Johanna Pyykkös kortfilm ”The Manila Lover” er tatt ut til Kritikeruken under Cannes film festival.
Foto: Øyvind Brandtzæg i The Manila Lover
Kritikeruken, som foregår 15.-23.mai, ble etablert i 1962 av foreningen for de franske filmkritikerne, som en parallell seksjon til Cannes filmfestival. Den er uavhengig av den offisielle festivalen og er kjent for å ha et kunstnerisk spisset og kompromissløst program. Kritikeruken presenterer hvert år 10 kortfilmer og 10 spillefilmer.
– Det kjennes helt rått! Teamet mitt og jeg jobbet for at filmen skulle opp til et nivå som vi syntes var Cannes verdig. At den så ble tatt ut, er helt uvirkelig stort for meg, sier Johanna Pyykkö i en pressemelding fra NFI. Gjennom å bli tatt ut til Kritikerukens konkurranseprogram får Pyykkö også delta i en spillefilmlab i Cannes.
– Cannes er den beste premieren en kortfilm kan ha, men for meg blir også kritikeruken en bra plass å få utvikle mine lange prosjekter. Det er ekstra fint at kritikeruken satser på å bygge videre på et helt kunstnerskap, i tillegg til å vise filmen, sier Pyykkö.
The Manila Lover er produsert av Barbosa Film og Nina M. Barbosa Blad og Lotte Sandbu i samarbeid med det filippinske produksjonsselskapet Epicmedia og co-produsent Bianca Balbuena-Liew. Filmen ble innspilt i Manila i Filippinene i november 2018.
The Manila lover utforsker maktforholdet i den seksuelle relasjonen mellom en norsk mann og en filippinsk kvinne, heter det i omtalen av filmen. «Under en reise til Filippinene møter den middelaldrende nordmannen Lars (46) kvinnen han ønsker å dele livet sitt med, men til hans overraskelse avviser hun ham. Lars konfronteres nå med sine egne fordommer, og må takle denne vanskelige situasjonen».
Hovedrollene spilles av norske Øyvind Brandtzæg og filippinske Angeli Bayani, kjent fra spillefilmen Ilo Ilo som vant Caméra d’Or i Cannes i 2013. Filmen har fått 1.000.000 kroner i tilskudd fra NFI, og daværende kortfilmkonsulent i NFI, Kari Moen Kristiansen, sier dette om The Manila Lover: «Dette er en sterk og ukonvensjonell fortelling fra en spennende regissør som både våger og evner å gå langt i å utfordre konvensjoner samtidig som hun viser en varme og kompleksitet for sine karakterer.»
Om regissøren
Filmregissør og manusforfatter Johanna Pyykkö (født 1984) har finsk familie, og er oppvokst i Sverige. I dag jobber hun med base i Oslo og Gøteborg. Hun gikk ut fra Den Norske Filmskolen i 2016, med en bachelor of fine arts i filmregi. Hun har regissert flere prisvinnende kortfilmer: Vi ska plocka Pascal i natt (2010), Lillasyster fixar kondomer (2011), Bevisa Det! (2012) og Oslo Traffic (2016). Pyykkö har også vært episodeforfatter for NRK-serien Heimebane og regiassistent på Joachim Triers spillefilm Thelma. Hun utvikler nå en dramaserie og fire spillefilmer, der både serien og to av spillefilmene har fått idéutviklingsstipend fra NFIs Nye veier. Pyykkö er også en del av UP, NFI og Talent Norges utviklingsprogram for kvinnelige filmskapere.
Foto: Øyvind Brandtzæg i The Manila Lover
Kritikeruken, som foregår 15.-23.mai, ble etablert i 1962 av foreningen for de franske filmkritikerne, som en parallell seksjon til Cannes filmfestival. Den er uavhengig av den offisielle festivalen og er kjent for å ha et kunstnerisk spisset og kompromissløst program. Kritikeruken presenterer hvert år 10 kortfilmer og 10 spillefilmer.
– Det kjennes helt rått! Teamet mitt og jeg jobbet for at filmen skulle opp til et nivå som vi syntes var Cannes verdig. At den så ble tatt ut, er helt uvirkelig stort for meg, sier Johanna Pyykkö i en pressemelding fra NFI. Gjennom å bli tatt ut til Kritikerukens konkurranseprogram får Pyykkö også delta i en spillefilmlab i Cannes.
– Cannes er den beste premieren en kortfilm kan ha, men for meg blir også kritikeruken en bra plass å få utvikle mine lange prosjekter. Det er ekstra fint at kritikeruken satser på å bygge videre på et helt kunstnerskap, i tillegg til å vise filmen, sier Pyykkö.
The Manila Lover er produsert av Barbosa Film og Nina M. Barbosa Blad og Lotte Sandbu i samarbeid med det filippinske produksjonsselskapet Epicmedia og co-produsent Bianca Balbuena-Liew. Filmen ble innspilt i Manila i Filippinene i november 2018.
The Manila lover utforsker maktforholdet i den seksuelle relasjonen mellom en norsk mann og en filippinsk kvinne, heter det i omtalen av filmen. «Under en reise til Filippinene møter den middelaldrende nordmannen Lars (46) kvinnen han ønsker å dele livet sitt med, men til hans overraskelse avviser hun ham. Lars konfronteres nå med sine egne fordommer, og må takle denne vanskelige situasjonen».
Hovedrollene spilles av norske Øyvind Brandtzæg og filippinske Angeli Bayani, kjent fra spillefilmen Ilo Ilo som vant Caméra d’Or i Cannes i 2013. Filmen har fått 1.000.000 kroner i tilskudd fra NFI, og daværende kortfilmkonsulent i NFI, Kari Moen Kristiansen, sier dette om The Manila Lover: «Dette er en sterk og ukonvensjonell fortelling fra en spennende regissør som både våger og evner å gå langt i å utfordre konvensjoner samtidig som hun viser en varme og kompleksitet for sine karakterer.»
Om regissøren
Filmregissør og manusforfatter Johanna Pyykkö (født 1984) har finsk familie, og er oppvokst i Sverige. I dag jobber hun med base i Oslo og Gøteborg. Hun gikk ut fra Den Norske Filmskolen i 2016, med en bachelor of fine arts i filmregi. Hun har regissert flere prisvinnende kortfilmer: Vi ska plocka Pascal i natt (2010), Lillasyster fixar kondomer (2011), Bevisa Det! (2012) og Oslo Traffic (2016). Pyykkö har også vært episodeforfatter for NRK-serien Heimebane og regiassistent på Joachim Triers spillefilm Thelma. Hun utvikler nå en dramaserie og fire spillefilmer, der både serien og to av spillefilmene har fått idéutviklingsstipend fra NFIs Nye veier. Pyykkö er også en del av UP, NFI og Talent Norges utviklingsprogram for kvinnelige filmskapere.