Hvem har søkt markedstilskudd?

Hvem har søkt markedstilskudd?

Seks animasjonsfilmer er blant nitten søknader om tilskudd etter markedsvurdering. Mye tyder på at animasjonsfilm nå regnes som tryggere investering under pandemien. Sjekk ut hele søknadslisten.

Foto: Er det søknadslisten Gunhild Enger og Rune Spaans her studerer?

7.april gikk søknadsfristen for tilskudd fra markedsordningen ut. Denne tilskuddsordningen skal stimulere til «produksjon av spillefilmer av høy kvalitet og høyt publikumspotensial», det vil si over 200.000. Og det mangler ikke på publikumsfriere blant prosjektene som nå ligger klare til behandling i søknadsbunken hos Norsk filminstitutt (sjekk ut listen til slutt i denne saken). Her finner vi mange av gjengangerne blant publikumsdragerne innen barne- og familieunderholdning, fra Kaptein Sabeltann til Olsenbanden og en rekke julefilmer.

Det mest interessante denne gangen er det høye antallet animasjonsprosjekter. Hele seks av de nitten søknadene er animasjonsfilmer. Det er sannsynligvis en konsekvens av det Monster Scripted-produsent Håkon Briseid påpekte i vår tilstandsrapport fra november, om at behovet for formater som er tryggere å gjennomføre vil øke så lenge pandemien pågår. «Det ville ikke forundre meg vi vil få se en vekst i animasjonsfilmer», sa han den gangen.

Både Nordlys (regi: Lise Osvold), Bakvendtland (regi: Gunhild Enger og Rune Spaans), Kaptein Sabeltann – Kongen på havet (regi: Ramus Sivertsen og Yaprak Morali), Bukkene Bruse på Badeland (regi: Will Ashurst og Yaprak Morali), Spermageddon (regi: Rasmus Sivertsen og Tommy Wirkola) og Askelabben (Lisa Marie Gamlem) er animasjonsprosjekter. Verken 74 Entertainment (med produsentene Kjetil Omberg og Jørgen Storm Rosenberg) eller Fantefilm har produsert helaftens animasjonsfilm før, og det begynner å bli lenge siden Storm Films hadde Slipp Jimmy Fri på kino eller Nordisk Film Production samproduserte Kurt er grusom. Men deres nye søknader gjenspeiler hvor sentral animasjonsfilmen er blitt for det norske kinorepertoaret.

Det er ikke bare mindre risiko forbundet med på produsere animasjonsfilm i disse pandemitider, men bransjen har gjennom en årrekke utviklet en kompetanse innen animasjon som er etterspurt –  ikke bare her hjemme. Flere vi har snakket med fremhever at det er blitt mye enklere å få solgt inn animasjonsprosjekter i utlandet og skaffe samproduksjonsmidler og samprodusenter enn det kan være innen live action langfilm.

Flere av regissørene er knyttet til flere søknader: Rasmus Sivertsen, Yaprak Morali og Henrik Martin Dalsbakken er inne med to søknader, mens Hallvard Bræin står oppført på hele fire søknader. Norsk filminstitutts vedtaksmøte er planlagt  i første halvdel av juni.

Klikk på bildet for å få med søknadsbeløpet:

Hvem har søkt markedstilskudd?

Hvem har søkt markedstilskudd?

Seks animasjonsfilmer er blant nitten søknader om tilskudd etter markedsvurdering. Mye tyder på at animasjonsfilm nå regnes som tryggere investering under pandemien. Sjekk ut hele søknadslisten.

Foto: Er det søknadslisten Gunhild Enger og Rune Spaans her studerer?

7.april gikk søknadsfristen for tilskudd fra markedsordningen ut. Denne tilskuddsordningen skal stimulere til «produksjon av spillefilmer av høy kvalitet og høyt publikumspotensial», det vil si over 200.000. Og det mangler ikke på publikumsfriere blant prosjektene som nå ligger klare til behandling i søknadsbunken hos Norsk filminstitutt (sjekk ut listen til slutt i denne saken). Her finner vi mange av gjengangerne blant publikumsdragerne innen barne- og familieunderholdning, fra Kaptein Sabeltann til Olsenbanden og en rekke julefilmer.

Det mest interessante denne gangen er det høye antallet animasjonsprosjekter. Hele seks av de nitten søknadene er animasjonsfilmer. Det er sannsynligvis en konsekvens av det Monster Scripted-produsent Håkon Briseid påpekte i vår tilstandsrapport fra november, om at behovet for formater som er tryggere å gjennomføre vil øke så lenge pandemien pågår. «Det ville ikke forundre meg vi vil få se en vekst i animasjonsfilmer», sa han den gangen.

Både Nordlys (regi: Lise Osvold), Bakvendtland (regi: Gunhild Enger og Rune Spaans), Kaptein Sabeltann – Kongen på havet (regi: Ramus Sivertsen og Yaprak Morali), Bukkene Bruse på Badeland (regi: Will Ashurst og Yaprak Morali), Spermageddon (regi: Rasmus Sivertsen og Tommy Wirkola) og Askelabben (Lisa Marie Gamlem) er animasjonsprosjekter. Verken 74 Entertainment (med produsentene Kjetil Omberg og Jørgen Storm Rosenberg) eller Fantefilm har produsert helaftens animasjonsfilm før, og det begynner å bli lenge siden Storm Films hadde Slipp Jimmy Fri på kino eller Nordisk Film Production samproduserte Kurt er grusom. Men deres nye søknader gjenspeiler hvor sentral animasjonsfilmen er blitt for det norske kinorepertoaret.

Det er ikke bare mindre risiko forbundet med på produsere animasjonsfilm i disse pandemitider, men bransjen har gjennom en årrekke utviklet en kompetanse innen animasjon som er etterspurt –  ikke bare her hjemme. Flere vi har snakket med fremhever at det er blitt mye enklere å få solgt inn animasjonsprosjekter i utlandet og skaffe samproduksjonsmidler og samprodusenter enn det kan være innen live action langfilm.

Flere av regissørene er knyttet til flere søknader: Rasmus Sivertsen, Yaprak Morali og Henrik Martin Dalsbakken er inne med to søknader, mens Hallvard Bræin står oppført på hele fire søknader. Norsk filminstitutts vedtaksmøte er planlagt  i første halvdel av juni.

Klikk på bildet for å få med søknadsbeløpet:

MENY