Berlinalen utsetter og satser digitalt

Berlinalen utsetter og satser digitalt

Etter lang tids nøling har Berlinalen besluttet å gå digitalt. Samtidig utsettes konkurranseprogrammet til mars, og filmene vil bli vist for publikum i Berlin til sommeren.

Ledelsen i Berlinalen hadde lenge sett for seg at de skulle arrangere årets utgave i fysisk forstand som vanlig i februar, men den siste tyske nedstengningen satte en endelig stopper for det.

Nå har festivalen landet på en ny løsning: Det blir en presentasjon av konkurranseprogrammet og et virtuelt European Film Marked i mars, før filmene blir vist for det lokale kinopublikummet i juni.

Den nåværende situasjonen åpner ikke for noe fysisk arrangement i februar, konstaterer Berlinalens Executive Director Mariette Rissenbeek i en pressemelding. Samtidig er det viktig å fortsatt kunne tilby filmindustrien et marked i det første kvartalet av filmåret, sier hun, og bekrefter at seleksjonen vil skje på vanlig måte.

The European Film Market (EFM) vil finne sted online fra 1.-5-mars, det vil også Berlinale Co-Production Market. Vi vil også få se en virtuell utgave av Berlinale Talents og arrangementer tilknyttet World Cinema Fund. Mer informasjon om festivalens ulike programmer kommer fortløpende de neste ukene.

Berlinalen regnes som en av verdens største publikumsfestivaler og den mest betydningsfulle filmfestivalen ved siden av Cannes og Venezia. I fjor hadde festivalen over 18000 bransjedeltakere fra 132 ulike land, med 3447 tilreisende journalister fra 82 land. Publikumstallene lå på nær 500 000 besøkende.

Berlinalen utsetter og satser digitalt

Berlinalen utsetter og satser digitalt

Etter lang tids nøling har Berlinalen besluttet å gå digitalt. Samtidig utsettes konkurranseprogrammet til mars, og filmene vil bli vist for publikum i Berlin til sommeren.

Ledelsen i Berlinalen hadde lenge sett for seg at de skulle arrangere årets utgave i fysisk forstand som vanlig i februar, men den siste tyske nedstengningen satte en endelig stopper for det.

Nå har festivalen landet på en ny løsning: Det blir en presentasjon av konkurranseprogrammet og et virtuelt European Film Marked i mars, før filmene blir vist for det lokale kinopublikummet i juni.

Den nåværende situasjonen åpner ikke for noe fysisk arrangement i februar, konstaterer Berlinalens Executive Director Mariette Rissenbeek i en pressemelding. Samtidig er det viktig å fortsatt kunne tilby filmindustrien et marked i det første kvartalet av filmåret, sier hun, og bekrefter at seleksjonen vil skje på vanlig måte.

The European Film Market (EFM) vil finne sted online fra 1.-5-mars, det vil også Berlinale Co-Production Market. Vi vil også få se en virtuell utgave av Berlinale Talents og arrangementer tilknyttet World Cinema Fund. Mer informasjon om festivalens ulike programmer kommer fortløpende de neste ukene.

Berlinalen regnes som en av verdens største publikumsfestivaler og den mest betydningsfulle filmfestivalen ved siden av Cannes og Venezia. I fjor hadde festivalen over 18000 bransjedeltakere fra 132 ulike land, med 3447 tilreisende journalister fra 82 land. Publikumstallene lå på nær 500 000 besøkende.

MENY