Ruben Östlund med mørk komedie fra moteverdenen

Ruben Östlund med mørk komedie fra moteverdenen

Den svenske regissøren er klar for en ny mørk komedie – denne gangen fra den internasjonale moteverdenen. ”Utsatte, rike mennesker skildres ofte som solidariske og sympatiske. Men det de står for ønsker jeg å vri på”.

Den svenske regissøren fikk sitt store internasjonale gjennombrudd da han vant Gullpalmen med The Square for to år siden. Siden har han vært åpen om hva som skulle bli hans neste prosjekt. Da Rushprint intervjuet ham for to år siden hadde han kommet et godt stykke på vei med manuset på Triangle of Sadness, som han i går presenterte i Cannes sammen med coprodusent Film i Väst.

Triangle of Sadness er et langfilmprosjekt, om plastisk kirurgi. Kjæresten min er motefotograf, og hun har mange morsomme historier fra hele verden. En plastisk kirurg så en gang en bekymringsrynke mellom øyenbrynene – en slik man får med årene – og sa «I can fix that in 15 minutes with botox». Kjæresten min har fotografert blant annet en kjent mannlig modell, som har vært ansiktet utad for en av de store merkene for mannlig mote. Men så, 28 år gammel får han ingen andre jobber. Om det er for Boss eller CK, blir du tynnhåret, så er det sånn. Han har kommet seg opp fra et arbeiderklassemiljø, utseendet tillot ham å klatre, men så er det slutt på karrieren. Hvordan skal han komme seg ut av det? Rådet fra agenten er å motvirke den etablerte koblingen til det kjente merket med å få seg en kjent kjæreste. Det er interessant i vår tid hvordan vi har blitt våre egne bedrifter. Skal du få jobb som modell i motebransjen, handler det om hvor mange Instagram-følgere du har. Under 150.000 følgere, så kan du bare gå hjem. Vi må være våre egne markedsføringskanaler, sa Östlund til Rushprint den gangen.

– Filmen vil handle om ham og en kvinnelig modell, som er lesbisk og ikke kan gifte seg rik. Jeg vil fortsatt caste i Norden, men mer på en internasjonal arena. Handlingen vil blant annet foregå på et luksusskip, Sea Cloud, hvor creme de la creme av kvinnelige og mannlige modeller samles for å fotografere en katalog. Der omgås de menneskene som kan være redningen etter modellkarrieren, ved å bli sammen med noen av dem: nyrike russiske kapitalister, eller gamle penger fra engelsk adel. Og så er det et fint gammelt par der, som havner i en diskusjon. «Hva har dere gjort?» blir de spurt. «Our products have been involved in many conflicts. Our bestselling product is the hand-grenade.» Utsatte, rike mennesker skildres ofte som solidariske og sympatiske. Men det de står for ønsker jeg å vri på.

I Cannes kunne Östlund fortelle at han sikter mot den samme reaksjonen hos publikum som han så spektakulært oppnådde med The Square.

– Det er en grunn til at vi ser film sammen: Det er fordi vi trenger innhold som vi kan snakke om etter at vi forlater kinoen. Vi trenger en problemstilling publikum kan forholde seg til, sa han under pressekonferansen i Cannes.

Budsjettet er på 11 millioner dollar og vil bli innspilt både i Trollhättan og på en luksus-yacht og en øy i Middelhavet. Som før er det Erik Hemmendorff og Platform Produktion som produserer. I Cannes kunne Hemmendorff fortelle at Östlund holder på med en omfattende castingprosess som involverer både høyt profilerte Hollywoodskuespillere og helt ukjente skuespillere.

Ruben Östlund med mørk komedie fra moteverdenen

Ruben Östlund med mørk komedie fra moteverdenen

Den svenske regissøren er klar for en ny mørk komedie – denne gangen fra den internasjonale moteverdenen. ”Utsatte, rike mennesker skildres ofte som solidariske og sympatiske. Men det de står for ønsker jeg å vri på”.

Den svenske regissøren fikk sitt store internasjonale gjennombrudd da han vant Gullpalmen med The Square for to år siden. Siden har han vært åpen om hva som skulle bli hans neste prosjekt. Da Rushprint intervjuet ham for to år siden hadde han kommet et godt stykke på vei med manuset på Triangle of Sadness, som han i går presenterte i Cannes sammen med coprodusent Film i Väst.

Triangle of Sadness er et langfilmprosjekt, om plastisk kirurgi. Kjæresten min er motefotograf, og hun har mange morsomme historier fra hele verden. En plastisk kirurg så en gang en bekymringsrynke mellom øyenbrynene – en slik man får med årene – og sa «I can fix that in 15 minutes with botox». Kjæresten min har fotografert blant annet en kjent mannlig modell, som har vært ansiktet utad for en av de store merkene for mannlig mote. Men så, 28 år gammel får han ingen andre jobber. Om det er for Boss eller CK, blir du tynnhåret, så er det sånn. Han har kommet seg opp fra et arbeiderklassemiljø, utseendet tillot ham å klatre, men så er det slutt på karrieren. Hvordan skal han komme seg ut av det? Rådet fra agenten er å motvirke den etablerte koblingen til det kjente merket med å få seg en kjent kjæreste. Det er interessant i vår tid hvordan vi har blitt våre egne bedrifter. Skal du få jobb som modell i motebransjen, handler det om hvor mange Instagram-følgere du har. Under 150.000 følgere, så kan du bare gå hjem. Vi må være våre egne markedsføringskanaler, sa Östlund til Rushprint den gangen.

– Filmen vil handle om ham og en kvinnelig modell, som er lesbisk og ikke kan gifte seg rik. Jeg vil fortsatt caste i Norden, men mer på en internasjonal arena. Handlingen vil blant annet foregå på et luksusskip, Sea Cloud, hvor creme de la creme av kvinnelige og mannlige modeller samles for å fotografere en katalog. Der omgås de menneskene som kan være redningen etter modellkarrieren, ved å bli sammen med noen av dem: nyrike russiske kapitalister, eller gamle penger fra engelsk adel. Og så er det et fint gammelt par der, som havner i en diskusjon. «Hva har dere gjort?» blir de spurt. «Our products have been involved in many conflicts. Our bestselling product is the hand-grenade.» Utsatte, rike mennesker skildres ofte som solidariske og sympatiske. Men det de står for ønsker jeg å vri på.

I Cannes kunne Östlund fortelle at han sikter mot den samme reaksjonen hos publikum som han så spektakulært oppnådde med The Square.

– Det er en grunn til at vi ser film sammen: Det er fordi vi trenger innhold som vi kan snakke om etter at vi forlater kinoen. Vi trenger en problemstilling publikum kan forholde seg til, sa han under pressekonferansen i Cannes.

Budsjettet er på 11 millioner dollar og vil bli innspilt både i Trollhättan og på en luksus-yacht og en øy i Middelhavet. Som før er det Erik Hemmendorff og Platform Produktion som produserer. I Cannes kunne Hemmendorff fortelle at Östlund holder på med en omfattende castingprosess som involverer både høyt profilerte Hollywoodskuespillere og helt ukjente skuespillere.

MENY