Hvem er det som ser?

Hvem er det som ser?

– Det er på tide at filmbransjen kommer seg ut av den prosentvise likestillingstenkingen og heller begynner å tenke på kjønn på andre måter, mener filmviter Sara Orning. Hun er en av initiativtakerne til helgas arrangement The «Pleasure and Politics of Looking».

– Det har vært viktig for oss å gjøre dette til et tverrfaglig arrangement, en møteplass mellom kunstfeltet, akademia og filmbransjen, forteller filmviter og forsker ved Universitetet i Oslo, Sara Orning.

– Å snakke om kjønn i film handler ikke nødvendigvis bare om kjønnrepresentasjon og hvor mange kvinner og menn man har foran og bak kamera. Det er behov for en mer konseptuell og innholdsmessig diskusjon om hvordan temaer som kjønn, begjær og identitet kan gjøres på film, mener hun.

Den internasjonale konferansen The Pleasure and Politics of Looking: Film, Gender and Aesthetics i Oslo 12.–15. mars, vil blant annet adressere tema som når og hvordan vårt blikk på film er kjønnet, og hvilke roller estetikk, media og teknologi spiller i slike prosesser.

Teknolust (2002) Lynn Hershman-Leeson.
Teknolust (2002) Lynn Hershman-Leeson.

I tillegg arrangeres et kortfilmprogram med kunstnersamtaler på Unge Kunstneres Samfund (UKS), og et langfilmprogram på Cinemateket, med visning av blant annet All That Heaven Allows, Peeping Tom og Teknolust.

Bedre historiefortelling

Orning forteller at idéen til seminaret ble til etter en Cinemateket-visning av Sara Eliassens A Blank Slate, og en påfølgende samtale mellom Eliassen og stipendiat og kunstkritiker Sara Rundgren Yazdani.

– Under samtalen var det en del temaer rundt kjønn på film som utkrystalliserte seg som interessante å forfølge utover denne settingen, forteller Orning.

Rushprint har tidligere pratet med Eliassen om hvordan arbeidet med A Blank Slate tvang henne til å undersøke hvilket blikk hun selv har for kvinner på film.

A Blank Slate (2014) Sara Eliassen.
A Blank Slate (2014) Sara Eliassen.

Etter hvert tok Eliassen, Orning, Yazdani og stipendiat og Wuxia-redaktør Maria Moseng initiativ til seminaret. Arrangementet er et samarbeid mellom Eliassen, Unge Kunstneres Samfund (UKS), Cinemateket, filmtidsskriftet Wuxia og Universitetet i Oslo.

– Problematikker knyttet til kjønn har kanskje vært best belyst innen kunst og akademia, men vi savner at denne diskusjonen skjer i skjæringspunktet mellom dem. Og at den inkluderer filmbransjen, understreker Orning.

– Så her lager vi et slik møtested. Og vi er veldig interessert i å få med filmfolk på denne diskusjonen. Det er på tide at filmbransjen kommer seg ut av den prosentvise likestillingstenkingen og heller begynner å tenke på kjønn på andre måter. Da kan det hjelpe med inspirasjon fra andre felt.

– Filmbransjen er ofte opptatt av å fortelle de beste historiene, legger hun til.

– Og bedre historier får man gjennom et mer mangfoldig kjønnsperspektiv på film.

Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975) Chantal Akerman.
Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975) Chantal Akerman.

Blikk gjennom tidene

For å kunne diskutere kjønn på ulike måter i dagens film, mener Orning det også er viktig å se tilbake i historien. Derfor er filmprogrammet på Cinemateket satt sammen av filmer med et spesielt interessant blikk på kjønn fra 50-, 60-, 70- og 2000-tallet.

– Dessuten vil de to filmviterne Patricia White og Gary Needham gi keynotes på fredag. De har god oversikt over både historiske og teoretiske strømninger innen hvordan kjønn har vært behandlet på film tidligere.

White og Needham vil også holde innledninger før Cinemateket-visningene av henholdsvis Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles, All That Heaven Allows, og Peeping Tom.

Helvetes anatomi (2004) Catherine Breillat.
Helvetes anatomi (2004) Catherine Breillat.

Orning forteller at det sentrale tema i Cinematekets filmserie er blikket.

– Karakterenes blikk på hverandre, og blikket i selve filmen: hvordan kamera fungerer som et øye, og som ramme for publikums blikk. Der kjører vi en melodramatisk linje med Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles og All that heaven allows. De filmene er viktige eksempler på women’s genres, hvordan kvinnesjangerene har brukt blikket på en spesiell måte. Så har vi den herlige Catherine Breillat-filmen Helvetes anatomi på søndag, hvor blikket brukes på en svært eksplisitt måte, både gjennom karakterene og selve filmkamera som observerer kvinne- og mannekroppen.

Fredagens konferanse på UKS er fulltegnet, men arrangørene oppfordrer nysgjerrige til å stikke innom likevel for å se om det finnes plass. Filmprogrammet og kunstnersamtalene på UKS er gratis, og åpent for alle fra 12–17 på lørdag og søndag. Her vises blant annet Lene Bergs Dirty Young Loose, Knut Åsdams Abyss, Michel Auders Olympic Variations og Hito Steyerls Lovely Andrea.

Filmprogrammet på Cinemateket med introduksjoner, foregår torsdag til søndag gjennom vanlig billettsalg. Her er fullt program for helgas arrangement.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Hvem er det som ser?

Hvem er det som ser?

– Det er på tide at filmbransjen kommer seg ut av den prosentvise likestillingstenkingen og heller begynner å tenke på kjønn på andre måter, mener filmviter Sara Orning. Hun er en av initiativtakerne til helgas arrangement The «Pleasure and Politics of Looking».

– Det har vært viktig for oss å gjøre dette til et tverrfaglig arrangement, en møteplass mellom kunstfeltet, akademia og filmbransjen, forteller filmviter og forsker ved Universitetet i Oslo, Sara Orning.

– Å snakke om kjønn i film handler ikke nødvendigvis bare om kjønnrepresentasjon og hvor mange kvinner og menn man har foran og bak kamera. Det er behov for en mer konseptuell og innholdsmessig diskusjon om hvordan temaer som kjønn, begjær og identitet kan gjøres på film, mener hun.

Den internasjonale konferansen The Pleasure and Politics of Looking: Film, Gender and Aesthetics i Oslo 12.–15. mars, vil blant annet adressere tema som når og hvordan vårt blikk på film er kjønnet, og hvilke roller estetikk, media og teknologi spiller i slike prosesser.

Teknolust (2002) Lynn Hershman-Leeson.
Teknolust (2002) Lynn Hershman-Leeson.

I tillegg arrangeres et kortfilmprogram med kunstnersamtaler på Unge Kunstneres Samfund (UKS), og et langfilmprogram på Cinemateket, med visning av blant annet All That Heaven Allows, Peeping Tom og Teknolust.

Bedre historiefortelling

Orning forteller at idéen til seminaret ble til etter en Cinemateket-visning av Sara Eliassens A Blank Slate, og en påfølgende samtale mellom Eliassen og stipendiat og kunstkritiker Sara Rundgren Yazdani.

– Under samtalen var det en del temaer rundt kjønn på film som utkrystalliserte seg som interessante å forfølge utover denne settingen, forteller Orning.

Rushprint har tidligere pratet med Eliassen om hvordan arbeidet med A Blank Slate tvang henne til å undersøke hvilket blikk hun selv har for kvinner på film.

A Blank Slate (2014) Sara Eliassen.
A Blank Slate (2014) Sara Eliassen.

Etter hvert tok Eliassen, Orning, Yazdani og stipendiat og Wuxia-redaktør Maria Moseng initiativ til seminaret. Arrangementet er et samarbeid mellom Eliassen, Unge Kunstneres Samfund (UKS), Cinemateket, filmtidsskriftet Wuxia og Universitetet i Oslo.

– Problematikker knyttet til kjønn har kanskje vært best belyst innen kunst og akademia, men vi savner at denne diskusjonen skjer i skjæringspunktet mellom dem. Og at den inkluderer filmbransjen, understreker Orning.

– Så her lager vi et slik møtested. Og vi er veldig interessert i å få med filmfolk på denne diskusjonen. Det er på tide at filmbransjen kommer seg ut av den prosentvise likestillingstenkingen og heller begynner å tenke på kjønn på andre måter. Da kan det hjelpe med inspirasjon fra andre felt.

– Filmbransjen er ofte opptatt av å fortelle de beste historiene, legger hun til.

– Og bedre historier får man gjennom et mer mangfoldig kjønnsperspektiv på film.

Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975) Chantal Akerman.
Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975) Chantal Akerman.

Blikk gjennom tidene

For å kunne diskutere kjønn på ulike måter i dagens film, mener Orning det også er viktig å se tilbake i historien. Derfor er filmprogrammet på Cinemateket satt sammen av filmer med et spesielt interessant blikk på kjønn fra 50-, 60-, 70- og 2000-tallet.

– Dessuten vil de to filmviterne Patricia White og Gary Needham gi keynotes på fredag. De har god oversikt over både historiske og teoretiske strømninger innen hvordan kjønn har vært behandlet på film tidligere.

White og Needham vil også holde innledninger før Cinemateket-visningene av henholdsvis Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles, All That Heaven Allows, og Peeping Tom.

Helvetes anatomi (2004) Catherine Breillat.
Helvetes anatomi (2004) Catherine Breillat.

Orning forteller at det sentrale tema i Cinematekets filmserie er blikket.

– Karakterenes blikk på hverandre, og blikket i selve filmen: hvordan kamera fungerer som et øye, og som ramme for publikums blikk. Der kjører vi en melodramatisk linje med Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles og All that heaven allows. De filmene er viktige eksempler på women’s genres, hvordan kvinnesjangerene har brukt blikket på en spesiell måte. Så har vi den herlige Catherine Breillat-filmen Helvetes anatomi på søndag, hvor blikket brukes på en svært eksplisitt måte, både gjennom karakterene og selve filmkamera som observerer kvinne- og mannekroppen.

Fredagens konferanse på UKS er fulltegnet, men arrangørene oppfordrer nysgjerrige til å stikke innom likevel for å se om det finnes plass. Filmprogrammet og kunstnersamtalene på UKS er gratis, og åpent for alle fra 12–17 på lørdag og søndag. Her vises blant annet Lene Bergs Dirty Young Loose, Knut Åsdams Abyss, Michel Auders Olympic Variations og Hito Steyerls Lovely Andrea.

Filmprogrammet på Cinemateket med introduksjoner, foregår torsdag til søndag gjennom vanlig billettsalg. Her er fullt program for helgas arrangement.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY