Halsbrekkende dramaserie, minutt for minutt

Halsbrekkende dramaserie, minutt for minutt

– Dette er jo helt umulig å få til, derfor måtte vi gjøre det! forteller NRKs dramasjef Ivar Køhn om sommerens halsbrekkende dramasatsing. Etter flere suksesskonsepter med slow-tv og sendinger minutt for minutt vil NRKs dramaavdeling også kaste seg på.

I 2013 fant NRK-sommeren sted på MS Sjøkurs, som reiste nedover hele norskekysten og gjorde Sommeråpent-sendinger fra ulike steder i landet. Båtturen ble i tillegg kringkastet minutt for minutt. Til sammen ble det 379 timer, 24 minutter og 35 sekunder direkte tv.

I år skal Sommeråpent igjen ut på tur. Denne gangen også med dramaavdelingen ombord.

Vi skal lage dramaserien Mysteriet på Sommerbåten, en historie om mannskapet på MS Sjøkurs, forteller dramasjef i NRK, Ivar Køhn.

Serien skal så og si spilles inn og sendes samme dag.

– Det blir 41 episoder, hver på femten minutter. Serien skal sendes rett etter Sommeråpent hver kveld, og hvert sted båten legger til skal være location for minst èn scene. Her vi vil ha med minst èn lokal aktør hver dag. Om de lokale vil være skuespillere eller statister vil variere, men dette blir en ekstremt tight innspilling, forteller han.

Ivar-Køhn-foto-Gunnar-Bangsmoen-nfi-640-x

– I beste fall kan noen scener spilles inn et par dager i forveien. Men fra første sending 22. juni frem til siste sending 15. august, skal vi vise femten minutter nyskrevet dramatikk fem dager i uken.

Blir det en slags sommerlig adventskalender?

– Ja, det kan du si! Vi vil at det skal være ordentlig drama, høy kvalitet, og samtidig lett nok til å se på lyse sommerkvelder. En slags krimserie med humor og kjærlighet i bakgrunnen.

Serien bygger på et forsvinningsmysterium. I det båten forlater Vadsø første dag kommer det frem at kokken Tor har forsvunnet. En av passasjerene på båten er jurist, og tar jobben med å nøste opp i hva som kan ha skjedd.

Upretensiøst drama

– Alt vil være scriptet, og det er lite rom for improvisasjon, forteller Køhn om hvordan den halsbrekkende dramaproduksjonen er tenkt i praksis.

– Vi har svært begrenset tid til å klippe etter opptak, så her må ting være godt planlagt.

Dessuten setter båtens størrelse begrensninger for produksjonen.

– Vi har plass til et team på cirka ti stykker. Fem skuespillere i tillegg til de som skal regissere, filme, klippe, lydlegge, mikse, fargekorrigere og sende hver episode.

Dramasjefen mener produksjonsformen er en bonus for NRK.

– Her får vi teste noen andre måter å lage drama på, noe som går fortere. Vi må jobbe mer intenst, med mindre team. Innholdet må produseres raskere, i det hele tatt må vi tenke på andre måter. Det er veldig inspirerende. Ikke at vi kommer til å produsere all drama slik fra nå av, men slike prosjekter utfordrer oss. Og det vil gi oss erfaringer vi kan ta med videre inn i andre produksjoner.

Witzø
Hallvar Witzø er konseptuerende regissør.

Sommerbåten starter sendingene fra Vadsø, og vil reise sørover nedover norskekysten. Til sammen skal den tilbakelegge 2670 kilometer, eller 1446 nautiske mil. Dette vil ifølge Køhn innebære at Mysteriet på Sommerbåten blir verdens lengste tv-serie i geografisk utstrekning – i hvert fall den lengste serien som lages på denne måten. Idéen til prosjektet oppstod i Bergen i fjor sommer.

– Der var flere NRK-avdelinger samlet for å fortelle hva de jobbet med for tiden, og teamet som planla Sommerbåten-turnéen for 2015 spurte om noen som ikke hadde vært involvert tidligere kunne tenke seg å bidra nå, sier Køhn.

– Vi tok den utfordringa ganske spontant. Her hadde vi mulighet for å lage et upretensiøst drama som involverer flere regissører og manusforfattere. Det lokket oss inn i det. Dessuten er det mange steder i Norge det aldri har vært noen dramaproduksjon før, og her har vi mulighet til å lage litt drama overalt. Men den største motivasjonen var at vi tenkte dette er jo helt umulig å få til. Da vi gjøre det!

– Vi jobber fremdeles med å finne ut nøyaktig hvordan vi skal klare å få det til. Men manus begynner å ta form, og produksjonsteam og skuespillere er i ferd med å komme på plass. En ambisiøs og entusiastisk gjeng, og en bra blanding av folk fra ulike miljøer og erfaringer.

Manusforfattere tilknyttet prosjektet er Thomas Moldestad (Varg Veum, Fritt Vilt) Linn-Jeanethe Kyed (Burning), Linda Ung, Espen Torkildsen og Sofia Lersol Lund. Konseptuerende regissør er Hallvar Witzø (Tuba Atlantic).

– Vi starter pilotopptak rett over påske, forteller Køhn.

– Her er det bare å kaste loss og se hvordan det går.

"Mammon", foto: NRK
Ny sesong med»Mammon», foto: NRK

Nye produksjonsmodeller

Teamet bak Mysteriet på Sommerbåten vil være en kombinasjon av interne og eksterne krefter. Køhn er opptatt av at dramaavdelingen i NRK skal ha enda bedre kontakt med det eksterne miljøet.

– For tiden jobber vi med eksterne selskaper for å sette i gang utviklingen av en del prosjekter. Det er en litt annen måte å gjøre det for oss. Å jobbe med eksterne utviklere ser vi gir oss tilgang til andre talenter, og en bredere liste med prosjekter.

–Vi håper å kunne fortsette med den vekslinga hvor vi produserer noen ting helt alene, og noen ting sammen med andre produksjonsselskap i kombinasjon med interne og eksterne folk, legger han til.

I tillegg til arbeidet med sommermysteriet, har NRK flere store prosjekter under arbeid.

Mammon 2 er i innspilling nå. Første bolk er akkurat ferdig. Hovedforfatter er igjen Gjermund Stenberg Eriksen, og med i skriverommet har han hatt Jadranko Mehik og Hege Ulstein. De første episodene regisseres av Janic Heen. Cecilie Mosli skal ha regi på andre bolk, og Pål Jackmann på den tredje. Så har Roar Uthaug hatt regi på de scenene vi har gjort i utlandet.

Anne-Sewitsky
Anne Sewitsky med krimserie fra Finnmark.

Til høsten starter kanalen innspilling av en  krimhistorie fra Finnmark.

– Det handler om en politietterforskning som kommer helt ut av kontroll, og premisset bunner i et kjent Nietzsche-sitat: «Beware that, when fighting monsters, you yourself do not become a monster …». Anne Sewitsky har regien, og Hans Christian Storrøsten skriver manuset , forteller Køhn.

– Og på litt lengre sikt; Pål Sletaune og Sara Johnsen jobber med en dramaserie basert på hendelsene rundt 22. juli. Her samarbeider de i skriverommet med journalistene Kjetil Østlie og Ola Henmo.

Han presiserer at serien ikke vil være en rekonstruksjon av hendelsene, men mer et portrett av Norge.

Den Jo Nesbø-skrevne serien Okkupert er i produksjon hos TV2 nå. Er det sårt etter at NRK sa fra seg serien?

– Nei, nå skjedde det før min tid at NRK sa fra seg prosjektet. Men det er veldig kult at det blir noe av. Det er bra at prosjekter har flere steder de kan realiseres, mener Køhn.

Vi kan konkurrere om ulike prosjekter og dyktige folk, men mer norsk drama på alle kanaler er positivt. Utfordringen er å få fram de prosjekter som svarer best til våre oppgaver og forventninger som ulike tv-kanaler. Det er en bra konkurranse å ha.

1 kommentar til Halsbrekkende dramaserie, minutt for minutt

  1. Hei.Jeg heter Thomas,er 85 år ,og bor i Brasil.Helt siden jeg var ca. 15-16 år har jeg elsket «krim-historier,og forsøkt å løse dem.
    Gratulerer med serien som jeg har fulgt hele tiden.Noen klipp har jeg sett flere ganger.Det er en fantastisk serie dere har fått til…
    som det ligger mye arbeid bak.Jeg ønsker å overbringe minr lykkønsker til alle som var innvolvert!!!!

    Mvh Thomas

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Halsbrekkende dramaserie, minutt for minutt

Halsbrekkende dramaserie, minutt for minutt

– Dette er jo helt umulig å få til, derfor måtte vi gjøre det! forteller NRKs dramasjef Ivar Køhn om sommerens halsbrekkende dramasatsing. Etter flere suksesskonsepter med slow-tv og sendinger minutt for minutt vil NRKs dramaavdeling også kaste seg på.

I 2013 fant NRK-sommeren sted på MS Sjøkurs, som reiste nedover hele norskekysten og gjorde Sommeråpent-sendinger fra ulike steder i landet. Båtturen ble i tillegg kringkastet minutt for minutt. Til sammen ble det 379 timer, 24 minutter og 35 sekunder direkte tv.

I år skal Sommeråpent igjen ut på tur. Denne gangen også med dramaavdelingen ombord.

Vi skal lage dramaserien Mysteriet på Sommerbåten, en historie om mannskapet på MS Sjøkurs, forteller dramasjef i NRK, Ivar Køhn.

Serien skal så og si spilles inn og sendes samme dag.

– Det blir 41 episoder, hver på femten minutter. Serien skal sendes rett etter Sommeråpent hver kveld, og hvert sted båten legger til skal være location for minst èn scene. Her vi vil ha med minst èn lokal aktør hver dag. Om de lokale vil være skuespillere eller statister vil variere, men dette blir en ekstremt tight innspilling, forteller han.

Ivar-Køhn-foto-Gunnar-Bangsmoen-nfi-640-x

– I beste fall kan noen scener spilles inn et par dager i forveien. Men fra første sending 22. juni frem til siste sending 15. august, skal vi vise femten minutter nyskrevet dramatikk fem dager i uken.

Blir det en slags sommerlig adventskalender?

– Ja, det kan du si! Vi vil at det skal være ordentlig drama, høy kvalitet, og samtidig lett nok til å se på lyse sommerkvelder. En slags krimserie med humor og kjærlighet i bakgrunnen.

Serien bygger på et forsvinningsmysterium. I det båten forlater Vadsø første dag kommer det frem at kokken Tor har forsvunnet. En av passasjerene på båten er jurist, og tar jobben med å nøste opp i hva som kan ha skjedd.

Upretensiøst drama

– Alt vil være scriptet, og det er lite rom for improvisasjon, forteller Køhn om hvordan den halsbrekkende dramaproduksjonen er tenkt i praksis.

– Vi har svært begrenset tid til å klippe etter opptak, så her må ting være godt planlagt.

Dessuten setter båtens størrelse begrensninger for produksjonen.

– Vi har plass til et team på cirka ti stykker. Fem skuespillere i tillegg til de som skal regissere, filme, klippe, lydlegge, mikse, fargekorrigere og sende hver episode.

Dramasjefen mener produksjonsformen er en bonus for NRK.

– Her får vi teste noen andre måter å lage drama på, noe som går fortere. Vi må jobbe mer intenst, med mindre team. Innholdet må produseres raskere, i det hele tatt må vi tenke på andre måter. Det er veldig inspirerende. Ikke at vi kommer til å produsere all drama slik fra nå av, men slike prosjekter utfordrer oss. Og det vil gi oss erfaringer vi kan ta med videre inn i andre produksjoner.

Witzø
Hallvar Witzø er konseptuerende regissør.

Sommerbåten starter sendingene fra Vadsø, og vil reise sørover nedover norskekysten. Til sammen skal den tilbakelegge 2670 kilometer, eller 1446 nautiske mil. Dette vil ifølge Køhn innebære at Mysteriet på Sommerbåten blir verdens lengste tv-serie i geografisk utstrekning – i hvert fall den lengste serien som lages på denne måten. Idéen til prosjektet oppstod i Bergen i fjor sommer.

– Der var flere NRK-avdelinger samlet for å fortelle hva de jobbet med for tiden, og teamet som planla Sommerbåten-turnéen for 2015 spurte om noen som ikke hadde vært involvert tidligere kunne tenke seg å bidra nå, sier Køhn.

– Vi tok den utfordringa ganske spontant. Her hadde vi mulighet for å lage et upretensiøst drama som involverer flere regissører og manusforfattere. Det lokket oss inn i det. Dessuten er det mange steder i Norge det aldri har vært noen dramaproduksjon før, og her har vi mulighet til å lage litt drama overalt. Men den største motivasjonen var at vi tenkte dette er jo helt umulig å få til. Da vi gjøre det!

– Vi jobber fremdeles med å finne ut nøyaktig hvordan vi skal klare å få det til. Men manus begynner å ta form, og produksjonsteam og skuespillere er i ferd med å komme på plass. En ambisiøs og entusiastisk gjeng, og en bra blanding av folk fra ulike miljøer og erfaringer.

Manusforfattere tilknyttet prosjektet er Thomas Moldestad (Varg Veum, Fritt Vilt) Linn-Jeanethe Kyed (Burning), Linda Ung, Espen Torkildsen og Sofia Lersol Lund. Konseptuerende regissør er Hallvar Witzø (Tuba Atlantic).

– Vi starter pilotopptak rett over påske, forteller Køhn.

– Her er det bare å kaste loss og se hvordan det går.

"Mammon", foto: NRK
Ny sesong med»Mammon», foto: NRK

Nye produksjonsmodeller

Teamet bak Mysteriet på Sommerbåten vil være en kombinasjon av interne og eksterne krefter. Køhn er opptatt av at dramaavdelingen i NRK skal ha enda bedre kontakt med det eksterne miljøet.

– For tiden jobber vi med eksterne selskaper for å sette i gang utviklingen av en del prosjekter. Det er en litt annen måte å gjøre det for oss. Å jobbe med eksterne utviklere ser vi gir oss tilgang til andre talenter, og en bredere liste med prosjekter.

–Vi håper å kunne fortsette med den vekslinga hvor vi produserer noen ting helt alene, og noen ting sammen med andre produksjonsselskap i kombinasjon med interne og eksterne folk, legger han til.

I tillegg til arbeidet med sommermysteriet, har NRK flere store prosjekter under arbeid.

Mammon 2 er i innspilling nå. Første bolk er akkurat ferdig. Hovedforfatter er igjen Gjermund Stenberg Eriksen, og med i skriverommet har han hatt Jadranko Mehik og Hege Ulstein. De første episodene regisseres av Janic Heen. Cecilie Mosli skal ha regi på andre bolk, og Pål Jackmann på den tredje. Så har Roar Uthaug hatt regi på de scenene vi har gjort i utlandet.

Anne-Sewitsky
Anne Sewitsky med krimserie fra Finnmark.

Til høsten starter kanalen innspilling av en  krimhistorie fra Finnmark.

– Det handler om en politietterforskning som kommer helt ut av kontroll, og premisset bunner i et kjent Nietzsche-sitat: «Beware that, when fighting monsters, you yourself do not become a monster …». Anne Sewitsky har regien, og Hans Christian Storrøsten skriver manuset , forteller Køhn.

– Og på litt lengre sikt; Pål Sletaune og Sara Johnsen jobber med en dramaserie basert på hendelsene rundt 22. juli. Her samarbeider de i skriverommet med journalistene Kjetil Østlie og Ola Henmo.

Han presiserer at serien ikke vil være en rekonstruksjon av hendelsene, men mer et portrett av Norge.

Den Jo Nesbø-skrevne serien Okkupert er i produksjon hos TV2 nå. Er det sårt etter at NRK sa fra seg serien?

– Nei, nå skjedde det før min tid at NRK sa fra seg prosjektet. Men det er veldig kult at det blir noe av. Det er bra at prosjekter har flere steder de kan realiseres, mener Køhn.

Vi kan konkurrere om ulike prosjekter og dyktige folk, men mer norsk drama på alle kanaler er positivt. Utfordringen er å få fram de prosjekter som svarer best til våre oppgaver og forventninger som ulike tv-kanaler. Det er en bra konkurranse å ha.

One Response to Halsbrekkende dramaserie, minutt for minutt

  1. Hei.Jeg heter Thomas,er 85 år ,og bor i Brasil.Helt siden jeg var ca. 15-16 år har jeg elsket «krim-historier,og forsøkt å løse dem.
    Gratulerer med serien som jeg har fulgt hele tiden.Noen klipp har jeg sett flere ganger.Det er en fantastisk serie dere har fått til…
    som det ligger mye arbeid bak.Jeg ønsker å overbringe minr lykkønsker til alle som var innvolvert!!!!

    Mvh Thomas

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY