Musikalen «Annette» av Leos Carax, med Adam Driver og Marion Cotillard i hovedrollene, skal åpne filmfestivalen i Cannes. Nå er traileren klar.
Filmfestivalen i Cannes er et avgjørende skritt nærmere gjennomføring etter at åpningsfilmen i dag ble annonsert. Det er den enigmatiske regissøren Leos Carax, som deltok i Cannes for ni år siden med Holy Motors, som får æren av å åpne med Annette 6.juli (se traileren til slutt i saken).
Det er hans første engelskspråklige film med Adam Driver og Marion Cotillard i hovedrollene. Annette er en musikal som utspiller seg i et Los Angeles av i dag. Vi møter vi Henry, en stand up-komiker, og hans kjæreste Ann, en sangerinne. Sammen får de barnet Anne – «a mysterious girl with an exceptional destiny». Musikken er komponert av Sparks.
Filmen var egentlig klar for 2020-utgaven av Cannes, men Carax har altså ventet et helt år for å kunne åpne i Cannes på den klassiske, fysiske måten. Annette vil bli distribuert på kino i Frankrike samtidig med premieren i Cannes. Amazon Studios har rettighetene for filmen i USA.
Hvordan årets festival vil foregå er det foreløpig ingen som vet. Den vil altså gå av stabelen i fysisk forstand, på en eller annen måte, men det forventes å være begrensninger for hvor mange som kan delta. Markedsprogrammet vil finne sted digitalt allerede i juni, mens det offisielle og kuraterte programmet vil bli vist på kino fra åpningen 6.juli. Resten av programmet i hovedkonkurransen blir offentliggjort i mai.
Hvem er Leos Carax? Han tilhører den eksklusive kategorien franske filmauteurer som nærmest er et nasjonalt ikon i hjemlandet, men lite kjent utenfor, bortsett fra i cineastmiljøer. Annette er hans første engelskspråklige film og således en test på om hans filmunivers kan nå utover de tradisjonelle kulturelle barrierene. Da Holy Motors hadde premiere i Cannes i 2013, ble den fremhevet som en av de mest originale filmene i den årgangen. «En stor filmopplevelse som er laget med befriende mye trass og talent», skrev Kjetil Lismoen her på rushprint.no. «Jeg har knapt sett en rikere fotografert film i videoformat, bildene fra Paris om natten er blant de vakreste jeg har sett fra byen på film.»
Filmfestivalen i Cannes er et avgjørende skritt nærmere gjennomføring etter at åpningsfilmen i dag ble annonsert. Det er den enigmatiske regissøren Leos Carax, som deltok i Cannes for ni år siden med Holy Motors, som får æren av å åpne med Annette 6.juli (se traileren til slutt i saken).
Det er hans første engelskspråklige film med Adam Driver og Marion Cotillard i hovedrollene. Annette er en musikal som utspiller seg i et Los Angeles av i dag. Vi møter vi Henry, en stand up-komiker, og hans kjæreste Ann, en sangerinne. Sammen får de barnet Anne – «a mysterious girl with an exceptional destiny». Musikken er komponert av Sparks.
Filmen var egentlig klar for 2020-utgaven av Cannes, men Carax har altså ventet et helt år for å kunne åpne i Cannes på den klassiske, fysiske måten. Annette vil bli distribuert på kino i Frankrike samtidig med premieren i Cannes. Amazon Studios har rettighetene for filmen i USA.
Hvordan årets festival vil foregå er det foreløpig ingen som vet. Den vil altså gå av stabelen i fysisk forstand, på en eller annen måte, men det forventes å være begrensninger for hvor mange som kan delta. Markedsprogrammet vil finne sted digitalt allerede i juni, mens det offisielle og kuraterte programmet vil bli vist på kino fra åpningen 6.juli. Resten av programmet i hovedkonkurransen blir offentliggjort i mai.
Hvem er Leos Carax? Han tilhører den eksklusive kategorien franske filmauteurer som nærmest er et nasjonalt ikon i hjemlandet, men lite kjent utenfor, bortsett fra i cineastmiljøer. Annette er hans første engelskspråklige film og således en test på om hans filmunivers kan nå utover de tradisjonelle kulturelle barrierene. Da Holy Motors hadde premiere i Cannes i 2013, ble den fremhevet som en av de mest originale filmene i den årgangen. «En stor filmopplevelse som er laget med befriende mye trass og talent», skrev Kjetil Lismoen her på rushprint.no. «Jeg har knapt sett en rikere fotografert film i videoformat, bildene fra Paris om natten er blant de vakreste jeg har sett fra byen på film.»