Morricone er gått bort

Morricone er gått bort

Ennio Morricone døde i natt. Den legendariske og nyskapende filmkomponisten ble 91 år. Vi har hentet fram en episode fra våre arkiver – fra den gangen komponisten skulle samarbeide med Tarantino.

Foto fra Morricones samarbeid med Tarantino på «The Hateful Eight»

Ennio Morricone var kanskje mest kjent for sine ikoniske bidrag til blant annet Sergio Leones westernfilmer og historiske epos. Men hans bidrag til filmen strekker seg over store deler av etterkrigstiden og ulike sjangre – fra romantiske dramaer til horrror og sci-fi-filmer.

Filmkomponist Hans Zimmer beskriver Morricones betydning på følgende måte:

«Ennio var et ikon og ikoner går ikke bort, de varer for evig. Hans musikk var alltid ekstraordinær, framført med emosjonell styrke og intelligens…»

Morricones komposisjoner til Den gode, den onde og den grusomme (1966) er regnet som en av filmhistoriens mest betydningsfulle og stilskapende bidrag til filmmusikken. Hans filmografi rommer filmer som har nådd millioner av mennesker over hele verden – fra Cinema Paradiso og1900 til The Mission og De Ubestikkelige. Morricone jobbet med noen av etterkrigstidens store auteurer, som Leone, Tornatore og Bertolucci, for å nevne noen, samt Tarantino i nyere tid.

I vårt intervju med Tarantinos musikkansvarlig, Mary Ramos, kunne hun fortelle om hvordan samarbeidet mellom de to artet seg på The Hateful Eight (2015). Det var et stolt øyeblikk for henne å føre sammen Tarantino og den 87 år gamle komponistlegenden, som regissøren lenge hadde beundret. Morricone hadde laget én melodi til Django Unchained (2012), og deretter originalmusikk til heleThe Hateful Eight (2015). Morricone ble tildelt en Oscar for soundtracket og vant mange flere priser, deriblant en Golden Globe.

Tarantino var i starten skeptisk, for han hadde aldri før overlatt filmmusikken til noen andre. Ramos måtte lokke og forsikre, og fikk en betrodd venn av Morricone til å oversette manus til italiensk, siden Tarantino fryktet manuslekkasjer. Etter lesningen var maestroen ikke overbevist, fordi han oppfattet filmen som en western og ikke ville gjenta gamle bragder. Heldigvis syntes kona hans at manuset var et mesterverk.

– Vi arrangerte et møte mellom de to, hvor de endelig fikk snakket sammen. De kom fram til at historien liknet mer på en thriller enn en western, og maestroen avslørte at han allerede hadde idéer til musikk under manuslesningen. Det var et tema som illustrerer diligensens bevegelser, med en illevarslende stemning. Men etterpå gikk det lang tid før Quentin fikk høre musikken. Han hadde ennå ikke hørt en tone da maestroen gikk i studio og spilte den inn med et orkester. Men da han hørte den første delen var jeg tilstede, og reaksjonen var fantastisk. Han var som et barn! Alle sorger var blåst bort.

Morricone er gått bort

Morricone er gått bort

Ennio Morricone døde i natt. Den legendariske og nyskapende filmkomponisten ble 91 år. Vi har hentet fram en episode fra våre arkiver – fra den gangen komponisten skulle samarbeide med Tarantino.

Foto fra Morricones samarbeid med Tarantino på «The Hateful Eight»

Ennio Morricone var kanskje mest kjent for sine ikoniske bidrag til blant annet Sergio Leones westernfilmer og historiske epos. Men hans bidrag til filmen strekker seg over store deler av etterkrigstiden og ulike sjangre – fra romantiske dramaer til horrror og sci-fi-filmer.

Filmkomponist Hans Zimmer beskriver Morricones betydning på følgende måte:

«Ennio var et ikon og ikoner går ikke bort, de varer for evig. Hans musikk var alltid ekstraordinær, framført med emosjonell styrke og intelligens…»

Morricones komposisjoner til Den gode, den onde og den grusomme (1966) er regnet som en av filmhistoriens mest betydningsfulle og stilskapende bidrag til filmmusikken. Hans filmografi rommer filmer som har nådd millioner av mennesker over hele verden – fra Cinema Paradiso og1900 til The Mission og De Ubestikkelige. Morricone jobbet med noen av etterkrigstidens store auteurer, som Leone, Tornatore og Bertolucci, for å nevne noen, samt Tarantino i nyere tid.

I vårt intervju med Tarantinos musikkansvarlig, Mary Ramos, kunne hun fortelle om hvordan samarbeidet mellom de to artet seg på The Hateful Eight (2015). Det var et stolt øyeblikk for henne å føre sammen Tarantino og den 87 år gamle komponistlegenden, som regissøren lenge hadde beundret. Morricone hadde laget én melodi til Django Unchained (2012), og deretter originalmusikk til heleThe Hateful Eight (2015). Morricone ble tildelt en Oscar for soundtracket og vant mange flere priser, deriblant en Golden Globe.

Tarantino var i starten skeptisk, for han hadde aldri før overlatt filmmusikken til noen andre. Ramos måtte lokke og forsikre, og fikk en betrodd venn av Morricone til å oversette manus til italiensk, siden Tarantino fryktet manuslekkasjer. Etter lesningen var maestroen ikke overbevist, fordi han oppfattet filmen som en western og ikke ville gjenta gamle bragder. Heldigvis syntes kona hans at manuset var et mesterverk.

– Vi arrangerte et møte mellom de to, hvor de endelig fikk snakket sammen. De kom fram til at historien liknet mer på en thriller enn en western, og maestroen avslørte at han allerede hadde idéer til musikk under manuslesningen. Det var et tema som illustrerer diligensens bevegelser, med en illevarslende stemning. Men etterpå gikk det lang tid før Quentin fikk høre musikken. Han hadde ennå ikke hørt en tone da maestroen gikk i studio og spilte den inn med et orkester. Men da han hørte den første delen var jeg tilstede, og reaksjonen var fantastisk. Han var som et barn! Alle sorger var blåst bort.

MENY