Med ønske om å spre mer makt og en tro på regionenes evne til å nå ut med sine fortellinger, ønsker kulturminister Trine Skei Grande å styrke satsingen på regional film i statsbudsjettet.
Foto: Disneys omfavnelse av samisk kultur i «Frozen 2» har inspirert kulturministeren
– Det vi ser er at når vi i Norge forteller de norske historiene som ofte har en regional forankring, så går det bra.
Det er noe av begrunnelsen for en ytterligere satsing på regional film som kulturminister Trine Skei Grande har tatt høyde for i statsbudsjettet for neste år.
– Ved å putte mer penger til regionene, så sprer vi også mer makt. Da er det flere aktører som er med på å finansiere filmer. Det har vært et veldig fokus på filminstituttet, og de har jo fått påpakning blant annet for sin habilitet, og det er vanskelig å lagre regler for et lite land med så lite kulturfelt. Da er det viktig å spre makt for at flere er med på avgjørelsene, sier Grande til Dagsavisen.
Av 17,5 millioner er 7 millioner fordelt til regionale filmsentre og 10,5 millioner kroner til regionale filmfond. Skei Grande er opptatt av at regionene kan bygge filmmiljøer.
– Ta for eksempel Lillehammer som er et filmmiljø der det har poppa opp egne skoler for dem som lager filmmusikk. Der ser du at det er bygd på rundt filmskolen, og de har det utstyret de trenger, og stadig flere får lagt på lyd på filmene sine der. Man tar utgangspunkt i den kompetansen som finnes i den regionen og klare å løfte det enda mer. Det samme ser vi i Rogaland, og i Bergensmiljøet og flere steder – at man virkelig holder på å finne nye måter å jobbe på, og som vi kan styrke, sier hun til Dagsavisen.
Regjeringen foreslår også å øke bevilgningen til Internasjonalt samisk filminstitutt (ISFI) med 2,5 millioner kroner i statsbudsjettet for 2020, til totalt 8,3 millioner kroner. Skei Grande fremhever hvordan Disney har benyttet samisk kultur til sin neste film, Frozen 2, som enda et eksempel på hvilken kraft som ligger i det lokale.
– Det er klart at Disney er et digert selskap som har ressurser til å dra helt hit og jobbe i to måneder, men det er ikke vits å ha ressursene, om du ikke har historien – og det er vi som har historien. Når Disney har skjønt det, så bør vi også skjønne det.
Foto: Disneys omfavnelse av samisk kultur i «Frozen 2» har inspirert kulturministeren
– Det vi ser er at når vi i Norge forteller de norske historiene som ofte har en regional forankring, så går det bra.
Det er noe av begrunnelsen for en ytterligere satsing på regional film som kulturminister Trine Skei Grande har tatt høyde for i statsbudsjettet for neste år.
– Ved å putte mer penger til regionene, så sprer vi også mer makt. Da er det flere aktører som er med på å finansiere filmer. Det har vært et veldig fokus på filminstituttet, og de har jo fått påpakning blant annet for sin habilitet, og det er vanskelig å lagre regler for et lite land med så lite kulturfelt. Da er det viktig å spre makt for at flere er med på avgjørelsene, sier Grande til Dagsavisen.
Av 17,5 millioner er 7 millioner fordelt til regionale filmsentre og 10,5 millioner kroner til regionale filmfond. Skei Grande er opptatt av at regionene kan bygge filmmiljøer.
– Ta for eksempel Lillehammer som er et filmmiljø der det har poppa opp egne skoler for dem som lager filmmusikk. Der ser du at det er bygd på rundt filmskolen, og de har det utstyret de trenger, og stadig flere får lagt på lyd på filmene sine der. Man tar utgangspunkt i den kompetansen som finnes i den regionen og klare å løfte det enda mer. Det samme ser vi i Rogaland, og i Bergensmiljøet og flere steder – at man virkelig holder på å finne nye måter å jobbe på, og som vi kan styrke, sier hun til Dagsavisen.
Regjeringen foreslår også å øke bevilgningen til Internasjonalt samisk filminstitutt (ISFI) med 2,5 millioner kroner i statsbudsjettet for 2020, til totalt 8,3 millioner kroner. Skei Grande fremhever hvordan Disney har benyttet samisk kultur til sin neste film, Frozen 2, som enda et eksempel på hvilken kraft som ligger i det lokale.
– Det er klart at Disney er et digert selskap som har ressurser til å dra helt hit og jobbe i to måneder, men det er ikke vits å ha ressursene, om du ikke har historien – og det er vi som har historien. Når Disney har skjønt det, så bør vi også skjønne det.