Det er strålende at dokumentarfilmen Bergen – i all beskjedenhet trekker folk til kinoene i Bergen. Og at Nordlands Jeanne d’Arc settes opp bredt i regionen er positivt for både filmskaperne og publikum. Men er det NFIs oppgave å gi tilskudd til lanseringen av disse filmene?
Det har i det siste kommet kritikk her i Rushprint fra regionale produsenter, kinoer og regionale filmaktører mot at NFI avslår å gi tilskudd til lansering av filmer som ikke har en nasjonal målgruppe. Det brukes ord som «klasseskille» og at NFI misbruker sin «definisjonsmakt» ved å utelate filmene fra arrangementet Filmvåren 2021. Dette viser ifølge dem at det er liten forståelse i NFI for film med regional forankring.
Men det skillet som NFI gjør her er ikke noen nedprioritering av regional film. Det er tvert imot en oppfølging av den vedtatte filmpolitikken på dette området, der NFI har ansvaret for nasjonale lanseringer.
Dette reflekteres i forskriftens krav om «ordinær kinodistribusjon» og NFIs definisjoner av dette begrepet. Disse kommuniseres tydelig på våre nettsider, blant annet med krav til oppsetninger over hele landet.
Regionene kjenner sin region best, slik det fremheves i innleggene. Vestnorsk filmsenter, Mediefondet Zefyr, Nordnorsk filmsenter, Filmfond Nord og de andre regionale filmvirksomhetene har selv mulighet til å gi tilskudd til regional lansering. Filmsentre og fond har fått fordoblet de statlige tilskuddene de senere årene. Tilskuddsbrev og forskrift gir dem full frihet til å benytte midlene til dette formålet – om de vil. Og om de har tro på at filmene har et nasjonalt publikum kan de også gi tilskudd til en nasjonal lansering – det er intet som hindrer dem i det.
For sett ifra Bergen vil det vel – i all beskjedenhet – hevdes at filmen har et nasjonalt potensial. Interessen for Bergen må da manifesteres i en bred villighet fra kinoer over hele landet til å sette opp filmen. Vi kan ikke gå nærmere inn i dette, som tidligere sagt, ettersom vi nå behandler en klage på avslaget på lanseringstilskudd.
Men erfaringene fra Trondheimsreisen viser at en slik film har hovedvekten av publikum lokalt. Den nådde et imponerende stort publikum på 30.000 – uten tilskudd fra NFI, men med basis i stort lokalt engasjement og entusiasme for filmen. Lignende resultater håper vi Bergen også kan oppnå.
Dag Asbjørnsen er seksjonsleder i Norsk filminstitutt.