Sterke norske kinotall

Sterke norske kinotall

Knutsen & Ludvigsen hadde årets beste premierehelg på kino. Men også «Dianas bryllup» og «Kunstneren og tyven» kan vise til godt besøk. Bare flere koronarestriksjoner kan stoppe den oppløftende tendensen.

Med Knutsen og Ludvigsen – det store dyret markerer norsk film seg med årets beste åpningsbesøk på kino. Med 43 284 besøkende slår filmen om «tidenes morsomste trøndere» internasjonale storfilmer som 1917 og Tenet, som er sett av henholdsvis 38 457 og 32 955 etter premierehelgen. Over halvparten av alle som gikk på kino i helgen, valgte Knutsen & Ludvigsen. Det melder produsenten Tordenfilm i en pressemelding.

De gode kritikkene er en medvirkende årsak. Men norske kinogjengere, og særlig barna, har nok ventet på muligheten til å gå på kino igjen. Det gode besøket på den originalskrevne lavbudsjett-familiefilmen Tottori (47839) og den velkjente barnefilm-merkevaren Knerten og Sjøormen (127 557) bekrefter også det samme.

På tross av begrenset salkapasitet er det flere som nå har sett den nye filmen om Knutsen & Ludvigsen enn den forrige på samme tidspunkt for 5 år siden, heter det i pressemeldingen.

«Den første animasjonsfilmen om Knutsen & Ludvigsen hadde til sammenligning blitt sett av 41.603 etter premierehelgen, og sommerens populære familiefilm «Knerten og Sjøormen» hadde blitt sett av 21.499 på tilsvarende tidspunkt i sitt kinoliv. Kinoene melder om utsolgte forestillinger over hele landet og setter opp mange visninger av «Knutsen & Ludvigsen 2 – Det Store Dyret» i høstferien og i tiden fremover for å glede barn og voksne.»

Det er også oppløftende tall for de norske filmene Dianas bryllup og Kunstneren og tyven.

Charlotte Blom har som regissør tidligere vist at hun har et godt grep om publikum med Staying Alive som rundet 80 000 på kino i 2015. Nå er Dianas Bryllup oppe i 30 000 etter første helgen. Det mest oppsiktsvekkende er kanskje at en dokumentar nå har rundet 10 000 besøkende etter en drøy uke på kino. Kunstneren og tyven bæres fram av sensasjonelt gode kritikker og en rekke utenlandske priser, og det blir spennende å se hvor langt den kan nå. Utenlandske kritikere har allerede omtalt filmen som en mulig Oscar-kandidat.

De eneste mørke skyene vi kan ane konturene av er den voksende koronasmitten i hovedstaden og advarselen fra helsemyndighetene om at de nå vurderer å innføre strengere tiltak. Vi krysser fingrene for at smittetallene stabiliserer seg, slik at besøkstallene kan fortsette å stige. Denne oppturen trengte norsk film sårt.

Sterke norske kinotall

Sterke norske kinotall

Knutsen & Ludvigsen hadde årets beste premierehelg på kino. Men også «Dianas bryllup» og «Kunstneren og tyven» kan vise til godt besøk. Bare flere koronarestriksjoner kan stoppe den oppløftende tendensen.

Med Knutsen og Ludvigsen – det store dyret markerer norsk film seg med årets beste åpningsbesøk på kino. Med 43 284 besøkende slår filmen om «tidenes morsomste trøndere» internasjonale storfilmer som 1917 og Tenet, som er sett av henholdsvis 38 457 og 32 955 etter premierehelgen. Over halvparten av alle som gikk på kino i helgen, valgte Knutsen & Ludvigsen. Det melder produsenten Tordenfilm i en pressemelding.

De gode kritikkene er en medvirkende årsak. Men norske kinogjengere, og særlig barna, har nok ventet på muligheten til å gå på kino igjen. Det gode besøket på den originalskrevne lavbudsjett-familiefilmen Tottori (47839) og den velkjente barnefilm-merkevaren Knerten og Sjøormen (127 557) bekrefter også det samme.

På tross av begrenset salkapasitet er det flere som nå har sett den nye filmen om Knutsen & Ludvigsen enn den forrige på samme tidspunkt for 5 år siden, heter det i pressemeldingen.

«Den første animasjonsfilmen om Knutsen & Ludvigsen hadde til sammenligning blitt sett av 41.603 etter premierehelgen, og sommerens populære familiefilm «Knerten og Sjøormen» hadde blitt sett av 21.499 på tilsvarende tidspunkt i sitt kinoliv. Kinoene melder om utsolgte forestillinger over hele landet og setter opp mange visninger av «Knutsen & Ludvigsen 2 – Det Store Dyret» i høstferien og i tiden fremover for å glede barn og voksne.»

Det er også oppløftende tall for de norske filmene Dianas bryllup og Kunstneren og tyven.

Charlotte Blom har som regissør tidligere vist at hun har et godt grep om publikum med Staying Alive som rundet 80 000 på kino i 2015. Nå er Dianas Bryllup oppe i 30 000 etter første helgen. Det mest oppsiktsvekkende er kanskje at en dokumentar nå har rundet 10 000 besøkende etter en drøy uke på kino. Kunstneren og tyven bæres fram av sensasjonelt gode kritikker og en rekke utenlandske priser, og det blir spennende å se hvor langt den kan nå. Utenlandske kritikere har allerede omtalt filmen som en mulig Oscar-kandidat.

De eneste mørke skyene vi kan ane konturene av er den voksende koronasmitten i hovedstaden og advarselen fra helsemyndighetene om at de nå vurderer å innføre strengere tiltak. Vi krysser fingrene for at smittetallene stabiliserer seg, slik at besøkstallene kan fortsette å stige. Denne oppturen trengte norsk film sårt.

MENY