«Nordsjøen» forhåndssolgt til Europa og Latin-Amerika

«Nordsjøen» forhåndssolgt til Europa og Latin-Amerika

Den norske katastrofefilmen «Nordsjøen» er solgt til en rekke europeiske og latinamerikanske land under den digitale utgaven av Berlinalens European Film Market.

Oppkjøpere fra en rekke land i Europa og Latin-Amerika har sikret seg rettighetene til Fantefilm og John Andreas Andersens katastrofefilm Nordsjøen, melder Hollywood Reporter.

Det er salgsagenten Trust Nordisk som formidler salget som skjedde allerede første dagen av den digitale utgaven av Berlinalens European Film Market. Kjøperne fikk lese manus og se en teaser av filmen som ennå ikke er ferdig innspilt.

De regionene filmen er forhåndssolgt til så langt, er de tyskspråklige landene, Frankrike, Benelux-landene, Italia, Spania, Russland, de baltiske landene og en rekke land i Latin-Amerika.

Nordsjøen  ble i fjor høst tildelt 15 millioner kroner fra NFI, og har et totalbudsjett på 72 millioner. Det er enda en film fra regissør John Andreas Andersen om en naturkatastrofe, etter Skjelvet, også denne skrevet av Harald Rosenløw Eeg og Lars Gudmestad.

”Enorme mengder olje og gass pumpes daglig opp fra dypet utenfor kysten vår, fra et hav som har sin egen historie – en historie som går mye lenger tilbake enn menneskets. Den handler om gigantiske undersjøiske ras, om voldsomme jordskjelv og om stormer med orkan styrke”, het det i omtalen fra produsenten Fantefilm.

”Sikkerheten går i utgangspunktet foran alt i oljeindustrien. Samtidig er det en høyteknologisk bransje som hele tiden balanserer på grensen av det umulige på en av klodens mest ugjestmilde arbeidsplasser. Menneskelig svikt får fatale konsekvenser, og mange liv har gått tapt i jakten på det sorte gullet. Dyreliv og natur påføres også enorme skader når ting går galt. Likevel har slike ulykker blitt en risiko vi har valgt å leve med fordi gevinsten er for stor til å la være”.

Manus-duoen Gudmestad og Rosenløw Eeg hadde følgende å si om prosjektet:

«Kjærligheten til den klassiske actionfilmen og den storslåtte spenningsfilmen sitter i ryggraden hos alle oss i Fantefilm. Derfor er det helt fantastisk å kunne skrive en slik film hvor vi tar utgangspunkt i både norsk natur og norsk virkelighet. Forfatterhjertene våre ligger både i det å leke oss med det spennende «hva om-scenariet» og i å skildre vanlige mennesker som settes på store prøver. Vi gleder oss også til å jobbe med regissør John Andreas Andersen igjen, og vet at han kommer til å gjøre manuset vårt om til en medrivende og spektakulær filmopplevelse.»

«Nordsjøen» forhåndssolgt til Europa og Latin-Amerika

«Nordsjøen» forhåndssolgt til Europa og Latin-Amerika

Den norske katastrofefilmen «Nordsjøen» er solgt til en rekke europeiske og latinamerikanske land under den digitale utgaven av Berlinalens European Film Market.

Oppkjøpere fra en rekke land i Europa og Latin-Amerika har sikret seg rettighetene til Fantefilm og John Andreas Andersens katastrofefilm Nordsjøen, melder Hollywood Reporter.

Det er salgsagenten Trust Nordisk som formidler salget som skjedde allerede første dagen av den digitale utgaven av Berlinalens European Film Market. Kjøperne fikk lese manus og se en teaser av filmen som ennå ikke er ferdig innspilt.

De regionene filmen er forhåndssolgt til så langt, er de tyskspråklige landene, Frankrike, Benelux-landene, Italia, Spania, Russland, de baltiske landene og en rekke land i Latin-Amerika.

Nordsjøen  ble i fjor høst tildelt 15 millioner kroner fra NFI, og har et totalbudsjett på 72 millioner. Det er enda en film fra regissør John Andreas Andersen om en naturkatastrofe, etter Skjelvet, også denne skrevet av Harald Rosenløw Eeg og Lars Gudmestad.

”Enorme mengder olje og gass pumpes daglig opp fra dypet utenfor kysten vår, fra et hav som har sin egen historie – en historie som går mye lenger tilbake enn menneskets. Den handler om gigantiske undersjøiske ras, om voldsomme jordskjelv og om stormer med orkan styrke”, het det i omtalen fra produsenten Fantefilm.

”Sikkerheten går i utgangspunktet foran alt i oljeindustrien. Samtidig er det en høyteknologisk bransje som hele tiden balanserer på grensen av det umulige på en av klodens mest ugjestmilde arbeidsplasser. Menneskelig svikt får fatale konsekvenser, og mange liv har gått tapt i jakten på det sorte gullet. Dyreliv og natur påføres også enorme skader når ting går galt. Likevel har slike ulykker blitt en risiko vi har valgt å leve med fordi gevinsten er for stor til å la være”.

Manus-duoen Gudmestad og Rosenløw Eeg hadde følgende å si om prosjektet:

«Kjærligheten til den klassiske actionfilmen og den storslåtte spenningsfilmen sitter i ryggraden hos alle oss i Fantefilm. Derfor er det helt fantastisk å kunne skrive en slik film hvor vi tar utgangspunkt i både norsk natur og norsk virkelighet. Forfatterhjertene våre ligger både i det å leke oss med det spennende «hva om-scenariet» og i å skildre vanlige mennesker som settes på store prøver. Vi gleder oss også til å jobbe med regissør John Andreas Andersen igjen, og vet at han kommer til å gjøre manuset vårt om til en medrivende og spektakulær filmopplevelse.»

MENY