Mer Film tar distribusjonen i egne hender

Mer Film tar distribusjonen i egne hender

Produsent og Mer Film-grunnlegger Maria Ekerhovd mener formidling av smale filmer blir bedre om man tenker distribusjon allerede fra starten av. Derfor vil hun gjøre det selv.

Foto: ‘Cathedrals of Culture’ – Halden fengsel.

– Jeg tror jeg kan bli bedre på å utfordre publikum med mine filmer. Ved å tenke distribusjon allerede fra manusfasen – å tenke på hva vi vil lage og kommunisere – tror jeg vi kan få til en bedre direktekontakt med publikum, forteller Ekerhovd.

Produksjonsselskapet hennes skal i år distribuere to av sine egne filmer; Ole Giævers Mot Naturen som kommer i september, og Margreth Olins 3D-film av operabygget, i Wim Wenders Cathedrals of Culture-serie hvor fire filmskapere utforsker hvert sitt kulturelle bygg. Olins film kommer på kino 6. juni.

Maria Ekerhovd - versjon 2
Maria Ekerhovd

I forbindelse med distribusjonsprosjektet har Ekerhovd hanket inn Øistein Refseth, som til vanlig jobber som presse- og kommunikasjonssjef i Arthaus. Refseth har et års premisjon for å jobbe med distribusjon i Mer Film.

– Arthaus jobber veldig godt med utenlandsk kvalitetsfilm, de er flinke til å få mye ut av pengene og til å treffe sitt publikum, sier Ekerhovd. Hun gleder seg over å ha fått Refseths kompetanse inn i eget selskap for å prøve ut hvordan de selv kan distribuere kunstnerisk norsk film.

Ligger det en systemkritikk i dette?

– Egentlig ikke, sier Ekerhovd.

– Bare en tro på at det kan gjøres bedre ved å tenke distribusjon fra starten av. Jeg vil fokusere på å få distribusjonen inn i produksjonsselskapet, slik at vi snakker om dette også hver dag. Øistein har vært med på Mot Naturen fra manusfasen. Jeg tror det har mye å si. I stedet for bare å komme inn senere i prosessen for å gjøre distribusjonsarbeidet. 

Ekerhovd legger til at dette også er en videreutdanning av henne selv. De fortsetter samarbeidet med SF som står som distributør for flere av Mer Films produksjoner.

– Men dette er et ønske om å delta mer selv, lære mer og bli bedre til å lage film.

Prøveprosjekt

Refseth mener Giæver og Olins filmer spesielt godt egner seg til egendistribusjon.

Øistein Refseth
Øistein Refseth

– Mot Naturen handler om en mann som i løpet av en helgetur tar et oppgjør med sitt eget liv. Det er en original og annerledes film. Giæver både skriver, regisserer og spiller i den, så filmen kommer veldig rett fra ham. Ved å distribuere filmen selv håper vi å bevare den direkte kommunikasjonen fra filmskaper ut til publikum.

Olins film er et prosjekt som oppsto gjennom Ekerhovs samarbeid med Wim Wenders’ produksjonsselskap. De er inne som coprodusenter på Dirk Ohm – Illusjonisten, og Ekerhovd er coprodusent på Wenders’ kommende Everyting will be fine. Begge filmene er skrevet av norske Bjørn Olaf Johannessen.

– Wenders ønsket å få med anerkjente regissører for å lage portretter av ulike kulturbygg i verden, så Mer Film ble norsk coprodusent for Olins film om Bjørvikaoperaen. Prosjektet er så unikt at vi ønsker å gi det en kinolansering, selv om det blir en noe mindre lansering enn Mot naturen, som får full kinolansering, forteller Refseth.

  • Trailer, Cathedrals of Culture:

For Ekerhovd viser Olins film hvor viktig det er å finne riktig fremgangsmåte for hver enkelt film.

– Olins film fortjener en spesiallansering. Den har et tydelig nisjepublikum i kultur- og arkitekturinteresserte, så vi jobber for å få dem engasjert.

Direktedistributør

Refseth mener prøveprosjektet ikke undergraver distribusjonsselskapenes viktige rolle, men at ny teknologi gir nye muligheter.

– Det handler om å tilpasse lansering til ulike type filmer. Å finne og utnytte filmens fulle potensial. For meg har filmformidling alltid vært viktig – å få filmen ut til publikum. For å klare det tror jeg man må ha mye større fokus på det allerede før produksjonen starter.Vi konkurrerer med TV-serier og annet medieinnhold. Du får ikke nødvendigvis oppmerksomheten til publikum bare fordi du kommer med en norsk film, sier Refseth.

'Mot naturen'. Regi: Ole Giæver.
‘Mot naturen’. Regi: Ole Giæver.

Han mener teknologien også har hatt mye å si for at distribusjon skal kunne gjøres av produksjonsselskapet selv.

– Digitalisering og video on demand har gjort det enklere å nå ut med film. Teknologien gjør det mulig å være en mer direkte distributør. Det er ikke så komplisert lenger. Og siden vi er i en tid med mye endring i distribusjonsleddet ønsker vi å skaffe oss erfaring, ta kontroll og prøve ut nye muligheter, sier Refseth. 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Mer Film tar distribusjonen i egne hender

Mer Film tar distribusjonen i egne hender

Produsent og Mer Film-grunnlegger Maria Ekerhovd mener formidling av smale filmer blir bedre om man tenker distribusjon allerede fra starten av. Derfor vil hun gjøre det selv.

Foto: ‘Cathedrals of Culture’ – Halden fengsel.

– Jeg tror jeg kan bli bedre på å utfordre publikum med mine filmer. Ved å tenke distribusjon allerede fra manusfasen – å tenke på hva vi vil lage og kommunisere – tror jeg vi kan få til en bedre direktekontakt med publikum, forteller Ekerhovd.

Produksjonsselskapet hennes skal i år distribuere to av sine egne filmer; Ole Giævers Mot Naturen som kommer i september, og Margreth Olins 3D-film av operabygget, i Wim Wenders Cathedrals of Culture-serie hvor fire filmskapere utforsker hvert sitt kulturelle bygg. Olins film kommer på kino 6. juni.

Maria Ekerhovd - versjon 2
Maria Ekerhovd

I forbindelse med distribusjonsprosjektet har Ekerhovd hanket inn Øistein Refseth, som til vanlig jobber som presse- og kommunikasjonssjef i Arthaus. Refseth har et års premisjon for å jobbe med distribusjon i Mer Film.

– Arthaus jobber veldig godt med utenlandsk kvalitetsfilm, de er flinke til å få mye ut av pengene og til å treffe sitt publikum, sier Ekerhovd. Hun gleder seg over å ha fått Refseths kompetanse inn i eget selskap for å prøve ut hvordan de selv kan distribuere kunstnerisk norsk film.

Ligger det en systemkritikk i dette?

– Egentlig ikke, sier Ekerhovd.

– Bare en tro på at det kan gjøres bedre ved å tenke distribusjon fra starten av. Jeg vil fokusere på å få distribusjonen inn i produksjonsselskapet, slik at vi snakker om dette også hver dag. Øistein har vært med på Mot Naturen fra manusfasen. Jeg tror det har mye å si. I stedet for bare å komme inn senere i prosessen for å gjøre distribusjonsarbeidet. 

Ekerhovd legger til at dette også er en videreutdanning av henne selv. De fortsetter samarbeidet med SF som står som distributør for flere av Mer Films produksjoner.

– Men dette er et ønske om å delta mer selv, lære mer og bli bedre til å lage film.

Prøveprosjekt

Refseth mener Giæver og Olins filmer spesielt godt egner seg til egendistribusjon.

Øistein Refseth
Øistein Refseth

– Mot Naturen handler om en mann som i løpet av en helgetur tar et oppgjør med sitt eget liv. Det er en original og annerledes film. Giæver både skriver, regisserer og spiller i den, så filmen kommer veldig rett fra ham. Ved å distribuere filmen selv håper vi å bevare den direkte kommunikasjonen fra filmskaper ut til publikum.

Olins film er et prosjekt som oppsto gjennom Ekerhovs samarbeid med Wim Wenders’ produksjonsselskap. De er inne som coprodusenter på Dirk Ohm – Illusjonisten, og Ekerhovd er coprodusent på Wenders’ kommende Everyting will be fine. Begge filmene er skrevet av norske Bjørn Olaf Johannessen.

– Wenders ønsket å få med anerkjente regissører for å lage portretter av ulike kulturbygg i verden, så Mer Film ble norsk coprodusent for Olins film om Bjørvikaoperaen. Prosjektet er så unikt at vi ønsker å gi det en kinolansering, selv om det blir en noe mindre lansering enn Mot naturen, som får full kinolansering, forteller Refseth.

  • Trailer, Cathedrals of Culture:

For Ekerhovd viser Olins film hvor viktig det er å finne riktig fremgangsmåte for hver enkelt film.

– Olins film fortjener en spesiallansering. Den har et tydelig nisjepublikum i kultur- og arkitekturinteresserte, så vi jobber for å få dem engasjert.

Direktedistributør

Refseth mener prøveprosjektet ikke undergraver distribusjonsselskapenes viktige rolle, men at ny teknologi gir nye muligheter.

– Det handler om å tilpasse lansering til ulike type filmer. Å finne og utnytte filmens fulle potensial. For meg har filmformidling alltid vært viktig – å få filmen ut til publikum. For å klare det tror jeg man må ha mye større fokus på det allerede før produksjonen starter.Vi konkurrerer med TV-serier og annet medieinnhold. Du får ikke nødvendigvis oppmerksomheten til publikum bare fordi du kommer med en norsk film, sier Refseth.

'Mot naturen'. Regi: Ole Giæver.
‘Mot naturen’. Regi: Ole Giæver.

Han mener teknologien også har hatt mye å si for at distribusjon skal kunne gjøres av produksjonsselskapet selv.

– Digitalisering og video on demand har gjort det enklere å nå ut med film. Teknologien gjør det mulig å være en mer direkte distributør. Det er ikke så komplisert lenger. Og siden vi er i en tid med mye endring i distribusjonsleddet ønsker vi å skaffe oss erfaring, ta kontroll og prøve ut nye muligheter, sier Refseth. 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY