I januar ble en foreløpig analyse av norsk filmbransje presentert. Denne uken kom det ytterligere funn fra rapporten, og av den kan vi lese at distribusjonsdelen av bransjen sliter. Frida Ohrvik fra Norsk Filmdistribusjon mener det må stilles krav til hvem som kan være distributør. – Hvem som helst kan få være distributør, forteller hun.
Selskapet Ideas2Evidence har gjennom kartlegging og analyse av filmbransjen avslørt at for distributørenes del går det nedover på alle fronter. Tallene selskapet har innhentet stopper i 2012, og viser at fra 2011 til 2012 går antall ansatte ned 12,2 prosent, årsresultat i prosent ned fra 5,5 til 1,9 prosent og samlet omsetning har sunket med 16 prosent.
Administrerende direktør i Norsk Filmdistribusjon, Frida Ohrvik, mener innledningsvis at selskapet også burde ha innhentet tall fra 2013.
– Jeg synte det var utrolig at de hadde brukt 2012 for statistikken for distribusjonsbransjens ansatte, mens de hadde brukt 2013 for resten av bransje-prognosene. Dette synes jeg var rart da det har skjedd veldig mye i distribusjonsbransjen i 2013.
Frida Ohrvik. Foto: Norsk Filmdistribusjon.
Ohrvik peker på en arroganse ovenfor distribusjonsbransjen som en av flere årsaker for de nedslående resultatene.
– Det som skjer nå, som jeg synes er ganske hårreisende og noe jeg kommenterte på møtet, er at for å bli godkjent som produsent så er det voldsomme krav. Men hvem som helst kan få være distributør. Det er en skummel og arrogant neglisjering av vårt fag i en tid hvor det skjer enormt mye. Nå er det sånn at du kan lage filmen din, gå til NFI og få penger til å lansere den uten krav til distributør – det kan du gjøre selv. Det synes jeg er helt utrolig. Tror de ikke at det er et yrke vi har? Jeg tror ikke vedtektene kan leses dit hen at hvem som helst har krav på å få en masse penger til lansering uten å ha det som yrke, mener hun.
Ohrvik forteller at tallene for 2013 peker i samme retning som tidligere – nedover.
– Også i 2013 går tallene veldig nedover. Bakgrunnen ligger i økonomien. Det er rett og slett ikke mange igjen. Alle har kuttet ned til beinet. Det dramatiske er det fysiske videobildet som er så godt som borte. På kino er mye rasjonalisert med det digitale. Filmen skal bookes, men bare én gang for de fleste filmer. Det som er igjen er markedsføring. Og hvis det tilrettelegges for at hvem som helst kan være distributør er det veldig spesielt – synes jeg.
Hun mener bransjen er inne i en tid med stor omveltning – og spesielt for distributørene, som har sittet relativt upåvirket i lang tid.
– Det har ikke skjedd store endringer for oss på tiår, og nå skjer alt samtidig. Det er mye nytt å forholde seg til. Personlig synes jeg det er underlig at de ikke begynner å gjøre noe med etterhåndsstøtten, som jeg ikke tror har falt ut slik man hadde tenkt. Alle kan få etterhåndsstøtte. Lag film, kom på kino og du har krav på etterhåndsstøtte etter 10.000 besøk. Det betyr at det blir mindre støtte til konsulentfilm, og det gjør vel noe med kvaliteten. Det er greit at barne- og familiefilmer har et godt besøk – og det er viktig – men de utvikler vel ikke akkurat filmkunsten, avslutter hun.
I januar ble en foreløpig analyse av norsk filmbransje presentert. Denne uken kom det ytterligere funn fra rapporten, og av den kan vi lese at distribusjonsdelen av bransjen sliter. Frida Ohrvik fra Norsk Filmdistribusjon mener det må stilles krav til hvem som kan være distributør. – Hvem som helst kan få være distributør, forteller hun.
Selskapet Ideas2Evidence har gjennom kartlegging og analyse av filmbransjen avslørt at for distributørenes del går det nedover på alle fronter. Tallene selskapet har innhentet stopper i 2012, og viser at fra 2011 til 2012 går antall ansatte ned 12,2 prosent, årsresultat i prosent ned fra 5,5 til 1,9 prosent og samlet omsetning har sunket med 16 prosent.
Administrerende direktør i Norsk Filmdistribusjon, Frida Ohrvik, mener innledningsvis at selskapet også burde ha innhentet tall fra 2013.
– Jeg synte det var utrolig at de hadde brukt 2012 for statistikken for distribusjonsbransjens ansatte, mens de hadde brukt 2013 for resten av bransje-prognosene. Dette synes jeg var rart da det har skjedd veldig mye i distribusjonsbransjen i 2013.
Frida Ohrvik. Foto: Norsk Filmdistribusjon.
Ohrvik peker på en arroganse ovenfor distribusjonsbransjen som en av flere årsaker for de nedslående resultatene.
– Det som skjer nå, som jeg synes er ganske hårreisende og noe jeg kommenterte på møtet, er at for å bli godkjent som produsent så er det voldsomme krav. Men hvem som helst kan få være distributør. Det er en skummel og arrogant neglisjering av vårt fag i en tid hvor det skjer enormt mye. Nå er det sånn at du kan lage filmen din, gå til NFI og få penger til å lansere den uten krav til distributør – det kan du gjøre selv. Det synes jeg er helt utrolig. Tror de ikke at det er et yrke vi har? Jeg tror ikke vedtektene kan leses dit hen at hvem som helst har krav på å få en masse penger til lansering uten å ha det som yrke, mener hun.
Ohrvik forteller at tallene for 2013 peker i samme retning som tidligere – nedover.
– Også i 2013 går tallene veldig nedover. Bakgrunnen ligger i økonomien. Det er rett og slett ikke mange igjen. Alle har kuttet ned til beinet. Det dramatiske er det fysiske videobildet som er så godt som borte. På kino er mye rasjonalisert med det digitale. Filmen skal bookes, men bare én gang for de fleste filmer. Det som er igjen er markedsføring. Og hvis det tilrettelegges for at hvem som helst kan være distributør er det veldig spesielt – synes jeg.
Hun mener bransjen er inne i en tid med stor omveltning – og spesielt for distributørene, som har sittet relativt upåvirket i lang tid.
– Det har ikke skjedd store endringer for oss på tiår, og nå skjer alt samtidig. Det er mye nytt å forholde seg til. Personlig synes jeg det er underlig at de ikke begynner å gjøre noe med etterhåndsstøtten, som jeg ikke tror har falt ut slik man hadde tenkt. Alle kan få etterhåndsstøtte. Lag film, kom på kino og du har krav på etterhåndsstøtte etter 10.000 besøk. Det betyr at det blir mindre støtte til konsulentfilm, og det gjør vel noe med kvaliteten. Det er greit at barne- og familiefilmer har et godt besøk – og det er viktig – men de utvikler vel ikke akkurat filmkunsten, avslutter hun.
Legg igjen en kommentar