– Hvis det går bra, så er du genial – går det dårlig, så burde du visst bedre. Sånn er det alltid med kinolansering i etterklokskapens lys, humrer Arild Østin Ommundsen da programleder Kjetil Lismoen spør om valget av sommeren som premieretidspunkt for Tottori – sommeren vi var alene.
I denne utgaven av Filmsamtalen forteller han og co-regissør og partner in crime Silje Salomonsen om årsaken til at de framskyndet premieren fra høsten. Men framfor alt er de åpenhjertige om en prosess som har vært noe av et eksperiment for filmskapernes familie. Med sine to døtre Vega og Billie i de sentrale rollene, har de utsatt familien for prøvelser som kan sammenliknes med hva rollefigurene deres utsettes for – bortsett fra at i filmen er foreldrene fraværende og de to jentene må greie seg selv. Så godt greier de seg i den norske villmarken at Turistforeningen omtaler filmen som inspirerende.
Etter at deres foregående film, Now it’s dark, polariserte publikum med sitt mørke og kompromissløse univers, er dette noe av en overgang for filmskaperne. Var det befriende å gå løs på noe mer oppløftende etter de siste to filmenes mørke?
– Det var en motreaksjon, erkjenner Østin Ommundsen, og kan fortelle at han fikk ideen etter at en kompis maste om at han måtte komme igang med en ny film.
– Jeg trengte en enkel idé, og den bare datt ned i hodet mitt. Far faller ned i et hull, og barna må greie seg alene. Og så er det noen andre som også detter ned i noen hull på et annet plan, men det snakker vi ikke så mye om med ungene.
Ommundsen og Salomonsen har jobbet tett sammen på en rekke filmer. Men dette er første gangen de deler regi. Det var en overgang for begge, selv om de fra før er vant til at rollene glir litt over i hverandre.
– Jeg har aldri jobbet med Arild som skuespiller i konvensjonell forstand. Ting går ofte over i hverandre, og slik er det nødt til å bli når man er så få. Så for meg var ikke det å dele regi et så stort sprang. Vi måtte i tillegg fylle så mange funksjoner.
Hør mer om den spesielle filmproduksjonen i podcasten, der de blant annet forteller om produsent Gary Cranners enestående tålmodighet, hvordan man instruerer barn og elger og hva som i dag er det man engang omtalte som «Stavangermiljøet».
Sjekk ut tidligere episoder av Filmsamtalen