Til minne om Harald Egede-Nissen

Til minne om Harald Egede-Nissen

En av våre ledende produksjonsdesignere, Harald Egede-Nissen, gikk bort 27. april, bare 70 år gammel.

Harald fotografert på filmsettet til «Utøya 22.juli» (foto: Agnete Brun/Paradox)

Film er basert på manus, regi og produksjon, sies det innen triangel-læren. Men foto, klipp og lyd er like viktige ledd. Og produksjonsdesign og scenografi, sammen med sminke og kostyme, inngår på lik linje i den visuelle magien filmkunsten skaper.

En av Norges ledende designere, Harald Egede-Nissen, gikk bort 27. april, bare 70 år gammel.

Harald har signert mange av den moderne norske filmens fremste verker, fra Orions belte, Veiviseren og Ronja Røverdatter under 1980 tallets nye internasjonale optimisme, via -90 tallets storproduksjoner Håkon Håkonsen, Hodet over vannet, Jakten på Nyresteinen, Hamsun-filmatiseringen Tørst – fremtidens forbrytelser og flere av Elling-filmene, til våre dagers suksesser Knerten og Utøya 22. juli.

Harald var maler, livskunstner, musiker. Beskjeden og elsket. Veien til film var kort. Produksjons-designerens visualiseringer av regissørenes fortellinger er med på å skape god filmkunst, det som gjør at vi sitter igjen med en gripende fortolkning vi husker. Harald var en ener i den norske filmfloraen.

Jeg møtte ham for første gang under utvelgelsen av kandidater til et av Nordisk filmutvalgs legendariske seminarer i København, viet production design. Jeg fikk kjeft av Frode Krohg for ikke å ha tatt ham med i Studiesenterets første utvalg av deltagere, men det løste seg raskt. Senere traff jeg ham på hurtigbåten fra Sørlandet en søndag kveld, han stod på dekk hele veien og priset sommerlyset langs fjorden. Og noen ganger i Hellas, på sjarmerende Paros. Ikke rart at han ønsket at asken etter ham skulle spres på det åpne hav.

Jan Erik Holst

Til minne om Harald Egede-Nissen

Til minne om Harald Egede-Nissen

En av våre ledende produksjonsdesignere, Harald Egede-Nissen, gikk bort 27. april, bare 70 år gammel.

Harald fotografert på filmsettet til «Utøya 22.juli» (foto: Agnete Brun/Paradox)

Film er basert på manus, regi og produksjon, sies det innen triangel-læren. Men foto, klipp og lyd er like viktige ledd. Og produksjonsdesign og scenografi, sammen med sminke og kostyme, inngår på lik linje i den visuelle magien filmkunsten skaper.

En av Norges ledende designere, Harald Egede-Nissen, gikk bort 27. april, bare 70 år gammel.

Harald har signert mange av den moderne norske filmens fremste verker, fra Orions belte, Veiviseren og Ronja Røverdatter under 1980 tallets nye internasjonale optimisme, via -90 tallets storproduksjoner Håkon Håkonsen, Hodet over vannet, Jakten på Nyresteinen, Hamsun-filmatiseringen Tørst – fremtidens forbrytelser og flere av Elling-filmene, til våre dagers suksesser Knerten og Utøya 22. juli.

Harald var maler, livskunstner, musiker. Beskjeden og elsket. Veien til film var kort. Produksjons-designerens visualiseringer av regissørenes fortellinger er med på å skape god filmkunst, det som gjør at vi sitter igjen med en gripende fortolkning vi husker. Harald var en ener i den norske filmfloraen.

Jeg møtte ham for første gang under utvelgelsen av kandidater til et av Nordisk filmutvalgs legendariske seminarer i København, viet production design. Jeg fikk kjeft av Frode Krohg for ikke å ha tatt ham med i Studiesenterets første utvalg av deltagere, men det løste seg raskt. Senere traff jeg ham på hurtigbåten fra Sørlandet en søndag kveld, han stod på dekk hele veien og priset sommerlyset langs fjorden. Og noen ganger i Hellas, på sjarmerende Paros. Ikke rart at han ønsket at asken etter ham skulle spres på det åpne hav.

Jan Erik Holst

MENY