Hisham Zaman og debutant Kjersti Helen Rasmussen får tilskudd fra NFI til hver sin spillefilm – henholdsvis et drama om tre flyktningskjebner og en psykologisk horrorfilm om en demon.
Hvordan kan drømmer bli virkelighet for tre unge gutter som skal sendes ut av landet når de fyller 18 år, uten å vite hva som venter dem? Det er utgangspunktet for Hisham Zamans tredje langfilm, A Happy Day, som nå har fått tilskudd fra Norsk filminstitutt.
«Aras, Ismail og Hamid: Tre gutter på 17 år som bor på et asylmottak i Nord-Norge. De henger rundt, forelsker seg og drømmer om et bedre liv. Hamid vil bli en verdensberømt poet, Ismail drømmer om å bli rik og komme på TV, Aras tror han er den fødte leder til tross for at han totalt mangler den type egenskaper.»
A Happy Day starter filmingen på Filmcamp Nord-Norge i februar. Zaman skal selv produsere sammen med produsentveteran Turid Øversveen.
Filmkonsulent Anne Sørensen begrunner tildelingen slik:
« I A Happy Day ønsker Hisham Zaman å dra publikum inn i en visuell annerledes og tankevekkende «system»-historie om 3 forskjellige unge gutter som er forespeilet samme skjebne; bortvisning på deres 18 års bursdag. Imellom hormoner, drømmer og forelskelse planlegger de det eneste alternativ de har – flukt. A Happy Day gir et annerledes blikk inn i de unges indre følelser, cinematisk fortalt med subtil humor, med et alvorlig bakteppe.»
I Kjersti Helen Rasmussens Marerittet følger vi Mona og Robby som flytter inn i sin første leilighet. «Mona får problemer med å sove, og når den nyfødte babyen i leiligheten ved siden av dør, intensiveres marerittene hennes. Hun går til en ekspert på søvnforstyrrelser og han lærer henne å våkne i drømmen. Hun oppdager at en marerittdemon har tatt kontroll og innser at hun er gravid. Hun frykter at demonen leter etter en vei inn i vår verden. Hvis demonen blir født, vil alle mareritt bli ekte og verden slik vi kjenner den er forbi.»
«Manuskriptet til Mareritt er etter mitt skjønn et godt utgangspunkt for en sterk og visuell genrefilm med et interessant kvinnelig tema i bunnen,» mener konsulent Asle Vatn.
«Dette vil prege filmen og gir filmen en dimensjon ut over det genren vanligvis gjør, hvor kvinner som regel blir fremstilt som rene ofre. Min vurdering er at vi her har et godt utgangspunkt for en litt annerledes og psykologisk sterk skrekk/horrorfilm, hvor frykten for det ukjente kommer fra innsiden av hovedpersonen selv. Det er én ting å være redd for det noe ukjent der ute, men å ikke kunne stole på sin egen oppfattelse og vurdering av verden tilfører et helt nytt lag av frykt.»
Manusforfatter og regissør Kjersti Helen Rasmussen har gått manusforfatterlinja ved Den Danske Filmskolen og har også studert filmvitenskap ved NTNU i Trondheim og Universitetet i København. Hun skrev manus til Tunnelen (2019), Varg Veum – Din til døden (2008) og Villmark 2 (2015). Produsenter er Handmade films ved Einar Loftesnes og Nordisk Film Production ved John Einar Hagen.
Hvordan kan drømmer bli virkelighet for tre unge gutter som skal sendes ut av landet når de fyller 18 år, uten å vite hva som venter dem? Det er utgangspunktet for Hisham Zamans tredje langfilm, A Happy Day, som nå har fått tilskudd fra Norsk filminstitutt.
«Aras, Ismail og Hamid: Tre gutter på 17 år som bor på et asylmottak i Nord-Norge. De henger rundt, forelsker seg og drømmer om et bedre liv. Hamid vil bli en verdensberømt poet, Ismail drømmer om å bli rik og komme på TV, Aras tror han er den fødte leder til tross for at han totalt mangler den type egenskaper.»
A Happy Day starter filmingen på Filmcamp Nord-Norge i februar. Zaman skal selv produsere sammen med produsentveteran Turid Øversveen.
Filmkonsulent Anne Sørensen begrunner tildelingen slik:
« I A Happy Day ønsker Hisham Zaman å dra publikum inn i en visuell annerledes og tankevekkende «system»-historie om 3 forskjellige unge gutter som er forespeilet samme skjebne; bortvisning på deres 18 års bursdag. Imellom hormoner, drømmer og forelskelse planlegger de det eneste alternativ de har – flukt. A Happy Day gir et annerledes blikk inn i de unges indre følelser, cinematisk fortalt med subtil humor, med et alvorlig bakteppe.»
I Kjersti Helen Rasmussens Marerittet følger vi Mona og Robby som flytter inn i sin første leilighet. «Mona får problemer med å sove, og når den nyfødte babyen i leiligheten ved siden av dør, intensiveres marerittene hennes. Hun går til en ekspert på søvnforstyrrelser og han lærer henne å våkne i drømmen. Hun oppdager at en marerittdemon har tatt kontroll og innser at hun er gravid. Hun frykter at demonen leter etter en vei inn i vår verden. Hvis demonen blir født, vil alle mareritt bli ekte og verden slik vi kjenner den er forbi.»
«Manuskriptet til Mareritt er etter mitt skjønn et godt utgangspunkt for en sterk og visuell genrefilm med et interessant kvinnelig tema i bunnen,» mener konsulent Asle Vatn.
«Dette vil prege filmen og gir filmen en dimensjon ut over det genren vanligvis gjør, hvor kvinner som regel blir fremstilt som rene ofre. Min vurdering er at vi her har et godt utgangspunkt for en litt annerledes og psykologisk sterk skrekk/horrorfilm, hvor frykten for det ukjente kommer fra innsiden av hovedpersonen selv. Det er én ting å være redd for det noe ukjent der ute, men å ikke kunne stole på sin egen oppfattelse og vurdering av verden tilfører et helt nytt lag av frykt.»
Manusforfatter og regissør Kjersti Helen Rasmussen har gått manusforfatterlinja ved Den Danske Filmskolen og har også studert filmvitenskap ved NTNU i Trondheim og Universitetet i København. Hun skrev manus til Tunnelen (2019), Varg Veum – Din til døden (2008) og Villmark 2 (2015). Produsenter er Handmade films ved Einar Loftesnes og Nordisk Film Production ved John Einar Hagen.