Hilde Heier og Nina B. A. Figenschow ble tildelt årets pitchepris under Movies on War-festivalen. I «Århundrets stemme» vil de skildre svertekampanjen som Kirsten Flagstad ble utsatt for etter krigen.
Århundrets stemme handler om en av de største operasangerne gjennom tidene, Kirsten Flagstad, og hvordan hun etter Annen verdenskrig ble utsatt for en svertekampanje – angivelig fordi hun sympatiserte med nazistene under krigen. Det viste seg å ikke stemme – det var isteden ektemannen som en periode var medlem av NS før han meldte seg ut. Han ble etter krigen arrestert som krigsprofitør. Som det står på Flagstads Wikipedia-side:
”Til tross for at hun under krigen bare hadde opptrådt i land som ikke var okkupert av tyskerne, som Sverige og Sveits og nektet å opptre på arrangementer i regi av okkupasjonsmakten eller Nasjonal Samling, ble hun bebreidet for unasjonal holdning. Flagstad var aldri medlem av NS og gikk aldri fienden til hånde. Likevel klebet ryktene om tyskvennlighet ved hennes navn i mange år etter frigjøringen i 1945. Under de første Festspillene i Bergen nektet kong Haakon VII å være til stede ved åpningsseremonien og åpningskonserten hvis Flagstad ble invitert.”
I Århundrets stemme tar regissør Hilde Heier og produsent Nina B. A. Figenschow utgangspunkt i den svertekampanjen som den norske ambassaden i Washington sto i bresjen for. Med kilder som har studert dokumenter i landssvikarkivet, samt i UDs arkiv og andre kilder, kommer det fram hvordan ambassaden, med VG som medhjelper, forsøkte å stoppe Kirsten Flagstads karriere etter krigen, basert på grunnløse antakelser om at hennes holdninger var «unasjonale».
Juryen, som har bestått av Terje Nilsen, Khalid Maimouni og Mette Cheng Munthe Kaas, hadde følgende å si om vinneren: »
«Takk for en strålende pitchekonkurranse med viktige historiske hendelser og øyeåpner til aktuelle konflikter. Men også til historier som kaster nytt lys over vår felles historie. Juryen har lagt vekt både på prosjektets kunstneriske kvaliteter, publikumsappel, i tillegg til selve pitche-presentasjonen. Vinner-prosjektet belyser nye aspekter ved livet til en av våre største kunstnere, Kirsten Flagstad. Pitche-premien på 100 000 kroner går til regissør og manusforfatter Hilde Heier og Produsent Nina F. Anderson for Århundrets Stemme.»
I alt ti filmideer ble lagt fram under pitchekonkurransen. Vinnerpremien på 100.000 kroner er en gave fra Sparebank1 Østlandet. Det er Tordenfilm som er tilknyttet Århundrets stemme som produsent.
Movies on War, filmfestivalen om krig og konflikt fred og forsoning foregår i Elverum fra 21.-24. november. Pitchekonkurransen på MoW er åpen for alle manusforfattere. Ideen må være relatert til krig, konflikt, fred og forsoning, forankret i norsk historie eller samtid. Juryen oppfordrer til bidrag som utvider perspektivene og forståelsen av krig og krigens konsekvens. Blant tidligere vinnere finner vi Jan Trygve Røyneland for pitchen til Kongens nei, som Erik Poppe har hatt regi på og delvis er spilt inn i Elverum-området.
Århundrets stemme handler om en av de største operasangerne gjennom tidene, Kirsten Flagstad, og hvordan hun etter Annen verdenskrig ble utsatt for en svertekampanje – angivelig fordi hun sympatiserte med nazistene under krigen. Det viste seg å ikke stemme – det var isteden ektemannen som en periode var medlem av NS før han meldte seg ut. Han ble etter krigen arrestert som krigsprofitør. Som det står på Flagstads Wikipedia-side:
”Til tross for at hun under krigen bare hadde opptrådt i land som ikke var okkupert av tyskerne, som Sverige og Sveits og nektet å opptre på arrangementer i regi av okkupasjonsmakten eller Nasjonal Samling, ble hun bebreidet for unasjonal holdning. Flagstad var aldri medlem av NS og gikk aldri fienden til hånde. Likevel klebet ryktene om tyskvennlighet ved hennes navn i mange år etter frigjøringen i 1945. Under de første Festspillene i Bergen nektet kong Haakon VII å være til stede ved åpningsseremonien og åpningskonserten hvis Flagstad ble invitert.”
I Århundrets stemme tar regissør Hilde Heier og produsent Nina B. A. Figenschow utgangspunkt i den svertekampanjen som den norske ambassaden i Washington sto i bresjen for. Med kilder som har studert dokumenter i landssvikarkivet, samt i UDs arkiv og andre kilder, kommer det fram hvordan ambassaden, med VG som medhjelper, forsøkte å stoppe Kirsten Flagstads karriere etter krigen, basert på grunnløse antakelser om at hennes holdninger var «unasjonale».
Juryen, som har bestått av Terje Nilsen, Khalid Maimouni og Mette Cheng Munthe Kaas, hadde følgende å si om vinneren: »
«Takk for en strålende pitchekonkurranse med viktige historiske hendelser og øyeåpner til aktuelle konflikter. Men også til historier som kaster nytt lys over vår felles historie. Juryen har lagt vekt både på prosjektets kunstneriske kvaliteter, publikumsappel, i tillegg til selve pitche-presentasjonen. Vinner-prosjektet belyser nye aspekter ved livet til en av våre største kunstnere, Kirsten Flagstad. Pitche-premien på 100 000 kroner går til regissør og manusforfatter Hilde Heier og Produsent Nina F. Anderson for Århundrets Stemme.»
I alt ti filmideer ble lagt fram under pitchekonkurransen. Vinnerpremien på 100.000 kroner er en gave fra Sparebank1 Østlandet. Det er Tordenfilm som er tilknyttet Århundrets stemme som produsent.
Movies on War, filmfestivalen om krig og konflikt fred og forsoning foregår i Elverum fra 21.-24. november. Pitchekonkurransen på MoW er åpen for alle manusforfattere. Ideen må være relatert til krig, konflikt, fred og forsoning, forankret i norsk historie eller samtid. Juryen oppfordrer til bidrag som utvider perspektivene og forståelsen av krig og krigens konsekvens. Blant tidligere vinnere finner vi Jan Trygve Røyneland for pitchen til Kongens nei, som Erik Poppe har hatt regi på og delvis er spilt inn i Elverum-området.