Tuva Novotny og Charlotte Blom med intime familiedramaer

Tuva Novotny og Charlotte Blom med intime familiedramaer

To familiedramaer i hver sin ende av budsjettskalaen ble tildelt midler fra Norsk filminstitutt denne uken. Mens regissør Charlotte Blom gjenforenes med produsent Synnøve Hørsdal i «Dianas bryllup», langfilm-debuterer Tuva Novotny som regissør og Elisabeth Kvithyll som produsent på «Tea». Vi har sett nærmere på prosjektene.

Charlotte Bloms Dianas bryllup og Tuva Novotnys Tea fikk henholdsvis 10.446.775 kroner (totalbudsjett: 21.400.000) og 3.100.000 kroner (totalbudsjett: 6.700.000). Det er begge intime portretter av familier som gjennomgår kriser, men kjenner vi Blom rett – eller rettere sagt: om vi skal dømme etter hennes foregående filmer, Kokos og Staying Alive – ligger ikke latteren langt unna.

Novotny som manusforfatter og regissør er imidlertid en mer ukjent størrelse. Tea er utviklet innenfor Nye Veier-ordningen, der budsjettene er mye lavere og den kunstneriske innsatsen høyere, mens Dianas bryllup sikter mot de samme høye besøkstallene som Blom opplevde med debutfilmen Staying Alive.

Staying Alive ble sett av over 80 000 på norske kinoer.

Dianas bryllup gjenforenes Blom med sin produsent fra Staying Alive, Synnøve Hørsdal i Maipo. For Novotny sin del innebærer ikke Tea bare skuespillerinnens egen regidebut, men også langfilmdebuten til produsent Elisabeth Kvithyll i Nordisk filmproduksjon. Kvithyll markerte seg første gangen med eksamensfilmen Å vokte fjellet (regi: Izer Aliu), som fikk Amanda og ble nominert til Student-Oscar for beste kortfilm 2012. Hun fikk også Palme d’Or-nominasjon for kortfilmen Ja vi elsker (regi av Hallvar Witzø).

Charlotte Blom slo spektakulært igjennom med den prisbelønte kort-musikalen Kokos, og vant mange hjerter med komedien Staying Alive. Denne gangen tar hun utgangspunkt i et bryllup som finner sted samme dagen som Diana Spencer og Prins Charldes giftet seg i London. Vi er ved Glommas utløp, i Sarpsborg, der Liv og Terje gifter seg i selskapslokalet til Borregaard. Datteren blir hetende Diana, og det er hun som nøster opp fortellingen om et turbulent ekteskap der kjærligheten hele tiden utfordres, men overlever.

I sitt reginotat skriver Blom: «Noen har det bra når det er mange mennesker i rommet og dårlig når man er bare to. Mens andre ikke alltid fungerer med familie og venner, men har det best i tosomheten. Og noen klarer alt og noen klarer ingenting. Diana har vokst opp med to som klarer seg best når de lukker døra – når det bare er de to. Men nå vil hun åpne den døren».

Spillefilmkonsulent Ståle Stein Berg begrunner tildelingen på følgende måte: ”Dette er ei forteljing som først og fremst tar for seg – og ikkje minst forsvarar – Kjærleiken, med stor K. I tillegg er det eit portrett av ein handfull særeigne karakterar, som saman dannar eit presist, og i norsk samanheng etterlengta, klasseportrett. Gitt at forteljinga strekkjer seg over tre tiår, får vi også med oss eit blikk på den store endringa arbeidarklassen har gjennomgått sidan starten på åttitalet. I sum blir dette ei rik og mangfaldig forteljing som med vidd og varme maktar å treffe både breitt og presist”.

Novotny i «Nobel»

Novotny er først og fremst kjent som en skuespiller fra utallige skandinaviske filmer og dramaserier, og de fleste nordmenn kjenner henne fra tv-seriene Dag og Nobel. Tea er altså Tuva Novotnys debut som manusforfatter og regissør på spillefilm, men hun har fra før hatt regi på enkeltepisoder av både Dag og Lilyhammer.

Tea handler om ”en mors kamp for å forstå sin datters krise, når den rammer hele familien. Hvordan kan vi som voksne, foreldre og samfunn hjelpe barn og ungdom å åpne opp om vanskelige tanker og psykiske lidelser, når idealene bygger på lykke og overskudd?”

Spillefilmkonsulent Silje Riise Næss mener prosjektet ”tar utgangspunkt i norsk virkelighet og viktige samfunnsutfordringer, og skildrer store spørsmål i menneskelivet ved å gå tett på en liten familie. Et vanvittig sterkt manus, et nøkternt og nakent, men kraftfullt formspråk og et glassklart regikonsept førte opprinnelig prosjektet til en tetplassering i Nye veier høsten 2016. Siden har filmen vært i utvikling hos konsulent, og jeg er glad for å kunne innstille dette banebrytende prosjektet til et tilskudd på 3, 1 millioner kroner. En sum Nordisk Film Production og debuterende produsent Elisabeth Kvithyll får til svært mye for”.

Sorry, comments are closed for this post.

Tuva Novotny og Charlotte Blom med intime familiedramaer

Tuva Novotny og Charlotte Blom med intime familiedramaer

To familiedramaer i hver sin ende av budsjettskalaen ble tildelt midler fra Norsk filminstitutt denne uken. Mens regissør Charlotte Blom gjenforenes med produsent Synnøve Hørsdal i «Dianas bryllup», langfilm-debuterer Tuva Novotny som regissør og Elisabeth Kvithyll som produsent på «Tea». Vi har sett nærmere på prosjektene.

Charlotte Bloms Dianas bryllup og Tuva Novotnys Tea fikk henholdsvis 10.446.775 kroner (totalbudsjett: 21.400.000) og 3.100.000 kroner (totalbudsjett: 6.700.000). Det er begge intime portretter av familier som gjennomgår kriser, men kjenner vi Blom rett – eller rettere sagt: om vi skal dømme etter hennes foregående filmer, Kokos og Staying Alive – ligger ikke latteren langt unna.

Novotny som manusforfatter og regissør er imidlertid en mer ukjent størrelse. Tea er utviklet innenfor Nye Veier-ordningen, der budsjettene er mye lavere og den kunstneriske innsatsen høyere, mens Dianas bryllup sikter mot de samme høye besøkstallene som Blom opplevde med debutfilmen Staying Alive.

Staying Alive ble sett av over 80 000 på norske kinoer.

Dianas bryllup gjenforenes Blom med sin produsent fra Staying Alive, Synnøve Hørsdal i Maipo. For Novotny sin del innebærer ikke Tea bare skuespillerinnens egen regidebut, men også langfilmdebuten til produsent Elisabeth Kvithyll i Nordisk filmproduksjon. Kvithyll markerte seg første gangen med eksamensfilmen Å vokte fjellet (regi: Izer Aliu), som fikk Amanda og ble nominert til Student-Oscar for beste kortfilm 2012. Hun fikk også Palme d’Or-nominasjon for kortfilmen Ja vi elsker (regi av Hallvar Witzø).

Charlotte Blom slo spektakulært igjennom med den prisbelønte kort-musikalen Kokos, og vant mange hjerter med komedien Staying Alive. Denne gangen tar hun utgangspunkt i et bryllup som finner sted samme dagen som Diana Spencer og Prins Charldes giftet seg i London. Vi er ved Glommas utløp, i Sarpsborg, der Liv og Terje gifter seg i selskapslokalet til Borregaard. Datteren blir hetende Diana, og det er hun som nøster opp fortellingen om et turbulent ekteskap der kjærligheten hele tiden utfordres, men overlever.

I sitt reginotat skriver Blom: «Noen har det bra når det er mange mennesker i rommet og dårlig når man er bare to. Mens andre ikke alltid fungerer med familie og venner, men har det best i tosomheten. Og noen klarer alt og noen klarer ingenting. Diana har vokst opp med to som klarer seg best når de lukker døra – når det bare er de to. Men nå vil hun åpne den døren».

Spillefilmkonsulent Ståle Stein Berg begrunner tildelingen på følgende måte: ”Dette er ei forteljing som først og fremst tar for seg – og ikkje minst forsvarar – Kjærleiken, med stor K. I tillegg er det eit portrett av ein handfull særeigne karakterar, som saman dannar eit presist, og i norsk samanheng etterlengta, klasseportrett. Gitt at forteljinga strekkjer seg over tre tiår, får vi også med oss eit blikk på den store endringa arbeidarklassen har gjennomgått sidan starten på åttitalet. I sum blir dette ei rik og mangfaldig forteljing som med vidd og varme maktar å treffe både breitt og presist”.

Novotny i «Nobel»

Novotny er først og fremst kjent som en skuespiller fra utallige skandinaviske filmer og dramaserier, og de fleste nordmenn kjenner henne fra tv-seriene Dag og Nobel. Tea er altså Tuva Novotnys debut som manusforfatter og regissør på spillefilm, men hun har fra før hatt regi på enkeltepisoder av både Dag og Lilyhammer.

Tea handler om ”en mors kamp for å forstå sin datters krise, når den rammer hele familien. Hvordan kan vi som voksne, foreldre og samfunn hjelpe barn og ungdom å åpne opp om vanskelige tanker og psykiske lidelser, når idealene bygger på lykke og overskudd?”

Spillefilmkonsulent Silje Riise Næss mener prosjektet ”tar utgangspunkt i norsk virkelighet og viktige samfunnsutfordringer, og skildrer store spørsmål i menneskelivet ved å gå tett på en liten familie. Et vanvittig sterkt manus, et nøkternt og nakent, men kraftfullt formspråk og et glassklart regikonsept førte opprinnelig prosjektet til en tetplassering i Nye veier høsten 2016. Siden har filmen vært i utvikling hos konsulent, og jeg er glad for å kunne innstille dette banebrytende prosjektet til et tilskudd på 3, 1 millioner kroner. En sum Nordisk Film Production og debuterende produsent Elisabeth Kvithyll får til svært mye for”.

Sorry, comments are closed for this post.

MENY