Nyrestaurert «Kjærlighetens Kjøtere» lagres som del av kulturarven

Nyrestaurert «Kjærlighetens Kjøtere» lagres som del av kulturarven

«Kjærlighetens Kjøtere» skal under Solfest-uka i Longyearbyen vises i re-digitalisert og restaurert utgave. Den norske klassikeren skal samtidig lagres i Piqls Arctic World Archive på Svalbard.

Hans Petter Molands spillefilm Kjærlighetens Kjøtere med Stellan Skarsgård, Bjørn Sundqvist, Gard Eidsvold og Camilla Martens vises under Solfestuka i Longyearbyen fredag 12. mars. I den anledning er filmen re-digitalisert og restaurert i 4K-oppløsning og vil være tilgjengelig for visning på «state of the art»-kinoer og strømmeplatformer, heter det i en pressemelding.

«Kjærlighetens Kjøtere skal deretter plasseres i Piqls Arctic World Archive på Svalbard hvor filmen lagres som en del av vår digitale kulturarv for bevaring til ettertiden sammen med bl.a Nasjonalmuseets Munch-samling, skrifter fra Vatikanets bibliotek og andre internasjonale og prestisjetunge filmer som Oscar-vinner Ida fra Polen og den klassiske Sykkeltyvene fra Italia.»

Restaureringen og re-digitaliseringen av filmen har kommet i stand gjennom et samarbeid mellom Storyline Studios, Nasjonalbiblioteket, Piql og Filmparken.

Moland vil være til stede under visningen på Svalbard.

– Det er selvfølgelig utrolig morsomt å vise filmen for et nytt publikum på Svalbard, hvor filmen ble spilt inn for 25 år siden, sier Hans Petter Moland. – Visningen er gjort mulig gjennom et stort dugnadsarbeid. At filmen også nå bevares som en del av vår kulturarv er en nesten grensesprengende tanke.

Det er altså ingen lite ære Molands film får. Den regnes som en av de mest feirede norske filmene fra 1990-tallet, både hjemme og ikke minst ute. Filmen hadde premiere på filmfestivalen i San Sebastian i September 1995 hvor den mottok Juryens Spesialpris. Den fikk Amandaprisen 1996. Filmen er solgt til en rekke land, bl.a USA hvor den hadde kinopremiere i 1996. Den internasjonale tittelen er Zero Kelvin.

Filmens handling

«Året er 1925. Christiania har skiftet navn til Oslo. Lenin er død, og den unge forfatteren Henrik Larsen har nettopp fridd til kjæresten, Gertrud. Hun avslår, ihvertfall for øyeblikket. Eventyrlystne Henrik melder seg på en overvintring som fangstmann på Grønland og forlater Gertrud. Henriks opphold på Grønland blir et møte med livets ekstremiteter og harde realiteter.
Det er et liv i en øde hytte, sammen med vitenskapsmannen Holm og den erfarne fangstmannen Randbæk. Diabolske Randbæk forakter naive Henrik og alt han tror på: Kjærlighet, litteratur og menneskets frie vilje. Randbæk gjør alt i sin makt for å ødelegge Henrik, og oppholdet på Grønland blir etter hvert en kamp for å overleve i isødet.»

Tidkrevende arbeid

Moland fremhever samarbeidspartnerne på re-digitaliseringen og restaureringen.

– Nina Heidenreich i Filmparken A/S har stor del av æren for at denne restaureringen lot seg gjennomføre. Torulf Henriksen og Gisle Tveito i Storyline Studios har arbeidet iherdig med re-digitaliseringen. Bent Bang-Hansen ved Nasjonalbiblioteket og Bendik Bryde i Piql har også vært store bidragsytere i prosessen.»

– Det har vært et nostalgisk gjensyn med filmen jeg jobbet på for hele 25 år siden, og det var avgjørende for denne restaureringen at Storyline faktisk innehar kunnskap om produksjonsmetodene fra så langt tilbake, sier Torulf Henriksen.

Gisle Tveito kan fortelle at det har vært svært tidkrevende arbeid.

– Vi har brukt mange ressurser på å komme i mål. At vi også har hatt tilgang på både fotograf og regissør, har vært med på å skape et mer presist resultat med tanke på den opprinnelige versjonen.

– Piql synes det er utrolig spennende å kunne få være en del av dette prosjektet med å bevare en viktig og betydningsfull norsk film digitalt i Arctic World Archive sammen med andre betydningsfulle digitale minner fra hele verden. At sluttresultatet av innspillingen som foregikk på Svalbard for 25 år siden nå er «kommet hjem» og bevart for fremtidens generasjoner i et sikkert hvelv på Svalbard, er en reise som vi er stolte av å ta del i og håper det kan være til eksempel for andre som er opptatt av å ivareta kulturarv, sier Bendik Bryde.

– Kjærlighetens Kjøtere er en av filmene i vår samling som er mest etterspurt, både i Norge og i utlandet. Vi er glade for å ha samarbeidet med Hans Petter Moland om en digital restaurering av filmen, slik at den nå kan vises på Svalbard, sier seksjonsleder ved Nasjonalbiblioteket Lars Gaustad.

– Det har vært en selvfølge for Filmparken å bidra for dette fantastiske prosjektet. Det å ha muligheten til å tilgjengeliggjøre denne gode filmen på nytt nå, og for fremtiden – og ikke minst i denne anledningen, er utrolig gøy. At så mange opprinnelig fagfunksjoner har bidratt, er avgjørende for uttrykket. Et viktig stykke arbeid for vår felles norske filmarv, konstaterer Nina Heidenreich i Filmparken

 

Nyrestaurert «Kjærlighetens Kjøtere» lagres som del av kulturarven

Nyrestaurert «Kjærlighetens Kjøtere» lagres som del av kulturarven

«Kjærlighetens Kjøtere» skal under Solfest-uka i Longyearbyen vises i re-digitalisert og restaurert utgave. Den norske klassikeren skal samtidig lagres i Piqls Arctic World Archive på Svalbard.

Hans Petter Molands spillefilm Kjærlighetens Kjøtere med Stellan Skarsgård, Bjørn Sundqvist, Gard Eidsvold og Camilla Martens vises under Solfestuka i Longyearbyen fredag 12. mars. I den anledning er filmen re-digitalisert og restaurert i 4K-oppløsning og vil være tilgjengelig for visning på «state of the art»-kinoer og strømmeplatformer, heter det i en pressemelding.

«Kjærlighetens Kjøtere skal deretter plasseres i Piqls Arctic World Archive på Svalbard hvor filmen lagres som en del av vår digitale kulturarv for bevaring til ettertiden sammen med bl.a Nasjonalmuseets Munch-samling, skrifter fra Vatikanets bibliotek og andre internasjonale og prestisjetunge filmer som Oscar-vinner Ida fra Polen og den klassiske Sykkeltyvene fra Italia.»

Restaureringen og re-digitaliseringen av filmen har kommet i stand gjennom et samarbeid mellom Storyline Studios, Nasjonalbiblioteket, Piql og Filmparken.

Moland vil være til stede under visningen på Svalbard.

– Det er selvfølgelig utrolig morsomt å vise filmen for et nytt publikum på Svalbard, hvor filmen ble spilt inn for 25 år siden, sier Hans Petter Moland. – Visningen er gjort mulig gjennom et stort dugnadsarbeid. At filmen også nå bevares som en del av vår kulturarv er en nesten grensesprengende tanke.

Det er altså ingen lite ære Molands film får. Den regnes som en av de mest feirede norske filmene fra 1990-tallet, både hjemme og ikke minst ute. Filmen hadde premiere på filmfestivalen i San Sebastian i September 1995 hvor den mottok Juryens Spesialpris. Den fikk Amandaprisen 1996. Filmen er solgt til en rekke land, bl.a USA hvor den hadde kinopremiere i 1996. Den internasjonale tittelen er Zero Kelvin.

Filmens handling

«Året er 1925. Christiania har skiftet navn til Oslo. Lenin er død, og den unge forfatteren Henrik Larsen har nettopp fridd til kjæresten, Gertrud. Hun avslår, ihvertfall for øyeblikket. Eventyrlystne Henrik melder seg på en overvintring som fangstmann på Grønland og forlater Gertrud. Henriks opphold på Grønland blir et møte med livets ekstremiteter og harde realiteter.
Det er et liv i en øde hytte, sammen med vitenskapsmannen Holm og den erfarne fangstmannen Randbæk. Diabolske Randbæk forakter naive Henrik og alt han tror på: Kjærlighet, litteratur og menneskets frie vilje. Randbæk gjør alt i sin makt for å ødelegge Henrik, og oppholdet på Grønland blir etter hvert en kamp for å overleve i isødet.»

Tidkrevende arbeid

Moland fremhever samarbeidspartnerne på re-digitaliseringen og restaureringen.

– Nina Heidenreich i Filmparken A/S har stor del av æren for at denne restaureringen lot seg gjennomføre. Torulf Henriksen og Gisle Tveito i Storyline Studios har arbeidet iherdig med re-digitaliseringen. Bent Bang-Hansen ved Nasjonalbiblioteket og Bendik Bryde i Piql har også vært store bidragsytere i prosessen.»

– Det har vært et nostalgisk gjensyn med filmen jeg jobbet på for hele 25 år siden, og det var avgjørende for denne restaureringen at Storyline faktisk innehar kunnskap om produksjonsmetodene fra så langt tilbake, sier Torulf Henriksen.

Gisle Tveito kan fortelle at det har vært svært tidkrevende arbeid.

– Vi har brukt mange ressurser på å komme i mål. At vi også har hatt tilgang på både fotograf og regissør, har vært med på å skape et mer presist resultat med tanke på den opprinnelige versjonen.

– Piql synes det er utrolig spennende å kunne få være en del av dette prosjektet med å bevare en viktig og betydningsfull norsk film digitalt i Arctic World Archive sammen med andre betydningsfulle digitale minner fra hele verden. At sluttresultatet av innspillingen som foregikk på Svalbard for 25 år siden nå er «kommet hjem» og bevart for fremtidens generasjoner i et sikkert hvelv på Svalbard, er en reise som vi er stolte av å ta del i og håper det kan være til eksempel for andre som er opptatt av å ivareta kulturarv, sier Bendik Bryde.

– Kjærlighetens Kjøtere er en av filmene i vår samling som er mest etterspurt, både i Norge og i utlandet. Vi er glade for å ha samarbeidet med Hans Petter Moland om en digital restaurering av filmen, slik at den nå kan vises på Svalbard, sier seksjonsleder ved Nasjonalbiblioteket Lars Gaustad.

– Det har vært en selvfølge for Filmparken å bidra for dette fantastiske prosjektet. Det å ha muligheten til å tilgjengeliggjøre denne gode filmen på nytt nå, og for fremtiden – og ikke minst i denne anledningen, er utrolig gøy. At så mange opprinnelig fagfunksjoner har bidratt, er avgjørende for uttrykket. Et viktig stykke arbeid for vår felles norske filmarv, konstaterer Nina Heidenreich i Filmparken

 

MENY