Blir det kvinnenes Berlinale?

Blir det kvinnenes Berlinale?

Med et rekordartet antall kvinner i hovedkonkurransen og kvinners posisjon på agendaen, inntar Berlinalen en mer offensiv holdning enn på lenge.

Foto: ”10 prosent av 50/50” – en rabattordning for prosjekter med god kjønnsbalanse.

I går åpnet Norway House på Berlinalen med en panelsamtale om kvinnenes posisjon i filmindustrien. Med profiler som Hollywoodprodusent Gail Anne Hurd har Women in Film and Television (WIFT) sammen med festivalen tatt initiativ til å diskutere insentiver for å fremme bedre kjønnsbalanse, først og fremst forslaget om ”10 prosent av 50/50”. Det er etterarbeidshuset Chimney som sammen med WIFT har lansert denne rabattordningen for prosjekter med god kjønnsbalanse. Blant de norske deltakerne var Ingebjørg Torgersen som ikke bare representerte WIFT Norge, men er produsent for Lene Bergs False Belief som deltar i sideseksjonen Forum Expanded.

Berlinalen har på sin side anstrengt seg ekstra for å oppnå jevnere representasjon i programmeringen, noe avtroppende leder Dieter Kosslick har fått til med et historisk høyt antall kvinner i hovedkonkurransen (selv om 7 av 17 filmer med kvinnelig regissør ikke er imponerende, men langt bedre enn hva Cannes og Venezia kan vise til). I går skrev han dessuten under på erklæringen som ble formulert i Cannes i sommer der festivalen forplikter seg til å jobbe aktivt for en bedre kjønnsbalanse og større åpenhet om hvordan festivalen jobber med sin programmering for å inkludere kvinner (les mer om det her).

Samtidig åpnet Lone Scherfig festivalen med The Kindness of Strangers i hovedkonkurransen der hun skal konkurrere med blant annet Hans Petter Moland og Ut og stjæle hester. Juliette Binoche, som leder årets hovedjury, kom med følgende appell i The Spiegel like før juryen ble presentert for verdenspressen:

”Jeg tror mange menn ikke fatter hvordan kvinner gjennom generasjoner har måttet sitte i baksetet…Dieter Kosslick har forsikret meg om at han har tatt sine valg fordi filmene er gode, ikke fordi kvinner har regissert dem”.

Blant de kvinnelige regissørene finner vi veteraner som Agnieszka Holland og Agnes Varda. Men til tross for rekordartet deltakelse forblir kvinnene i klart mindretall på festivalen. I den toneangivende sideseksjonen Panorama er for eksempel kun sju av 22 utvalgte filmer regissert av kvinner.

Blir det kvinnenes Berlinale?

Blir det kvinnenes Berlinale?

Med et rekordartet antall kvinner i hovedkonkurransen og kvinners posisjon på agendaen, inntar Berlinalen en mer offensiv holdning enn på lenge.

Foto: ”10 prosent av 50/50” – en rabattordning for prosjekter med god kjønnsbalanse.

I går åpnet Norway House på Berlinalen med en panelsamtale om kvinnenes posisjon i filmindustrien. Med profiler som Hollywoodprodusent Gail Anne Hurd har Women in Film and Television (WIFT) sammen med festivalen tatt initiativ til å diskutere insentiver for å fremme bedre kjønnsbalanse, først og fremst forslaget om ”10 prosent av 50/50”. Det er etterarbeidshuset Chimney som sammen med WIFT har lansert denne rabattordningen for prosjekter med god kjønnsbalanse. Blant de norske deltakerne var Ingebjørg Torgersen som ikke bare representerte WIFT Norge, men er produsent for Lene Bergs False Belief som deltar i sideseksjonen Forum Expanded.

Berlinalen har på sin side anstrengt seg ekstra for å oppnå jevnere representasjon i programmeringen, noe avtroppende leder Dieter Kosslick har fått til med et historisk høyt antall kvinner i hovedkonkurransen (selv om 7 av 17 filmer med kvinnelig regissør ikke er imponerende, men langt bedre enn hva Cannes og Venezia kan vise til). I går skrev han dessuten under på erklæringen som ble formulert i Cannes i sommer der festivalen forplikter seg til å jobbe aktivt for en bedre kjønnsbalanse og større åpenhet om hvordan festivalen jobber med sin programmering for å inkludere kvinner (les mer om det her).

Samtidig åpnet Lone Scherfig festivalen med The Kindness of Strangers i hovedkonkurransen der hun skal konkurrere med blant annet Hans Petter Moland og Ut og stjæle hester. Juliette Binoche, som leder årets hovedjury, kom med følgende appell i The Spiegel like før juryen ble presentert for verdenspressen:

”Jeg tror mange menn ikke fatter hvordan kvinner gjennom generasjoner har måttet sitte i baksetet…Dieter Kosslick har forsikret meg om at han har tatt sine valg fordi filmene er gode, ikke fordi kvinner har regissert dem”.

Blant de kvinnelige regissørene finner vi veteraner som Agnieszka Holland og Agnes Varda. Men til tross for rekordartet deltakelse forblir kvinnene i klart mindretall på festivalen. I den toneangivende sideseksjonen Panorama er for eksempel kun sju av 22 utvalgte filmer regissert av kvinner.

MENY