Norsk filminstitutt og Film & Kino vil lokke publikum tilbake til kinosalene gjennom en landsomfattende kampanje.

Norsk filminstitutt gir 3.500.000 kroner til en landsomfattende kampanje som skal få publikum tilbake til kinosalen, melder NFI i en pressemelding.
Kampanjen skal foregå på de lokale kinoene, i bybildet ute blant folk, på sosiale medier, i trykt presse, radio og tv, og vil gå over en periode på ett år. Film & Kino er mottaker av tilskuddet, og leder kampanjen i samarbeid med Norsk distributørforening og Virke Produsentforening. Med på laget er alle landets kinoer, filmdistributører og viktige samarbeidspartnere som Filmweb, MDN og Capa.
Bakgrunnen for kampanjen er kjent:
«På grunn av korona-pandemien har norske kinoer vært stengt og deretter gjenåpnet med begrenset kapasitet på grunn av smittevern. Tall fra Film & Kino viser at publikumstall og omsetning faller drastisk med de begrensningene kinoene er pålagt i dag.
Kinoen er en viktig sosial møteplass i samfunnet, og står for en vesentlig del av publikums møte med film. Derfor er det viktig at aktiviteten opprettholdes, og at kinobesøket består som en skattet kulturell aktivitet for befolkningen. Kampanjen settes i gang i høst for å motivere publikum til å oppsøke sin lokale kino, og for å gi et oppsving for aktørene som tør å sette opp filmene i et vanskelig marked.»
Kinoene er et av de tryggeste stedene å sosialisere i korona-tiden, smittevernet blir der godt ivaretatt av proffe folk som er vant til å ta imot publikum, mener NFIs direktør Kjersti Mo:
– Denne kampanjen skal minne folk på hvor fint det er å se film på kino, og den magien som oppstår når man har gode filmopplevelser i en mørk kinosal. For oss er det riktig å være med dette, både fordi vi vil bidra til å trekke publikum til kinoene, men også for å motivere bransjeaktørene til å lansere filmer på kino i en tid hvor det er mer risikabelt enn vanlig å lansere ny film. Det har samtidig vært viktig for oss at hele bransjen er samlet om en slik kampanje, som også vil bidra til å synliggjøre verdien av det skapes gode, norske filmer for publikum både nå og fremover.
Norsk filminstitutt gir 3.500.000 kroner til en landsomfattende kampanje som skal få publikum tilbake til kinosalen, melder NFI i en pressemelding.
Kampanjen skal foregå på de lokale kinoene, i bybildet ute blant folk, på sosiale medier, i trykt presse, radio og tv, og vil gå over en periode på ett år. Film & Kino er mottaker av tilskuddet, og leder kampanjen i samarbeid med Norsk distributørforening og Virke Produsentforening. Med på laget er alle landets kinoer, filmdistributører og viktige samarbeidspartnere som Filmweb, MDN og Capa.
Bakgrunnen for kampanjen er kjent:
«På grunn av korona-pandemien har norske kinoer vært stengt og deretter gjenåpnet med begrenset kapasitet på grunn av smittevern. Tall fra Film & Kino viser at publikumstall og omsetning faller drastisk med de begrensningene kinoene er pålagt i dag.
Kinoen er en viktig sosial møteplass i samfunnet, og står for en vesentlig del av publikums møte med film. Derfor er det viktig at aktiviteten opprettholdes, og at kinobesøket består som en skattet kulturell aktivitet for befolkningen. Kampanjen settes i gang i høst for å motivere publikum til å oppsøke sin lokale kino, og for å gi et oppsving for aktørene som tør å sette opp filmene i et vanskelig marked.»
Kinoene er et av de tryggeste stedene å sosialisere i korona-tiden, smittevernet blir der godt ivaretatt av proffe folk som er vant til å ta imot publikum, mener NFIs direktør Kjersti Mo:
– Denne kampanjen skal minne folk på hvor fint det er å se film på kino, og den magien som oppstår når man har gode filmopplevelser i en mørk kinosal. For oss er det riktig å være med dette, både fordi vi vil bidra til å trekke publikum til kinoene, men også for å motivere bransjeaktørene til å lansere filmer på kino i en tid hvor det er mer risikabelt enn vanlig å lansere ny film. Det har samtidig vært viktig for oss at hele bransjen er samlet om en slik kampanje, som også vil bidra til å synliggjøre verdien av det skapes gode, norske filmer for publikum både nå og fremover.