Tre nye spillefilmer av henholdsvis Margreth Olin, Hallvar Witzø og Mariken Halle er tildelt støtte fra Norsk filminstitutt. Olin skal for første gang lage thriller sammen med Fantefilm.
Norsk filminstitutt kunne i dag melde at tre nye norske spillefilmprosjekter er tildelt produksjonstilskudd. Den største bevilgningen på 10 millioner kroner gikk til Margreth Olin og Fantefilm – en ny spennende konstellasjon i norsk film. Olin skal i Safe House gjøre noe hun ikke har prøvd på før – å lage en fiksjonsthriller. Hallvar Witzø skal på sin side ”blande dynamitt, alenegang og lengsler til en eksplosiv komedie” i Alle hater Johan, som er tildelt 8 millioner. Mariken Halle skal skape «et underfundig og mangefasettert samtidsbilde av voksenlivet» i Vi er her nå, et prosjekt som mottok 2,2 millioner.
Safe House
”Jul 2013, borgerkrigen i Den sentralafrikanske republikk er på sitt mest intense. Blodige gatekamper herjer i hovedstaden Bangui. Den provisoriske flyktningeleiren som kun var ment for noen tusen har vokst fullstendig ut av proporsjoner, og huser nå omkring 100.000 desperate mennesker. Midt i dette kaoset befinner en norsk bistandsarbeider seg. Samtidig som hun kjemper sitt livs kamp må hun brutalt ta stilling til hvor mye ET menneskeliv faktisk er verdt.
Om regissør og manusforfatterne: Margreth Olin har vunnet en rekke priser både for sine filmer og for sitt samfunnsengasjement. I 1998 kom hennes første helaftens kinodokumentar, Dei mjuke hendene, som vant Amanda for beste dokumentar. Siden har det blitt en rekke priser. Manusforfatterne Lars Gudmestad og Harald Rosenløw Eeg har tidligere samarbeidet om blant annet spillefilmene Blodsbånd og Julekongen, og er i dag begge fast tilknyttet Fantefilm.
Alle hater Johan
”I den eksplosive bygdekomedien Alle hater Johan følger vi Johan Grandes kamp for tilhørighet og kjærlighet fra han sprenger sin første bru i 1940 til han sprenges utover Trondheimsfjorden i 2019 midt på dagen, med hele bygda som vitner».
Om regissør og manusforfatter: Dette er regissør Hallvar Witzøs spillefilmdebut. Han ble Oscar-nominert for sin eksamensfilm ved Filmskolen, Tuba Atlantic (2011). Filmen vant også en student-Oscar. Hans neste kortfilm, Ja vi elsker konkurrerte om Gullpalmen for kortfilm i Cannes i 2014 og vant en rekke priser internasjonalt. Witzø har regissert en rekke humordrama for tv, som Helt Perfekt (TVNorge) og Neste Sommer (TVN). Han er utdannet filmregissør fra Lillehammer og TV-regissør fra Stockholm. Erlend Loe er forfatter bak en rekke bestselgende og kritikerroste bøker, der flere er blitt film, bl.a Tatt av kvinnen (2007). Han har også skrevet manus til flere filmer, blant annet Detektor (2000) og En helt vanlig dag på jobben (2010).
Vi er her nå
”Vi følger en barselgruppe gjennom et år. Foreldre og babyer er satt sammen i grupper og møtes hjemme hos hverandre og spiser lunsj. Noen av dem har store planer. De skal kjøpe og selge eiendom. Flytte til havet. Noen er bekymret for om de gjør ting riktig. Kan babyer spise agurk? Hva med ost? Det småsnakkes om verden utenfor. Trump som president. Selskaper med monopol som har gjort det ulovlig å selge norsk urkorn. Laks, kan man spise det lenger? De voksne er under press. Mange av dem sliter i parforholdene sine. En pappa, Jon jobber på en skole der rektoren ringer hjem og ber foreldre holde barna hjemme så de ikke skal dra ned snittet på de nasjonale prøvene. Skjemaer på angstsymptomer fylles ut, etterhvert samværsavtaler. Babyene er der hele tiden. Henger på armene, sover i fangene. Vitner til de voksnes prosjekter. En baby-versjon av filmen vil også være tilgjengelig».
Om regissør og manusforfatter: Mariken Halle har enn bachelor i Filmisk Gestaltning frå Akademin Valand i Göteborg, der hun gikk ut i 2011. Hun har også gått på Nordland Kunst og Filmskole. Dette er hennes andre spillefilm, hun debuterte i 2011 med Kanskje i morgen, som vant The Golden Dragon Award i Göteborg. Den neste spillefilmen, Verden venter, ble også vist i Göteborg, og begge filmene markerte seg som egenartede verk. Hennes kortfilm No Sex Just Understand (2011) vant flere priser, både beste norske kortfilm i Grimstad og beste svenske kortfilm i Uppsala, og ble også nominert til en Guldbagge.
Norsk filminstitutt kunne i dag melde at tre nye norske spillefilmprosjekter er tildelt produksjonstilskudd. Den største bevilgningen på 10 millioner kroner gikk til Margreth Olin og Fantefilm – en ny spennende konstellasjon i norsk film. Olin skal i Safe House gjøre noe hun ikke har prøvd på før – å lage en fiksjonsthriller. Hallvar Witzø skal på sin side ”blande dynamitt, alenegang og lengsler til en eksplosiv komedie” i Alle hater Johan, som er tildelt 8 millioner. Mariken Halle skal skape «et underfundig og mangefasettert samtidsbilde av voksenlivet» i Vi er her nå, et prosjekt som mottok 2,2 millioner.
Safe House
”Jul 2013, borgerkrigen i Den sentralafrikanske republikk er på sitt mest intense. Blodige gatekamper herjer i hovedstaden Bangui. Den provisoriske flyktningeleiren som kun var ment for noen tusen har vokst fullstendig ut av proporsjoner, og huser nå omkring 100.000 desperate mennesker. Midt i dette kaoset befinner en norsk bistandsarbeider seg. Samtidig som hun kjemper sitt livs kamp må hun brutalt ta stilling til hvor mye ET menneskeliv faktisk er verdt.
Om regissør og manusforfatterne: Margreth Olin har vunnet en rekke priser både for sine filmer og for sitt samfunnsengasjement. I 1998 kom hennes første helaftens kinodokumentar, Dei mjuke hendene, som vant Amanda for beste dokumentar. Siden har det blitt en rekke priser. Manusforfatterne Lars Gudmestad og Harald Rosenløw Eeg har tidligere samarbeidet om blant annet spillefilmene Blodsbånd og Julekongen, og er i dag begge fast tilknyttet Fantefilm.
Alle hater Johan
”I den eksplosive bygdekomedien Alle hater Johan følger vi Johan Grandes kamp for tilhørighet og kjærlighet fra han sprenger sin første bru i 1940 til han sprenges utover Trondheimsfjorden i 2019 midt på dagen, med hele bygda som vitner».
Om regissør og manusforfatter: Dette er regissør Hallvar Witzøs spillefilmdebut. Han ble Oscar-nominert for sin eksamensfilm ved Filmskolen, Tuba Atlantic (2011). Filmen vant også en student-Oscar. Hans neste kortfilm, Ja vi elsker konkurrerte om Gullpalmen for kortfilm i Cannes i 2014 og vant en rekke priser internasjonalt. Witzø har regissert en rekke humordrama for tv, som Helt Perfekt (TVNorge) og Neste Sommer (TVN). Han er utdannet filmregissør fra Lillehammer og TV-regissør fra Stockholm. Erlend Loe er forfatter bak en rekke bestselgende og kritikerroste bøker, der flere er blitt film, bl.a Tatt av kvinnen (2007). Han har også skrevet manus til flere filmer, blant annet Detektor (2000) og En helt vanlig dag på jobben (2010).
Vi er her nå
”Vi følger en barselgruppe gjennom et år. Foreldre og babyer er satt sammen i grupper og møtes hjemme hos hverandre og spiser lunsj. Noen av dem har store planer. De skal kjøpe og selge eiendom. Flytte til havet. Noen er bekymret for om de gjør ting riktig. Kan babyer spise agurk? Hva med ost? Det småsnakkes om verden utenfor. Trump som president. Selskaper med monopol som har gjort det ulovlig å selge norsk urkorn. Laks, kan man spise det lenger? De voksne er under press. Mange av dem sliter i parforholdene sine. En pappa, Jon jobber på en skole der rektoren ringer hjem og ber foreldre holde barna hjemme så de ikke skal dra ned snittet på de nasjonale prøvene. Skjemaer på angstsymptomer fylles ut, etterhvert samværsavtaler. Babyene er der hele tiden. Henger på armene, sover i fangene. Vitner til de voksnes prosjekter. En baby-versjon av filmen vil også være tilgjengelig».
Om regissør og manusforfatter: Mariken Halle har enn bachelor i Filmisk Gestaltning frå Akademin Valand i Göteborg, der hun gikk ut i 2011. Hun har også gått på Nordland Kunst og Filmskole. Dette er hennes andre spillefilm, hun debuterte i 2011 med Kanskje i morgen, som vant The Golden Dragon Award i Göteborg. Den neste spillefilmen, Verden venter, ble også vist i Göteborg, og begge filmene markerte seg som egenartede verk. Hennes kortfilm No Sex Just Understand (2011) vant flere priser, både beste norske kortfilm i Grimstad og beste svenske kortfilm i Uppsala, og ble også nominert til en Guldbagge.