Aslaug Holm og Sigve Endresen ble tildelt den største potten fra NFI denne uken til dokumentaren om fire unge kvinner som overlevde Utøya. Men også Zaradasht Ahmed og Ole Giæver ble tildelt produksjonstilskudd.
Foto av Aslaug Holm
Regissørene Aslaug Holm og Sigve Endresen og produsent Fenris fikk denne uken 1,7 millioner kroner i produksjonstilskudd til Utøya Survivors – historien om fire unge kvinner som overlevde Utøya.
De fire kvinnene ble enten dødelig såret, eller så sine kjærester og venner ble henrettet av terroristen, og flere sliter i dag med posttraumatisk stress og sterk angst, heter det i omtalen. «Men de har valgt å konfrontere frykten og møte hatet med et sterkt engasjement innen politikk og frivillig arbeid».
Aslaug Holm er en prisbelønnet og anerkjent regissør, filmfotograf og klipper. Hennes film Brødre, har deltatt på 65 filmfestivaler og vunnet en rekke internasjonale priser. Holm driver produksjonsselskapet Fenris sammen med mannen Tore Buvarp.
De fleste kjenner Sigve Endresen som produsent i Motlys, men han er nå tilbake i registolen. Han har tidligere regissert og produsert en rekke prisvinnende dokumentar- og spillefilmer.
NFI-konsulent Helle Hansen mener dette er en film som Norge og verden virkelig trenger.
«At opleve hvordan et terroranslag påvirker mennesker der var helt tæt på, påvirker en befolkning og et land. Med stærke medvirkende fulgt over tid både føler og hører publikum hvordan hver enkelt og hvordan samfundet har reageret i de forgangne knapt 10 år efter 2011. Jeg ser frem til et smukt værk, der vil give stof til eftertanke, forståelse, refleksjon og reaktion.»
Regissør Zaradasht Ahmed oppnådde stor suksess med Nowhere to hide, en rystende dokumentar om Iraks oppløsning. Nå er han tilbake med Bong Thom – the big brother, om to unge brødre som lager musikkvideoer i etterkrigstidens Kambodsja. Produsent er som før Mette Cheng Munthe-Kaas i Ten Thousand Images som tildeles 1.35 millioner til prosjektet.
«To brødre fra landsbygda i Kambodsja lager romantiske musikkvideoer i storbyen Phnom Penh. En har armer, den andre ikke. Det finnes få karakterdrevne filmer om hva som skjer når krigens konsekvenser fortsetter over i fredstid, og enda færre fra det hypermoderne og unge miljøet i Kambodsja’s hovedstad. Familien Pong viser begge. Deres mellommenneskelige forhold og kontrasterende livsstiler skaper gjenkjennelse og empati. De setter etterkrigstid i et universelt perspektiv.»
– Dette et nært og universielt portrett av to ungdommer som forsøker å frigjøre seg og slå gjennom, langt hjemmefra. Den ene med hender, den andre uten, sier filmkonsulent Helle Hansen.
Regissør Ole Giæver og Mer Film får 960.000 kroner i utviklingstilskudd til dramaserien Klone – en humoristisk utforskning av to menneskers og en klones eksistensielle identitetskriser.
Den inngår i Nye Veier-ordningen som er en utviklingsordning som er ment å stimulere til kunstnerisk fordypning og utvikling, som det heter i retningslinjene.
”Året er 2041. Et lite romskip er på vei tilbake til jorda og de eneste ombord er ekteparet Fredrik og Eva. Underveis oppdager dessverre Fredrik at han er infisert av et fremmed virus og at han ikke får lov til å returnere hjem. I ren desperasjon kloner han seg selv i skipets 3D-printer, og fra da av utspiller et heftig og pinlig trekantdrama seg”.
NFI-konsulent Ståle Stein Berg omtaler Klone som ”ein tydleg definert og enkel situasjonskomedie med eit komplekst potensiale, om ein kan seie det. Eller filosofisk lo-fi sci-fi, om du vil. Her er det duka for ei til tider fornøyeleg filosofering rundt identitet, relasjonsproblematikk og eksistensiell undring – med komisk klangbunn”.
Ole Giæver er kjent for en en lang rekke kortfilmer, blant annet Tommy som ble nominert til European Film Awards, og novellefilmen Sommerhuset, som ble nominert til Amanda for beste manus. Mot Naturen hadde verdenspremiere på filmfestivalen i Toronto i 2014, og europeisk premiere på Berlinalen i 2015, hvor den også vant Europa Cinemas-prisen i Panorama-seksjonen.
Foto av Aslaug Holm
Regissørene Aslaug Holm og Sigve Endresen og produsent Fenris fikk denne uken 1,7 millioner kroner i produksjonstilskudd til Utøya Survivors – historien om fire unge kvinner som overlevde Utøya.
De fire kvinnene ble enten dødelig såret, eller så sine kjærester og venner ble henrettet av terroristen, og flere sliter i dag med posttraumatisk stress og sterk angst, heter det i omtalen. «Men de har valgt å konfrontere frykten og møte hatet med et sterkt engasjement innen politikk og frivillig arbeid».
Aslaug Holm er en prisbelønnet og anerkjent regissør, filmfotograf og klipper. Hennes film Brødre, har deltatt på 65 filmfestivaler og vunnet en rekke internasjonale priser. Holm driver produksjonsselskapet Fenris sammen med mannen Tore Buvarp.
De fleste kjenner Sigve Endresen som produsent i Motlys, men han er nå tilbake i registolen. Han har tidligere regissert og produsert en rekke prisvinnende dokumentar- og spillefilmer.
NFI-konsulent Helle Hansen mener dette er en film som Norge og verden virkelig trenger.
«At opleve hvordan et terroranslag påvirker mennesker der var helt tæt på, påvirker en befolkning og et land. Med stærke medvirkende fulgt over tid både føler og hører publikum hvordan hver enkelt og hvordan samfundet har reageret i de forgangne knapt 10 år efter 2011. Jeg ser frem til et smukt værk, der vil give stof til eftertanke, forståelse, refleksjon og reaktion.»
Regissør Zaradasht Ahmed oppnådde stor suksess med Nowhere to hide, en rystende dokumentar om Iraks oppløsning. Nå er han tilbake med Bong Thom – the big brother, om to unge brødre som lager musikkvideoer i etterkrigstidens Kambodsja. Produsent er som før Mette Cheng Munthe-Kaas i Ten Thousand Images som tildeles 1.35 millioner til prosjektet.
«To brødre fra landsbygda i Kambodsja lager romantiske musikkvideoer i storbyen Phnom Penh. En har armer, den andre ikke. Det finnes få karakterdrevne filmer om hva som skjer når krigens konsekvenser fortsetter over i fredstid, og enda færre fra det hypermoderne og unge miljøet i Kambodsja’s hovedstad. Familien Pong viser begge. Deres mellommenneskelige forhold og kontrasterende livsstiler skaper gjenkjennelse og empati. De setter etterkrigstid i et universelt perspektiv.»
– Dette et nært og universielt portrett av to ungdommer som forsøker å frigjøre seg og slå gjennom, langt hjemmefra. Den ene med hender, den andre uten, sier filmkonsulent Helle Hansen.
Regissør Ole Giæver og Mer Film får 960.000 kroner i utviklingstilskudd til dramaserien Klone – en humoristisk utforskning av to menneskers og en klones eksistensielle identitetskriser.
Den inngår i Nye Veier-ordningen som er en utviklingsordning som er ment å stimulere til kunstnerisk fordypning og utvikling, som det heter i retningslinjene.
”Året er 2041. Et lite romskip er på vei tilbake til jorda og de eneste ombord er ekteparet Fredrik og Eva. Underveis oppdager dessverre Fredrik at han er infisert av et fremmed virus og at han ikke får lov til å returnere hjem. I ren desperasjon kloner han seg selv i skipets 3D-printer, og fra da av utspiller et heftig og pinlig trekantdrama seg”.
NFI-konsulent Ståle Stein Berg omtaler Klone som ”ein tydleg definert og enkel situasjonskomedie med eit komplekst potensiale, om ein kan seie det. Eller filosofisk lo-fi sci-fi, om du vil. Her er det duka for ei til tider fornøyeleg filosofering rundt identitet, relasjonsproblematikk og eksistensiell undring – med komisk klangbunn”.
Ole Giæver er kjent for en en lang rekke kortfilmer, blant annet Tommy som ble nominert til European Film Awards, og novellefilmen Sommerhuset, som ble nominert til Amanda for beste manus. Mot Naturen hadde verdenspremiere på filmfestivalen i Toronto i 2014, og europeisk premiere på Berlinalen i 2015, hvor den også vant Europa Cinemas-prisen i Panorama-seksjonen.