Markant nordisk deltakelse i Quinzaine des réalisateurs

Markant nordisk deltakelse i Quinzaine des réalisateurs

Tre nordiske filmskapere er tatt ut til sideprogrammet Quinzaine des réalisateurs i Cannes. Det er et plaster på såret etter at ingen nordiske er tatt ut til hovedkonkurransen eller Un Certain Regard så langt.

Foto: fra finske J-P Valkeapääs Dogs Don’t Wear Pants

I dag slapp sideseksjonen Quinzaine des réalisateur (Directors Fortnight) i Cannes sitt første program under seksjonens nye kunstneriske leder, Paolo Moretti.

I år er det den franske komedien Deerskin med Juan Dujardin (The Artist) og Adéle Haenel (BPM) som har fått æren av å åpne seksjonen. Andre sentrale filmprofiler er Robert Rodriguez med Red 11 og Luca Guadagnino (Call me by your name) med noe så uvanlig som en 35 minutters kortfilm, The Staggering Girl, med Julianne Moore i en rolle (filmene vises utenfor det ordinære programmet). En av filmene det er knyttet størst forventninger til er The Lighthouse av The Witch-regissør Robert Eggers med Robert Pattinson og Wilhelm Dafoe i sentrale roller.

Det er kun tre kvinnelige filmskapere blant de 24 utvalgte filmene, noe som gjenspeiler en generell ubalanse med hensyn til kvinnenes representasjon i Cannes.

Med nordiske øyne ser imidlertid utvalget lysere ut enn i hovedkonkurransen, som så langt ikke har inkludert noen nordiske langfilmer. Her deltar finske J-P Valkeapää med Dogs Don’t Wear Pants, svenske Levan Akins med And Then We Danced og danske Shahrbanoo Sadat med The Orphanage

Quinzaine des réalisateur er ment å utfylle det offisielle programmet, og ble etablert i 1969 som en mer regi-orientert seksjon som samtidig ikke skulle konkurrere med hovedkonkurransen. Men de siste årene har stadig flere ment at filmene i seksjonen har overgått mange av de som har deltatt i hovedkonkurransen. Seksjonen er ikke en konkurranse, slik hovedprogrammet er det, men deler likevel ut priser.


Directors’ Fortnight 2019:

Åpningsfilm: LE DAIM (Deerskin) av Quentin Dupieux (Frankrike)

Avslutningsfilm: YVES av Benoît Forgeard (Frankrike)

ZOMBI CHILD av Bertrand Bonello (Frankrike)

WOUNDS av Babak Anvari (USA)

UNE FILLE FACILE (An Easy Girl) av Rebecca Zlotowski (Frankrike)

HUO ZHE CHANG ZHE (To Live to Sing) av Johnny Ma (Kina, Frankrike)

TLAMESS av Ala Eddine Slim (Tunisia, Frankrike)

POR EL DINERO (For the Money) av Alejo Moguillansky (Argentina)

SEM SEU SANGUE (Sick Sick Sick) av Alice Furtado (Brasil, Nederland, Frankrike)

PERDRIX av Erwan Le Duc (Frankrike)

HATSUKOI (First Love) av Takashi Miike (Japen, UK)

LES PARTICULES av Blaise Harrison (Sveits, Frankrike)

THE ORPHANAGE av Shahrbanoo Sadat (Danmark, Afghanistan, Frankrike)

ON VA TOUT PÉTER (Blow It to Bits) av Lech Kowalski (Frankrike)

OLEG by Juris Kursietis (Latvia, Belgia, Litauen, Frankrike)

THE LIGHTHOUSE av Robert Eggers (Canada, USA)

LILLIAN av Andreas Horwath (Østerrike)

GIVE ME LIBERTY av Kirill Mikhanovsky (USA)

CANCIÓN SIN NOMBRE (Song Without a Name) av Melina León (Peru, Sveits)

GHOST TROPIC av Bas Devos (Belgia)

KOIRAT EIVÄT KÄYTÄ HOUSUJA (Dogs Don’t Wear Pants) av Jukka-Pekka Valkeapää (Finland, Latvia)

ANG HUPA (The Halt) av Lav Diaz (Filippinene, Kina)

ALICE ET LE MAIRE (Alice and the Mayor) av Nicolas Pariser (Frankrike)

AND THEN WE DANCED av Levan Akin (Sverige, Georgia)

Spesialvisninger: Robert Rodriguez’s Red 11 og Luca Guadagnino’s kortfilm The Staggering Girl.

Markant nordisk deltakelse i Quinzaine des réalisateurs

Markant nordisk deltakelse i Quinzaine des réalisateurs

Tre nordiske filmskapere er tatt ut til sideprogrammet Quinzaine des réalisateurs i Cannes. Det er et plaster på såret etter at ingen nordiske er tatt ut til hovedkonkurransen eller Un Certain Regard så langt.

Foto: fra finske J-P Valkeapääs Dogs Don’t Wear Pants

I dag slapp sideseksjonen Quinzaine des réalisateur (Directors Fortnight) i Cannes sitt første program under seksjonens nye kunstneriske leder, Paolo Moretti.

I år er det den franske komedien Deerskin med Juan Dujardin (The Artist) og Adéle Haenel (BPM) som har fått æren av å åpne seksjonen. Andre sentrale filmprofiler er Robert Rodriguez med Red 11 og Luca Guadagnino (Call me by your name) med noe så uvanlig som en 35 minutters kortfilm, The Staggering Girl, med Julianne Moore i en rolle (filmene vises utenfor det ordinære programmet). En av filmene det er knyttet størst forventninger til er The Lighthouse av The Witch-regissør Robert Eggers med Robert Pattinson og Wilhelm Dafoe i sentrale roller.

Det er kun tre kvinnelige filmskapere blant de 24 utvalgte filmene, noe som gjenspeiler en generell ubalanse med hensyn til kvinnenes representasjon i Cannes.

Med nordiske øyne ser imidlertid utvalget lysere ut enn i hovedkonkurransen, som så langt ikke har inkludert noen nordiske langfilmer. Her deltar finske J-P Valkeapää med Dogs Don’t Wear Pants, svenske Levan Akins med And Then We Danced og danske Shahrbanoo Sadat med The Orphanage

Quinzaine des réalisateur er ment å utfylle det offisielle programmet, og ble etablert i 1969 som en mer regi-orientert seksjon som samtidig ikke skulle konkurrere med hovedkonkurransen. Men de siste årene har stadig flere ment at filmene i seksjonen har overgått mange av de som har deltatt i hovedkonkurransen. Seksjonen er ikke en konkurranse, slik hovedprogrammet er det, men deler likevel ut priser.


Directors’ Fortnight 2019:

Åpningsfilm: LE DAIM (Deerskin) av Quentin Dupieux (Frankrike)

Avslutningsfilm: YVES av Benoît Forgeard (Frankrike)

ZOMBI CHILD av Bertrand Bonello (Frankrike)

WOUNDS av Babak Anvari (USA)

UNE FILLE FACILE (An Easy Girl) av Rebecca Zlotowski (Frankrike)

HUO ZHE CHANG ZHE (To Live to Sing) av Johnny Ma (Kina, Frankrike)

TLAMESS av Ala Eddine Slim (Tunisia, Frankrike)

POR EL DINERO (For the Money) av Alejo Moguillansky (Argentina)

SEM SEU SANGUE (Sick Sick Sick) av Alice Furtado (Brasil, Nederland, Frankrike)

PERDRIX av Erwan Le Duc (Frankrike)

HATSUKOI (First Love) av Takashi Miike (Japen, UK)

LES PARTICULES av Blaise Harrison (Sveits, Frankrike)

THE ORPHANAGE av Shahrbanoo Sadat (Danmark, Afghanistan, Frankrike)

ON VA TOUT PÉTER (Blow It to Bits) av Lech Kowalski (Frankrike)

OLEG by Juris Kursietis (Latvia, Belgia, Litauen, Frankrike)

THE LIGHTHOUSE av Robert Eggers (Canada, USA)

LILLIAN av Andreas Horwath (Østerrike)

GIVE ME LIBERTY av Kirill Mikhanovsky (USA)

CANCIÓN SIN NOMBRE (Song Without a Name) av Melina León (Peru, Sveits)

GHOST TROPIC av Bas Devos (Belgia)

KOIRAT EIVÄT KÄYTÄ HOUSUJA (Dogs Don’t Wear Pants) av Jukka-Pekka Valkeapää (Finland, Latvia)

ANG HUPA (The Halt) av Lav Diaz (Filippinene, Kina)

ALICE ET LE MAIRE (Alice and the Mayor) av Nicolas Pariser (Frankrike)

AND THEN WE DANCED av Levan Akin (Sverige, Georgia)

Spesialvisninger: Robert Rodriguez’s Red 11 og Luca Guadagnino’s kortfilm The Staggering Girl.

MENY