Gode kritikker for Sødahl og Syversen i Toronto

Gode kritikker for Sødahl og Syversen i Toronto

Toneangivende bransjemagasiner gir de norske regissørene av Håp og Disco skryt etter den internasjonale premieren på festivalen.

Maria Sødahl og Jorunn Myklebust Syversen er eneste norske filmregissører som deltar i det offisielle programmet med filmer på verdens kanskje største filmfestival. Discovery-programmet er ment for relativt nye regissører som festivalledelsen mener er verdt å følge fremover. De internasjonale bransjemagasinene er heller ikke i tvil om at de har sett filmene til to filmskapere som fortjener å bli fremhevet:

Sødahls Håp får fram superlativene hos både Screen International og Holllywood Reporter, noe som er avgjørende på en festival der kampen om oppmerksomheten er stor (les vår sak om hvordan man best markerer seg på festivalen).

The movie is elegantly shot in muted tones, with a pleasing but not overly mannered sense of composition, and scored with stirring classical pieces. But it’s the integrity of the performances by Hovig and Skarsgard that keeps the classy drama so engrossing, with the director making neither character entirely saint or sinner but giving them both infinite shadings in between”, heter det blant annet i anmeldelsen.

Også Screen International berømmer samspillet mellom Andre Bræin Hovig og Stellan Skarsgård.

”Hope, meanwhile, provides its own union, a warm gathering of Scandinavian artists, with Sweden’s Skarsgård and Norway’s Hovig both excelling under Norwegian director Maria Sødahl’s attentive care. Their swings of emotion – from surly silences to tender handholding to frantic, almost hostile lovemaking – are all painfully real and carefully captured. A late-in-the-drama scene, in which they simply look each other in the eye, reveals more about their feelings than any overwrought dialogue ever could”.

Hollywood Reporter har også et gjennomgående positivt inntrykk av Disco:

”Disco is an unsettling existential drama, and one that grows increasingly dire as Mirjam’s life unravels. The canvas may be strewn with glitter and glory, but beneath the surface Syversen provides a chilling look at how religion can be used to ignore deeper personal traumas, convincing youngsters to turn to god when they should perhaps be turning to therapy or something more probing. Festivals and ambitious distributors could take notice of a film that tackles serious issues without resolving them in simple ways”.

Les flere av anmeldelsene i andre publikasjoner:

TORONTO GLOBE AND MAIL  (Håp)

THE FILM STAGE (Håp)

FILMTHREAT (Håp)

THE PLAYLIST (Disco)

THE FILM STAGE (Disco)

Gode kritikker for Sødahl og Syversen i Toronto

Gode kritikker for Sødahl og Syversen i Toronto

Toneangivende bransjemagasiner gir de norske regissørene av Håp og Disco skryt etter den internasjonale premieren på festivalen.

Maria Sødahl og Jorunn Myklebust Syversen er eneste norske filmregissører som deltar i det offisielle programmet med filmer på verdens kanskje største filmfestival. Discovery-programmet er ment for relativt nye regissører som festivalledelsen mener er verdt å følge fremover. De internasjonale bransjemagasinene er heller ikke i tvil om at de har sett filmene til to filmskapere som fortjener å bli fremhevet:

Sødahls Håp får fram superlativene hos både Screen International og Holllywood Reporter, noe som er avgjørende på en festival der kampen om oppmerksomheten er stor (les vår sak om hvordan man best markerer seg på festivalen).

The movie is elegantly shot in muted tones, with a pleasing but not overly mannered sense of composition, and scored with stirring classical pieces. But it’s the integrity of the performances by Hovig and Skarsgard that keeps the classy drama so engrossing, with the director making neither character entirely saint or sinner but giving them both infinite shadings in between”, heter det blant annet i anmeldelsen.

Også Screen International berømmer samspillet mellom Andre Bræin Hovig og Stellan Skarsgård.

”Hope, meanwhile, provides its own union, a warm gathering of Scandinavian artists, with Sweden’s Skarsgård and Norway’s Hovig both excelling under Norwegian director Maria Sødahl’s attentive care. Their swings of emotion – from surly silences to tender handholding to frantic, almost hostile lovemaking – are all painfully real and carefully captured. A late-in-the-drama scene, in which they simply look each other in the eye, reveals more about their feelings than any overwrought dialogue ever could”.

Hollywood Reporter har også et gjennomgående positivt inntrykk av Disco:

”Disco is an unsettling existential drama, and one that grows increasingly dire as Mirjam’s life unravels. The canvas may be strewn with glitter and glory, but beneath the surface Syversen provides a chilling look at how religion can be used to ignore deeper personal traumas, convincing youngsters to turn to god when they should perhaps be turning to therapy or something more probing. Festivals and ambitious distributors could take notice of a film that tackles serious issues without resolving them in simple ways”.

Les flere av anmeldelsene i andre publikasjoner:

TORONTO GLOBE AND MAIL  (Håp)

THE FILM STAGE (Håp)

FILMTHREAT (Håp)

THE PLAYLIST (Disco)

THE FILM STAGE (Disco)

MENY