Filmsamtalen: Cannes 2019 – del 1

Filmsamtalen: Cannes 2019 – del 1

Med Ken Loach i toppform, Bill Murray med kalibrert pokeransikt og en senegalesisk perle av hovedkonkurransens ”første svarte kvinnelige filmskaper”, er det på tide å gjøre opp foreløpig status: Rushprints Kjetil Lismoen og Dagbladets kritiker Inger Merete Hobbelstad fordøyer her noen av inntrykkene fra hovedkonkurransen i Cannes så langt.

Foto: Mati Diop, som har gjort inntrykk i Cannes med sin originale sjangerhybrid «Atlantique».

Festivalen startet med noe så eksotisk som en zombiekomedie av Jim Jarmusch, The dead don’t die, men filmen var likevel ikke den mest originale hybriden i Cannes: Den brasilianske politiske dystopien Bacurai trosser de fleste sjangerkonvensjoner med sitt realistiske Westworld-scenario, mens den senegalesiske Atlantique er festivalens mest spennende outsider i oppløpet.  Og med Ken Loach i god gammel form og en forfriskende fransk vri på klassikeren Les Miserables, fikk Rushprints redaktør Kjetil Lismoen og Dagbladets utsendte Inger Merete Hobbelstad nok å diskutere i denne første delen av Filmsamtalens Cannesrapport. Om du er supernysgjerrig på den biografiske musikalen om Elton John, Rocketman, som vises utenfor konkurranse, berører de den helt på tampen av samtalen.

Om det blåser littegrann på toppen av festivalpalasset, der denne samtalen fant sted, får dere ha oss unnskyldt.

Filmsamtalen: Cannes 2019 – del 1

Filmsamtalen: Cannes 2019 – del 1

Med Ken Loach i toppform, Bill Murray med kalibrert pokeransikt og en senegalesisk perle av hovedkonkurransens ”første svarte kvinnelige filmskaper”, er det på tide å gjøre opp foreløpig status: Rushprints Kjetil Lismoen og Dagbladets kritiker Inger Merete Hobbelstad fordøyer her noen av inntrykkene fra hovedkonkurransen i Cannes så langt.

Foto: Mati Diop, som har gjort inntrykk i Cannes med sin originale sjangerhybrid «Atlantique».

Festivalen startet med noe så eksotisk som en zombiekomedie av Jim Jarmusch, The dead don’t die, men filmen var likevel ikke den mest originale hybriden i Cannes: Den brasilianske politiske dystopien Bacurai trosser de fleste sjangerkonvensjoner med sitt realistiske Westworld-scenario, mens den senegalesiske Atlantique er festivalens mest spennende outsider i oppløpet.  Og med Ken Loach i god gammel form og en forfriskende fransk vri på klassikeren Les Miserables, fikk Rushprints redaktør Kjetil Lismoen og Dagbladets utsendte Inger Merete Hobbelstad nok å diskutere i denne første delen av Filmsamtalens Cannesrapport. Om du er supernysgjerrig på den biografiske musikalen om Elton John, Rocketman, som vises utenfor konkurranse, berører de den helt på tampen av samtalen.

Om det blåser littegrann på toppen av festivalpalasset, der denne samtalen fant sted, får dere ha oss unnskyldt.

MENY