Cannes har utsatt årets festival til juli. Men om det i det hele tatt blir noen fysisk festival er usikkert.
Foto: Vil Cannes kunne åpne den tradisjonsrike Lumière-salen i sommer?
I går kveld kom beskjeden om at filmfestivalen i Cannes har besluttet å utsette årets utgave fra mai til juli (fra 11.-22.05 til 6.-17.07). Med forflytningen følger også markedet Cannes Marché og sideprogrammet Directors Fortnight.
Det var forventet. Men det spørs om det er nok til å roe de av oss som fortsatt er bekymret for om den kuraterte festivalen i det hele tatt vil kunne finne sted til sommeren. De fleste europeiske land sliter med å gjennomføre sine vaksinasjonsplaner. Slik det ser ut nå, vil bare en liten del av verdens nasjoner ha maktet å vaksinere befolkningen til sommeren. Det gjør en fysisk festival svært krevende å gjennomføre.
Men om Cannes velger å gå videre med en fysisk utgave, blir de den andre store festivalen som våger dette. Venezia arrangerte som kjent en kraftig nedskalert fysisk festival i fjor høst.
De andre festivalene har nok ventet på Cannes skulle lande på en dato, før de selv velger tidspunkt. Cannes er verdens viktigste festival. Ved å legge seg til juli har festivalen etablert en strategisk viktig bro til filmhøsten og de andre store festivalene, som igjen legger føringer for Oscaroppløpet. Den forrige fysiske festivalens Gullpalmevinner, Parasitt, gikk som kjent videre i 2019 og ble tildelt flere Oscarpriser.
Da den fysiske festivalen ble kansellert i fjor, presenterte Cannes-ledelsen 50 utvalgte filmer digitalt, men lot være å dele ut priser og droppet sideprogrammene. Noen av filmene, som Soul og Lovers rock, har fått mye omtale i ettertid, takket være strømmetjenestene Disney + og Netflix. Men de fleste av de andre filmene, som er avhengig av presseomtale og rød løper, er det dessverre få som husker.
Dag Asbjørnsen, seksjonsleder for NFI Internasjonal, kunne tidligere i vinter fortelle at Cannes ble et viktig læringspunkt da festivalen var først ute blant de store med å digitalisere hele markedet sitt (altså: ikke den kuraterte delen). Festivalenes digitale avvikling har skjedd med vekslende hell, syntes han.
– Vi har fått tilbakemeldinger fra salgsagentene om at det er et stort problem å ikke kunne vise filmene fysisk for kjøperne. Likevel: de plattformene Cannes etablerte for påsyn ser ut til å ha fungert. Men alle fordelene med å møtes fysisk, det å ta spontane møter og ta ting på sparket der og da, er åpenbart et stort savn. Mange opplevde at de ikke fikk de møtene rundt filmene som de opplever som nødvendige. Den nerven og buzzen som kjennetegner Cannes var heller ikke tilstede, kritikerresponsen var ikke den samme. En annen utfordring, som ikke har med selve digitaliseringen å gjøre, er at mange kjøpere nøler med å kjøpe inn filmer fordi de ennå ikke har fått lansert de filmene de har. Kinoene har jo stått stille, og det har forplantet seg gjennom næringskjeden.
Foto: Vil Cannes kunne åpne den tradisjonsrike Lumière-salen i sommer?
I går kveld kom beskjeden om at filmfestivalen i Cannes har besluttet å utsette årets utgave fra mai til juli (fra 11.-22.05 til 6.-17.07). Med forflytningen følger også markedet Cannes Marché og sideprogrammet Directors Fortnight.
Det var forventet. Men det spørs om det er nok til å roe de av oss som fortsatt er bekymret for om den kuraterte festivalen i det hele tatt vil kunne finne sted til sommeren. De fleste europeiske land sliter med å gjennomføre sine vaksinasjonsplaner. Slik det ser ut nå, vil bare en liten del av verdens nasjoner ha maktet å vaksinere befolkningen til sommeren. Det gjør en fysisk festival svært krevende å gjennomføre.
Men om Cannes velger å gå videre med en fysisk utgave, blir de den andre store festivalen som våger dette. Venezia arrangerte som kjent en kraftig nedskalert fysisk festival i fjor høst.
De andre festivalene har nok ventet på Cannes skulle lande på en dato, før de selv velger tidspunkt. Cannes er verdens viktigste festival. Ved å legge seg til juli har festivalen etablert en strategisk viktig bro til filmhøsten og de andre store festivalene, som igjen legger føringer for Oscaroppløpet. Den forrige fysiske festivalens Gullpalmevinner, Parasitt, gikk som kjent videre i 2019 og ble tildelt flere Oscarpriser.
Da den fysiske festivalen ble kansellert i fjor, presenterte Cannes-ledelsen 50 utvalgte filmer digitalt, men lot være å dele ut priser og droppet sideprogrammene. Noen av filmene, som Soul og Lovers rock, har fått mye omtale i ettertid, takket være strømmetjenestene Disney + og Netflix. Men de fleste av de andre filmene, som er avhengig av presseomtale og rød løper, er det dessverre få som husker.
Dag Asbjørnsen, seksjonsleder for NFI Internasjonal, kunne tidligere i vinter fortelle at Cannes ble et viktig læringspunkt da festivalen var først ute blant de store med å digitalisere hele markedet sitt (altså: ikke den kuraterte delen). Festivalenes digitale avvikling har skjedd med vekslende hell, syntes han.
– Vi har fått tilbakemeldinger fra salgsagentene om at det er et stort problem å ikke kunne vise filmene fysisk for kjøperne. Likevel: de plattformene Cannes etablerte for påsyn ser ut til å ha fungert. Men alle fordelene med å møtes fysisk, det å ta spontane møter og ta ting på sparket der og da, er åpenbart et stort savn. Mange opplevde at de ikke fikk de møtene rundt filmene som de opplever som nødvendige. Den nerven og buzzen som kjennetegner Cannes var heller ikke tilstede, kritikerresponsen var ikke den samme. En annen utfordring, som ikke har med selve digitaliseringen å gjøre, er at mange kjøpere nøler med å kjøpe inn filmer fordi de ennå ikke har fått lansert de filmene de har. Kinoene har jo stått stille, og det har forplantet seg gjennom næringskjeden.