– Dette er ikke bare film laget for de norske fjell, det er film for hele verden, mener Rikke Ennis, CEO i TrustNordisk. Markedet under årets Berlinale betegnes som en norsk salgssuksess.
– Det var en riktig sterk filmlineup fra hele Norden i år, forteller Rikke Ennis, CEO i TrustNordisk.
Under det europeiske filmmarkedet (EFM) i forbindelse med den sekstifemte Berlinalen, presenterte TrustNordisk både ferdige og kommende skandinaviske filmprosjekter for internasjonale distributører.
– Et av våre høyprofilerte prosjekter var Bølgen av Fantefilm, forteller Ennis.
– Der viste vi for første gang en lengre promo for internasjonale kjøpere. Tidligere har vi hatt en halvannet minutt lang teaser, men nå viste vi tre minutter til en sal full av internasjonale innkjøpere. De ble dypt imponert over at det kan lages slik film fra Norge.
Roar Uthaugs Bølgen omtales som Skandinavias første katastrofefilm, og prosjektet fikk har fått god forhåndsrespons. Av bekreftede kjøpere melder NFI om Frankrike (AB Group), Spania (Key2Media Audiovisual), Kina (New View TV and Media Group), Tyrkia (Medyavizyon), Midtøsten (Gulf Film), Hong Kong (Sundream Motion Pictures) og Malaysia, Brunei og Vietnam (Rain Film).
Utover det er det en del salg Ennis ennå ikke kan bekrefte.
– Men jeg tror denne filmen kommer til å bli solgt til hele verden. Det er veldig gøy å enda en gang kunne vise at norsk film kan nå bredt ut. Dette er ikke bare film laget for de norske fjell, det er film for hele verden.
Forventningsfulle kjøpere
– Det viktigste hjelpemiddelet vi har i TrustNordisk, er nettverket vårt. Vi kjenner alle kjøpere som kan kravle og gå, og vi forsøker å skape en forventning hos dem. Vil de ha med seg det beste hjem fra markedet i Berlin, må de komme til TrustNordisk. Og vi fyller salen med distributører, ofte konkurrenter som distribuerer film i samme land. Da vet vi at vi har gjort noe riktig. Og i år gikk det over all forventning.
Hun mener noe av det som gjør norsk film populært for tiden, er hvordan Norge er kjent for god sjangerfilm.
– Der er dere nummer én i Skandinavia. Danmark og Sverige kjører på med drama og krim, mens Norge er sterk på sjanger. Utfordringen kan bli å finne ut hvordan man trekker frem andre deler av filmkulturen like godt, som norsk drama. Men der har dere jo for eksempel Joachim Trier som er fantastisk på alle måter – i tillegg til mange nye dyktige regissører.
Anne Sewitskys De Nærmeste solgte for eksempel også til en del terretorier under markedet.
– Det er en mer utfordrende film å selge, enn for eksempel Bølgen. Men at den hadde premiere på Sundance et riktig godt utgangspunkt. Og det finnes mange distributører som har et hjerte for Sewitsky, og stor tro på henne. Det har vi også, legger hun til.
Eksotisk natur
Den norske dokumentaren Drone solgte også godt på markedet, via den Københavnbaserte salgsagenten LevelK. Tonje Schei Hessens krigsdokumentar mottok den prestisjetunge Cinema for Peace Award under festivalen, og ble solgt til Australia og New Zealand (Vandetta Films), Storbritannia (Kaleidoscope Film), Frankrike (Zylo), Spania (Indigenius), Finland (YLE), tidligere Jugoslavia (Tricontinental Ltd Co.) og Estland (EESTI).
Nils Gaups kommende Birkebeinerne inngikk i TrustNordisks forhåndssalg, og fikk god oppmerksomhet. Historien, skrevet av Ravn Lanesskog, handler om to birkebeinere som rømmer over fjellet for å redde den uekte kongssønnen Håkon Håkonsson, som senere vokste opp til å bli Norges lengstsittende konge. Under markedet ble de tyske, østerriske og sveitsiske rettighetene til filmen kjøpt av Koch Media, melder NFI.
En annen film som skapte stor interesse er Grethe Bøe-Waals Operasjon Arktis som også ble vist på Sundance. Filmen ble plukket opp av Tyskland (Telepool), Frankrike (Swift Distribution), Bulgaria (Pro Films), Estland (Estinfilm) og Iran (Ro-In Entertainment).
Ennis sier det vanligvis er langt lettere å skape hype rundt voksenfilm enn barnefilm.
– Men Operasjon Arktis har action, adventure og isbjørner, som jo er meget eksotisk, forteller hun.
Skal norsk film holde på populariteten, mener hun det handler om å kjenne sine mest salgbare sider.
– Norge er anerkjent for høy production value, og har en natur som er helt unik. Internasjonalt betraktes nok naturen som meget eksotisk og salgbar. Du finner ikke noe lignende i de andre skandinaviske landene, ikke i Danmark, og nesten heller ikke i Sverige. Naturen kan kanskje brukes enda mer, foreslår hun.
– Men dere har dyktige produsenter som forstår å bruke det Norge har på en kraftfull og god måte. Og de samarbeider med noen veldig dyktige regissører. Bare se på en regissør som Roar Uthaug. Jeg tror han ganske snart vil snappes opp av Hollywood.
– Det var en riktig sterk filmlineup fra hele Norden i år, forteller Rikke Ennis, CEO i TrustNordisk.
Under det europeiske filmmarkedet (EFM) i forbindelse med den sekstifemte Berlinalen, presenterte TrustNordisk både ferdige og kommende skandinaviske filmprosjekter for internasjonale distributører.
– Et av våre høyprofilerte prosjekter var Bølgen av Fantefilm, forteller Ennis.
– Der viste vi for første gang en lengre promo for internasjonale kjøpere. Tidligere har vi hatt en halvannet minutt lang teaser, men nå viste vi tre minutter til en sal full av internasjonale innkjøpere. De ble dypt imponert over at det kan lages slik film fra Norge.
Roar Uthaugs Bølgen omtales som Skandinavias første katastrofefilm, og prosjektet fikk har fått god forhåndsrespons. Av bekreftede kjøpere melder NFI om Frankrike (AB Group), Spania (Key2Media Audiovisual), Kina (New View TV and Media Group), Tyrkia (Medyavizyon), Midtøsten (Gulf Film), Hong Kong (Sundream Motion Pictures) og Malaysia, Brunei og Vietnam (Rain Film).
Utover det er det en del salg Ennis ennå ikke kan bekrefte.
– Men jeg tror denne filmen kommer til å bli solgt til hele verden. Det er veldig gøy å enda en gang kunne vise at norsk film kan nå bredt ut. Dette er ikke bare film laget for de norske fjell, det er film for hele verden.
Forventningsfulle kjøpere
– Det viktigste hjelpemiddelet vi har i TrustNordisk, er nettverket vårt. Vi kjenner alle kjøpere som kan kravle og gå, og vi forsøker å skape en forventning hos dem. Vil de ha med seg det beste hjem fra markedet i Berlin, må de komme til TrustNordisk. Og vi fyller salen med distributører, ofte konkurrenter som distribuerer film i samme land. Da vet vi at vi har gjort noe riktig. Og i år gikk det over all forventning.
Hun mener noe av det som gjør norsk film populært for tiden, er hvordan Norge er kjent for god sjangerfilm.
– Der er dere nummer én i Skandinavia. Danmark og Sverige kjører på med drama og krim, mens Norge er sterk på sjanger. Utfordringen kan bli å finne ut hvordan man trekker frem andre deler av filmkulturen like godt, som norsk drama. Men der har dere jo for eksempel Joachim Trier som er fantastisk på alle måter – i tillegg til mange nye dyktige regissører.
Anne Sewitskys De Nærmeste solgte for eksempel også til en del terretorier under markedet.
– Det er en mer utfordrende film å selge, enn for eksempel Bølgen. Men at den hadde premiere på Sundance et riktig godt utgangspunkt. Og det finnes mange distributører som har et hjerte for Sewitsky, og stor tro på henne. Det har vi også, legger hun til.
Eksotisk natur
Den norske dokumentaren Drone solgte også godt på markedet, via den Københavnbaserte salgsagenten LevelK. Tonje Schei Hessens krigsdokumentar mottok den prestisjetunge Cinema for Peace Award under festivalen, og ble solgt til Australia og New Zealand (Vandetta Films), Storbritannia (Kaleidoscope Film), Frankrike (Zylo), Spania (Indigenius), Finland (YLE), tidligere Jugoslavia (Tricontinental Ltd Co.) og Estland (EESTI).
Nils Gaups kommende Birkebeinerne inngikk i TrustNordisks forhåndssalg, og fikk god oppmerksomhet. Historien, skrevet av Ravn Lanesskog, handler om to birkebeinere som rømmer over fjellet for å redde den uekte kongssønnen Håkon Håkonsson, som senere vokste opp til å bli Norges lengstsittende konge. Under markedet ble de tyske, østerriske og sveitsiske rettighetene til filmen kjøpt av Koch Media, melder NFI.
En annen film som skapte stor interesse er Grethe Bøe-Waals Operasjon Arktis som også ble vist på Sundance. Filmen ble plukket opp av Tyskland (Telepool), Frankrike (Swift Distribution), Bulgaria (Pro Films), Estland (Estinfilm) og Iran (Ro-In Entertainment).
Ennis sier det vanligvis er langt lettere å skape hype rundt voksenfilm enn barnefilm.
– Men Operasjon Arktis har action, adventure og isbjørner, som jo er meget eksotisk, forteller hun.
Skal norsk film holde på populariteten, mener hun det handler om å kjenne sine mest salgbare sider.
– Norge er anerkjent for høy production value, og har en natur som er helt unik. Internasjonalt betraktes nok naturen som meget eksotisk og salgbar. Du finner ikke noe lignende i de andre skandinaviske landene, ikke i Danmark, og nesten heller ikke i Sverige. Naturen kan kanskje brukes enda mer, foreslår hun.
– Men dere har dyktige produsenter som forstår å bruke det Norge har på en kraftfull og god måte. Og de samarbeider med noen veldig dyktige regissører. Bare se på en regissør som Roar Uthaug. Jeg tror han ganske snart vil snappes opp av Hollywood.
Legg igjen en kommentar