Med fulle hus og Edward Snowden på videolink, fikk «iHuman» en sterk åpning på verdens største festival for dokumentarfilm.

iHuman ble vist i IDFAs sideprogram Frontlight – en seksjon som består av ”hard-hitting films that interrogate power, seek truth, and urge us to stand in solidarity with the world’s vulnerable people,” som det heter i omtalen av programmet.
Under den første visningen på søndag ble den tradisjonsrike kinosalen Pathé Tuschinski fylt opp med 700 besøkende. De fikk også være vitne til et intervju med Edward Snowden på videolink etter visningen, der filmens problemstillinger ble diskutert med den kjente varsleren som sa han satte stor pris på filmen. En bedre anbefaling skal regissør Tonje Hessen Schei og produsent Jonathan Borge Lie i UpNorth Film selvsagt lete lenge etter.
“iHuman er en nesten utmattende reise gjennom alle de temaene som Snowden forsøkte å advare oss mot, med utgangspunkt i våre sivile rettigheter”, skriver Variety i sin omtale av filmen.
Også Screen International fremhever filmens mange kvaliteter, selv om anmelderen har noen innvendinger:
“iHuman is a solid introduction to the topic, covering the way that algorithms “watch us” and evaluating how much data about us is being shared with tech companies on a daily basis.”
“The film’s chief success is in the calibre of the interviewees who have been assembled to talk about the AI revolution – including “father of AI” Jürgen Schmidhuber, and Ilya Sutskever, who is the chief scientist at Elon Musk’s OpenAI. Hessen Schei also moves out of the scientific realm to interview human rights lawyers and journalists about the wider implications of machines that can think much faster than humans. Demonstrating an awareness that talking-head style interviews can be dull, the director situates the contributors in unusual places, such as up a mountain, while also using techniques such as speeded-up weather patterns and crowd shots of people using their phones as they go about their day to day lives to add interest”.
iHuman er blitt en snakkis på filmfestivalene lenge før premieren. Hessen Schei har også deltatt i debatter om filmen på Berlinalen og under filmfestivalen i Cannes. Filmen undersøker hvordan makten bak kunstig intelligens påvirker oss, vårt samfunn og vår fremtid. «Vi er besatt, avhengig og kontrollert av teknologi. Hvem har egentlig kontrollen? En film om kunstig intelligens og sosial kontroll, nye maktkonstellasjoner og motstridende krefter i det teknologiske kappløpet”.
iHuman ble vist i IDFAs sideprogram Frontlight – en seksjon som består av ”hard-hitting films that interrogate power, seek truth, and urge us to stand in solidarity with the world’s vulnerable people,” som det heter i omtalen av programmet.
Under den første visningen på søndag ble den tradisjonsrike kinosalen Pathé Tuschinski fylt opp med 700 besøkende. De fikk også være vitne til et intervju med Edward Snowden på videolink etter visningen, der filmens problemstillinger ble diskutert med den kjente varsleren som sa han satte stor pris på filmen. En bedre anbefaling skal regissør Tonje Hessen Schei og produsent Jonathan Borge Lie i UpNorth Film selvsagt lete lenge etter.
“iHuman er en nesten utmattende reise gjennom alle de temaene som Snowden forsøkte å advare oss mot, med utgangspunkt i våre sivile rettigheter”, skriver Variety i sin omtale av filmen.
Også Screen International fremhever filmens mange kvaliteter, selv om anmelderen har noen innvendinger:
“iHuman is a solid introduction to the topic, covering the way that algorithms “watch us” and evaluating how much data about us is being shared with tech companies on a daily basis.”
“The film’s chief success is in the calibre of the interviewees who have been assembled to talk about the AI revolution – including “father of AI” Jürgen Schmidhuber, and Ilya Sutskever, who is the chief scientist at Elon Musk’s OpenAI. Hessen Schei also moves out of the scientific realm to interview human rights lawyers and journalists about the wider implications of machines that can think much faster than humans. Demonstrating an awareness that talking-head style interviews can be dull, the director situates the contributors in unusual places, such as up a mountain, while also using techniques such as speeded-up weather patterns and crowd shots of people using their phones as they go about their day to day lives to add interest”.
iHuman er blitt en snakkis på filmfestivalene lenge før premieren. Hessen Schei har også deltatt i debatter om filmen på Berlinalen og under filmfestivalen i Cannes. Filmen undersøker hvordan makten bak kunstig intelligens påvirker oss, vårt samfunn og vår fremtid. «Vi er besatt, avhengig og kontrollert av teknologi. Hvem har egentlig kontrollen? En film om kunstig intelligens og sosial kontroll, nye maktkonstellasjoner og motstridende krefter i det teknologiske kappløpet”.