– For Norddal kommune hadde innspillingen av kinoaktuelle «Ex Machina» stor direkte effekt, forteller ordfører Bjørn Inge Ruset. – Nå er det viktig å få en insentivordning på plass.
Denne uken har Ex Machina norsk kinopremiere. Det er sci-fi-forfatter Alex Garlands debut som regissør, med bl.a Alicia Vikander og Oscar Isaac i sentrale roller. Den britisk produserte filmen la deler av innspillingen til Norge – til tross for manglende insentivordning her til lands. Det som gjorde det mulig var den britiske incentivordningen som låste 80 prosent av budsjettet til UK, men åpnet for at de resterende 20 prosentene kunne benyttes i et annet europeisk land.
Bjørn Inge Ruset, ordfører i Norddal kommune, forteller at innspillingen av Ex Machina ga store ringvirkninger for kommunen. Det hele startet litt tilfeldig, men ikke helt tilfeldig, for filminteresse har han alltid hatt.
– Jeg ble kontakta av Per Henry Borch frå Loop film som hadde en slags tilretteleggerrolle for innspilingen av Ex Machina. Grunnen til at jeg har engasjert meg er at jeg er interessert i film både nasjonalt og internasjonalt. Jeg er dessuten litt fascinert av alt det som ligger bak en filminnspilling. I 1985 bidrog jeg som assistent under innspillingen av Revolution med Al Pacino i Geiranger og synes det var svært interessant å se hvordan mange i fellesskap (som utenfra kunne se svært uorganisert ut) arbeider mot et felles mål, i tillegg til all logistikk og teknikk som ligger bak selve produksjonen. Skal heller ikke legge skjul på at jeg synes det var svært spennende å sitte sammen med Andrew Macdonald en lørdagskveld når jeg nylig diskutere en av mine favorittfilmer, Trainspotting, som han har produsert.
Ordføreren kan fortelle at innspillingen av Ex Machina har betydd mye for lokalsamfunnet.
– Som ordfører ser jeg naturligvis et betydelig profilerings-/PR-potensial for markedsføring av området vårt særlig i forhold til reiselivet. Jeg synes det er fantastisk at arkitekturen knyttet opp til Nasjonal Turistveg (Gudbrandsjuvet), Juvet landskapshotell med mer, alt tegnet av arkitekten Jan Olav Jensen og plassert i spektakulær natur, har blitt fanga opp av det internasjonale filmmiljøet. Det må bety at vi har gjort noe spesielt. Det å være vertskap for en slik innspilling vil uansett gi svært positive effekter der hele verden vil få øynene opp for vårt område. Jeg tror det vil gi oss noe å være stolte av som lokalsamfunn.
Innspillingen har gitt flere positive ringvirkninger til kommunen.
– For Norddal kommune fikk innspillingen direkte stor effekt med et stort tjenestekjøp fra det lokale næringslivet på for eksempel overnatting, catering og andre tjenester. Flere ungdommer fikk korttidsengasjement. Idrettslag fikk pengedonasjon etter å ha stilt opp og lempa utstyr. Produsent Allon Reich, produksjonsdesigner Mark Digby samt Jarle Tangen fra Loop film stilte opp og foreleste om filmproduksjon for 10 klasse! Vi fikk også både regional og nasjonal pressedekning i NRK. Potensialet for videre pressedekning er naturligvis uendelig når filmen kommer på kino.
Ruset ser behovet for å få flere store, internasjonale produksjoner til Norge.
– Jeg tror det er viktig å få flere internasjonale filminnspillinger til Norge fordi dette både vil øke tjenestekjøp og ha positive effekter på lokalt næringsliv. Det vil gi omfattende gratis markedsføring og jeg tror og det vil være positivt for det norske filmmiljøet siden jeg antar at internasjonale filminnspillinger i Norge vil måtte legge inn kompetanse fra nettopp det norske miljøet som da får flere bein å stå på, sier han og legger til:
– Jeg registrerer at det er en prosess rundt en incentivordning for internasjonale filmer. Jeg tror det er svært viktig å få dette på plass. Jeg trur samtidig at en må nærme seg det på en slik måte at en ikke reduserer rammene for nasjonal filmproduksjon. Kanskje er veien å gå å kople dette mot nærings- og distriktspolitiske virkemidler kombinert med kommunale og fylkeskomunale tilskuddsordninger. Bakgrunnen for at jeg tenker distriktspolitikk er at jeg tenker at det i hovedsak er naturen i distriktene som trolig er mest interessant som innspillingssteder for internasjonal filmproduksjon. I næringspolitikken ligger det åpenbare effekter for lokalt næringsliv, men det er særlig effekten i forhold til markedsføring som er mest verdifull slik jeg ser det.
Dette intervjuet er en oppdatering av et tidligere intervju fra 2013.
Denne uken har Ex Machina norsk kinopremiere. Det er sci-fi-forfatter Alex Garlands debut som regissør, med bl.a Alicia Vikander og Oscar Isaac i sentrale roller. Den britisk produserte filmen la deler av innspillingen til Norge – til tross for manglende insentivordning her til lands. Det som gjorde det mulig var den britiske incentivordningen som låste 80 prosent av budsjettet til UK, men åpnet for at de resterende 20 prosentene kunne benyttes i et annet europeisk land.
Bjørn Inge Ruset, ordfører i Norddal kommune, forteller at innspillingen av Ex Machina ga store ringvirkninger for kommunen. Det hele startet litt tilfeldig, men ikke helt tilfeldig, for filminteresse har han alltid hatt.
– Jeg ble kontakta av Per Henry Borch frå Loop film som hadde en slags tilretteleggerrolle for innspilingen av Ex Machina. Grunnen til at jeg har engasjert meg er at jeg er interessert i film både nasjonalt og internasjonalt. Jeg er dessuten litt fascinert av alt det som ligger bak en filminnspilling. I 1985 bidrog jeg som assistent under innspillingen av Revolution med Al Pacino i Geiranger og synes det var svært interessant å se hvordan mange i fellesskap (som utenfra kunne se svært uorganisert ut) arbeider mot et felles mål, i tillegg til all logistikk og teknikk som ligger bak selve produksjonen. Skal heller ikke legge skjul på at jeg synes det var svært spennende å sitte sammen med Andrew Macdonald en lørdagskveld når jeg nylig diskutere en av mine favorittfilmer, Trainspotting, som han har produsert.
Ordføreren kan fortelle at innspillingen av Ex Machina har betydd mye for lokalsamfunnet.
– Som ordfører ser jeg naturligvis et betydelig profilerings-/PR-potensial for markedsføring av området vårt særlig i forhold til reiselivet. Jeg synes det er fantastisk at arkitekturen knyttet opp til Nasjonal Turistveg (Gudbrandsjuvet), Juvet landskapshotell med mer, alt tegnet av arkitekten Jan Olav Jensen og plassert i spektakulær natur, har blitt fanga opp av det internasjonale filmmiljøet. Det må bety at vi har gjort noe spesielt. Det å være vertskap for en slik innspilling vil uansett gi svært positive effekter der hele verden vil få øynene opp for vårt område. Jeg tror det vil gi oss noe å være stolte av som lokalsamfunn.
Innspillingen har gitt flere positive ringvirkninger til kommunen.
– For Norddal kommune fikk innspillingen direkte stor effekt med et stort tjenestekjøp fra det lokale næringslivet på for eksempel overnatting, catering og andre tjenester. Flere ungdommer fikk korttidsengasjement. Idrettslag fikk pengedonasjon etter å ha stilt opp og lempa utstyr. Produsent Allon Reich, produksjonsdesigner Mark Digby samt Jarle Tangen fra Loop film stilte opp og foreleste om filmproduksjon for 10 klasse! Vi fikk også både regional og nasjonal pressedekning i NRK. Potensialet for videre pressedekning er naturligvis uendelig når filmen kommer på kino.
Ruset ser behovet for å få flere store, internasjonale produksjoner til Norge.
– Jeg tror det er viktig å få flere internasjonale filminnspillinger til Norge fordi dette både vil øke tjenestekjøp og ha positive effekter på lokalt næringsliv. Det vil gi omfattende gratis markedsføring og jeg tror og det vil være positivt for det norske filmmiljøet siden jeg antar at internasjonale filminnspillinger i Norge vil måtte legge inn kompetanse fra nettopp det norske miljøet som da får flere bein å stå på, sier han og legger til:
– Jeg registrerer at det er en prosess rundt en incentivordning for internasjonale filmer. Jeg tror det er svært viktig å få dette på plass. Jeg trur samtidig at en må nærme seg det på en slik måte at en ikke reduserer rammene for nasjonal filmproduksjon. Kanskje er veien å gå å kople dette mot nærings- og distriktspolitiske virkemidler kombinert med kommunale og fylkeskomunale tilskuddsordninger. Bakgrunnen for at jeg tenker distriktspolitikk er at jeg tenker at det i hovedsak er naturen i distriktene som trolig er mest interessant som innspillingssteder for internasjonal filmproduksjon. I næringspolitikken ligger det åpenbare effekter for lokalt næringsliv, men det er særlig effekten i forhold til markedsføring som er mest verdifull slik jeg ser det.
Dette intervjuet er en oppdatering av et tidligere intervju fra 2013.
Legg igjen en kommentar