– Vi vil dyrke den unike og sosiale festivalopplevelsen, vi har ingen digital løsning, forteller Racha Helen Larsen og Egil Håskjold Larsen om den nye norske filmfestivalen Mirage. Der skal publikum få møte de kompromissløse visjonære filmskaperne og dyrke dokumentarfilmen som kunstform, lover de.
Racha Helen Larsen og Egil Håskjold Larsen er initiativtakerne bak Norges nye internasjonale dokumentarfilmfestival Mirage. Festivalen skal arrangeres mellom 22. til 26. september 2021, med base i Oslo, men med visninger på cinemateker og filmklubber rundt omkring i landet. Ideen og tanken bak festivalen har vokst fram gjennom mangeårig deltakelse på internasjonale filmfestivaler. Håskjold Larsen har blant annet regissert den prisbelønte69 Minutter av 86 Dager, og har foto på kinoaktuelle Gunda. Han driver Yellow Log sammen med produsent og ektefelle Racha, i tillegg til Ahmet Gurata som også blir sentral i arbeidet med festivalen. Nylig fikk festivalen tilskudd fra Fritt Ord til å gjennomføre et første arrangement.
– Vi har besøkt mange filmfestivaler, både som publikum og med egne filmer. Vi har lengtet etter en arena for dokumentarfilmen her hjemme som kan bringe noen av disse fantastiske kinoopplevelsene til publikum. Vi ønsker å vise fram dokumentarfilmen som kunstform – filmer med et sterkt visuelt språk som er skapt for å ses på det store lerretet. Vi ønsker å utvikle en festival som fokuserer på filmer som tar for seg håndverket og skaperprosessen. Vi har tenkt på dette i mange år. Nå som pandemien er ved å gi litt slipp, håper vi å kunne foreta dette løftet for den kreative dokumentarfilmen. Vi er nå i full gang med å få dette til i september, forteller Racha Helen Larsen.
– Helt siden Eurodok i Oslo ble lagt ned, har vi tenkt at dette er noe vi ønsker å få til igjen, bekrefter Håskjold Larsen.
– Dokumentarfilmen, og spesielt de kreative kunstneriske filmene, trenger et hjem og ikke minst et møtested for publikum, mener han.
Han forteller at Mirage skal være en sosial møteplass mellom publikum og de mest innovative og nytenkende filmskaperne i bransjen fra hele verden. Festivalen skal inneholde flere sosiale arrangementer, debatter og mesterklasser.
– Vi skal fokusere på filmer som tar publikum med på reiser og på å skape spesielle opplevelser i kinomørket. Det handler om å se verden på nye måter. Dette er noe dokumentarfilmen har en unik evne til, mener han.
Den unike festivalopplevelsen
De er opptatt av det helt unike ved festivalopplevelsen.
– Festivalopplevelsen handler om å skape et sosialt rom, der det å kunne snakke med andre, drikke noen øl og diskutere det man har opplevd, er like viktig som det å se filmen. Vi jobber med flere ulike måter å skape debatt og diskusjon på, som vi håper blir spennende for både publikum og bransjen. Gjennom Q&A, ulike barer inne på for eksempel Vega der du umiddelbart etter visning kan få muligheten til å ta deg en øl sammen med filmregissøren og la samtalen fortsette. En annen ting er at vi har lyst til å invitere inn forfattere til å skrive om film, lese det høyt og snakke med filmskaperne om det å behandle virkeligheten, forteller Helen Larsen.
Håskjold Larsen forteller at da de innså at vaksinasjonen av Norge ville begynne å falle på plass før sommeren, ønsket de å stable festivalen på plass litt fortere enn de opprinnelig hadde tenkt.
– Når kinoene forhåpentligvis åpner opp igjen snart, ønsker vi å bidra til at arthouse-filmen kan bli sett på kino igjen, sånn at blockbusterne ikke tar helt over.
Mirage har ingen planer om et digitalt alternativ, slik de fleste andre festivalene har hatt under pandemien.
– Vi ønsker at dette skal være et sosialt arrangement. Vi holder fast på at kinoen er en viktig arena også for dokumentarfilmen. Hvis det skjer noe mer med pandemien, har vi ikke lyst til å lage en digital løsning. Vi vil vise folk at dokumentarfilmen også hører hjemme på kino. Hvis det ikke går, blir det ingen festival i år, forteller Helen Larsen.
Festivalen ønsker å nå ut til andre deler av landet, men altså ikke gjennom en digital utgave.
– Vi ønsker at festivalen ikke bare skal være lokalisert i Oslo, men at den skal kunne nå ut til flere steder i landet, sånn at flere får muligheten til å se kvalitetsdokumentar på det store lerretet. Vi jobber med parallelle visninger i samarbeid med cinematekene og filmklubbene, hvor det også vil være strømmede Q&A, mesterklasser og andre innslag, forteller hun.
Med IDFA-veteran i ryggen
De skal ha rundt 35 filmer i årets festivalprogram, med både nye og eldre filmer.
– Festivalprogrammet er fordelt over to kinoer i Oslo – Vega scene og Kunstnernes hus kino. Sammen med Kunstnernes hus kuraterer vi et eget program som består av ytterpunkter av hva dokumentarfilm kan være i krysningspunktet med kunstfilm.
Resten av filmene i programmet er et nøye utvalg filmer hentet fra internasjonale festivaler.
– Vi har med Martijn te Pas som kurator for deler av programmet. Han er også med på utformingen av festivalen som helhet. Han har vært programmerer og arrangementsansvarlig for IDFA i over 19 år, så han har mye erfaring å dele. Vi har også knyttet til oss Helle Hansen, tidligere konsulent for dokumentarfilm ved Norsk Filminstitutt og Dansk Filminstitutt. Hun har et enormt nettverk i dokumentarbransjen. Helle er ansvarlig for festivalens bransjesatsing; vi jobber hardt med å få til noe spennende for den norske bransjen. Med som rådgiver og i styret har vi blant annet Martha Otte som har vært festivalsjef for Tromsø Internasjonale filmfestival i en årrekke. I tillegg har vi fått på plass et herlig styre bestående av folk fra ulike deler av bransjen, forteller Håskjold Larsen.
Nytt tema hvert år
Festivalen skal ha et nytt tema for hvert år,
– Det viktigste for oss, og avgjørende for den røde tråden i festivalen, er hva slags type dokumentarfilm vi ønsker å vise. Det handler om de kompromissløse visjonære filmskaperne og dokumentarfilmen som kunstform. Filmer som viser at dokumentarfilm er noe mer enn bare journalistikkens forlengede arm, forteller Helen Larsen.
De ønsker å utforske grensene mellom ulike uttrykksformer som behandler virkeligheten.
– Vi ønsker å favne om et begrep som heter “the art of the real”, som handler om kunsten å behandle virkeligheten. Dokumentarfotografiet blir en viktig del av festivalen. Vi ønsker å skape samarbeid og krysninger mellom uttrykksformer. Det er veldig spennende. Våre samarbeidspartnere er blant annet Norwegian Journal of Photography og foto.no, forteller Håskjold Larsen.
De ønsker at festivalbilletten skal være så billig som overhode mulig.
– Vi jobber med prissettingen fortsatt, men vi ønsker at det skal bli en rimelig affære for publikum, forteller Helen Larsen.
– Det er en festival for alle. Gjennom samarbeid med ulike organisasjoner ønsker vi å nå deres målgruppe. Vi skal kontakte ulike utdanningsinstitusjoner fra videregående skoler og oppover, ulike influencere og møte publikum der de er for å spre budskapet om festivalen. Det er en utbredt misforståelse at kvalitetsfilm ikke er for et allment publikum, men bare noe nisjene er opptatt av. Vi håper på alt mellom 3-4000 publikummere det første året, forteller Håskjold Larsen.
– Vi vil dyrke den unike og sosiale festivalopplevelsen, vi har ingen digital løsning, forteller Racha Helen Larsen og Egil Håskjold Larsen om den nye norske filmfestivalen Mirage. Der skal publikum få møte de kompromissløse visjonære filmskaperne og dyrke dokumentarfilmen som kunstform, lover de.
Racha Helen Larsen og Egil Håskjold Larsen er initiativtakerne bak Norges nye internasjonale dokumentarfilmfestival Mirage. Festivalen skal arrangeres mellom 22. til 26. september 2021, med base i Oslo, men med visninger på cinemateker og filmklubber rundt omkring i landet. Ideen og tanken bak festivalen har vokst fram gjennom mangeårig deltakelse på internasjonale filmfestivaler. Håskjold Larsen har blant annet regissert den prisbelønte69 Minutter av 86 Dager, og har foto på kinoaktuelle Gunda. Han driver Yellow Log sammen med produsent og ektefelle Racha, i tillegg til Ahmet Gurata som også blir sentral i arbeidet med festivalen. Nylig fikk festivalen tilskudd fra Fritt Ord til å gjennomføre et første arrangement.
– Vi har besøkt mange filmfestivaler, både som publikum og med egne filmer. Vi har lengtet etter en arena for dokumentarfilmen her hjemme som kan bringe noen av disse fantastiske kinoopplevelsene til publikum. Vi ønsker å vise fram dokumentarfilmen som kunstform – filmer med et sterkt visuelt språk som er skapt for å ses på det store lerretet. Vi ønsker å utvikle en festival som fokuserer på filmer som tar for seg håndverket og skaperprosessen. Vi har tenkt på dette i mange år. Nå som pandemien er ved å gi litt slipp, håper vi å kunne foreta dette løftet for den kreative dokumentarfilmen. Vi er nå i full gang med å få dette til i september, forteller Racha Helen Larsen.
– Helt siden Eurodok i Oslo ble lagt ned, har vi tenkt at dette er noe vi ønsker å få til igjen, bekrefter Håskjold Larsen.
– Dokumentarfilmen, og spesielt de kreative kunstneriske filmene, trenger et hjem og ikke minst et møtested for publikum, mener han.
Han forteller at Mirage skal være en sosial møteplass mellom publikum og de mest innovative og nytenkende filmskaperne i bransjen fra hele verden. Festivalen skal inneholde flere sosiale arrangementer, debatter og mesterklasser.
– Vi skal fokusere på filmer som tar publikum med på reiser og på å skape spesielle opplevelser i kinomørket. Det handler om å se verden på nye måter. Dette er noe dokumentarfilmen har en unik evne til, mener han.
Den unike festivalopplevelsen
De er opptatt av det helt unike ved festivalopplevelsen.
– Festivalopplevelsen handler om å skape et sosialt rom, der det å kunne snakke med andre, drikke noen øl og diskutere det man har opplevd, er like viktig som det å se filmen. Vi jobber med flere ulike måter å skape debatt og diskusjon på, som vi håper blir spennende for både publikum og bransjen. Gjennom Q&A, ulike barer inne på for eksempel Vega der du umiddelbart etter visning kan få muligheten til å ta deg en øl sammen med filmregissøren og la samtalen fortsette. En annen ting er at vi har lyst til å invitere inn forfattere til å skrive om film, lese det høyt og snakke med filmskaperne om det å behandle virkeligheten, forteller Helen Larsen.
Håskjold Larsen forteller at da de innså at vaksinasjonen av Norge ville begynne å falle på plass før sommeren, ønsket de å stable festivalen på plass litt fortere enn de opprinnelig hadde tenkt.
– Når kinoene forhåpentligvis åpner opp igjen snart, ønsker vi å bidra til at arthouse-filmen kan bli sett på kino igjen, sånn at blockbusterne ikke tar helt over.
Mirage har ingen planer om et digitalt alternativ, slik de fleste andre festivalene har hatt under pandemien.
– Vi ønsker at dette skal være et sosialt arrangement. Vi holder fast på at kinoen er en viktig arena også for dokumentarfilmen. Hvis det skjer noe mer med pandemien, har vi ikke lyst til å lage en digital løsning. Vi vil vise folk at dokumentarfilmen også hører hjemme på kino. Hvis det ikke går, blir det ingen festival i år, forteller Helen Larsen.
Festivalen ønsker å nå ut til andre deler av landet, men altså ikke gjennom en digital utgave.
– Vi ønsker at festivalen ikke bare skal være lokalisert i Oslo, men at den skal kunne nå ut til flere steder i landet, sånn at flere får muligheten til å se kvalitetsdokumentar på det store lerretet. Vi jobber med parallelle visninger i samarbeid med cinematekene og filmklubbene, hvor det også vil være strømmede Q&A, mesterklasser og andre innslag, forteller hun.
Med IDFA-veteran i ryggen
De skal ha rundt 35 filmer i årets festivalprogram, med både nye og eldre filmer.
– Festivalprogrammet er fordelt over to kinoer i Oslo – Vega scene og Kunstnernes hus kino. Sammen med Kunstnernes hus kuraterer vi et eget program som består av ytterpunkter av hva dokumentarfilm kan være i krysningspunktet med kunstfilm.
Resten av filmene i programmet er et nøye utvalg filmer hentet fra internasjonale festivaler.
– Vi har med Martijn te Pas som kurator for deler av programmet. Han er også med på utformingen av festivalen som helhet. Han har vært programmerer og arrangementsansvarlig for IDFA i over 19 år, så han har mye erfaring å dele. Vi har også knyttet til oss Helle Hansen, tidligere konsulent for dokumentarfilm ved Norsk Filminstitutt og Dansk Filminstitutt. Hun har et enormt nettverk i dokumentarbransjen. Helle er ansvarlig for festivalens bransjesatsing; vi jobber hardt med å få til noe spennende for den norske bransjen. Med som rådgiver og i styret har vi blant annet Martha Otte som har vært festivalsjef for Tromsø Internasjonale filmfestival i en årrekke. I tillegg har vi fått på plass et herlig styre bestående av folk fra ulike deler av bransjen, forteller Håskjold Larsen.
Nytt tema hvert år
Festivalen skal ha et nytt tema for hvert år,
– Det viktigste for oss, og avgjørende for den røde tråden i festivalen, er hva slags type dokumentarfilm vi ønsker å vise. Det handler om de kompromissløse visjonære filmskaperne og dokumentarfilmen som kunstform. Filmer som viser at dokumentarfilm er noe mer enn bare journalistikkens forlengede arm, forteller Helen Larsen.
De ønsker å utforske grensene mellom ulike uttrykksformer som behandler virkeligheten.
– Vi ønsker å favne om et begrep som heter “the art of the real”, som handler om kunsten å behandle virkeligheten. Dokumentarfotografiet blir en viktig del av festivalen. Vi ønsker å skape samarbeid og krysninger mellom uttrykksformer. Det er veldig spennende. Våre samarbeidspartnere er blant annet Norwegian Journal of Photography og foto.no, forteller Håskjold Larsen.
De ønsker at festivalbilletten skal være så billig som overhode mulig.
– Vi jobber med prissettingen fortsatt, men vi ønsker at det skal bli en rimelig affære for publikum, forteller Helen Larsen.
– Det er en festival for alle. Gjennom samarbeid med ulike organisasjoner ønsker vi å nå deres målgruppe. Vi skal kontakte ulike utdanningsinstitusjoner fra videregående skoler og oppover, ulike influencere og møte publikum der de er for å spre budskapet om festivalen. Det er en utbredt misforståelse at kvalitetsfilm ikke er for et allment publikum, men bare noe nisjene er opptatt av. Vi håper på alt mellom 3-4000 publikummere det første året, forteller Håskjold Larsen.