført av serieskaper og forfatter Linn-Jeanethe Kyed. I Filmsamtalen oppsummerer vi siste sesongen av Rådebank sammen med Kyed, og ser på hvor veien går videre i en tredje sesong.

Selvmordet i andre sesongen av Rådebank inntraff som lyn fra klar himmel. Det endret hele serien radikalt. Derfor ble det en utfordring å stake ut en ny kurs da serieskaper Linn-Jeanethe Kyed satte seg ned for å skrive tredje sesongen.

Programleder Kjetil Lismoen møtte Kyed i Botanisk hage i Oslo for en podcast-samtale om en serie som med andre sesongen ble et nasjonalt anliggende. Fra å være en uhøytidelig feiring av en nisjekultur, ble serien en utforsking av et dypt alvorlig tema.

Kyed har ikke hentet alvoret fra løse lufta, men fra egen erfaring med selvmord i nær familie. Her forteller hun om utfordringen med å dikte rundt egne erfaringer, og hvordan noen av scenene ble til. Traumer og sorgprosesser følger sin egen logikk og etikk, det kan ikke dramatiseres etter en formel. Hun går også nærmere inn på samarbeidet med regissør Daniel Fahre og hvordan de som serieskaper og regissør har utfylt hverandre og spilt hverandre gode.

Tekniker: Fridtjof Wesseltoft

Filmsamtalen: Linn-Jeanethe Kyed

Filmsamtalen: Linn-Jeanethe Kyed

«Rådebank» ble i år overrøst med priser under Gullruten, anført av serieskaper og forfatter Linn-Jeanethe Kyed. I Filmsamtalen oppsummerer vi siste sesongen av Rådebank sammen med Kyed, og ser på hvor veien går videre i en tredje sesong.

Selvmordet i andre sesongen av Rådebank inntraff som lyn fra klar himmel. Det endret hele serien radikalt. Derfor ble det en utfordring å stake ut en ny kurs da serieskaper Linn-Jeanethe Kyed satte seg ned for å skrive tredje sesongen.

Programleder Kjetil Lismoen møtte Kyed i Botanisk hage i Oslo for en podcast-samtale om en serie som med andre sesongen ble et nasjonalt anliggende. Fra å være en uhøytidelig feiring av en nisjekultur, ble serien en utforsking av et dypt alvorlig tema.

Kyed har ikke hentet alvoret fra løse lufta, men fra egen erfaring med selvmord i nær familie. Her forteller hun om utfordringen med å dikte rundt egne erfaringer, og hvordan noen av scenene ble til. Traumer og sorgprosesser følger sin egen logikk og etikk, det kan ikke dramatiseres etter en formel. Hun går også nærmere inn på samarbeidet med regissør Daniel Fahre og hvordan de som serieskaper og regissør har utfylt hverandre og spilt hverandre gode.

Tekniker: Fridtjof Wesseltoft

MENY