Sørfondet må få fortsette!

Sørfondet må få fortsette!

Akkurat idet Sørfondet er blitt en suksess, trues det av nedleggelse. En rekke norske filmprodusenter kommer her med et opprop til NFI og UD om hvorfor ordningen er viktig for norsk film.

Etter å ha gjennomført tre tildelinger står Sørfond foran et veiskille: skal ordningen bestå, eller forsvinne? Det er vår klare mening at Sørfond er en suksess for alle parter, og må styrkes ytterligere framover. Men nå står fondet i fare for å nedlegges akkurat når det har blitt en suksess.

Nylig mottok fem internasjonale filmprosjekter, fra Thailand, Etiopia, Rwanda, Ghana/Mexico og Haiti, støtte fra Sørfond. Tilsammen ble 2 millioner kroner fordelt.

Pengene kommer fra Utenriksdepartementet, og deles ut i regi av stiftelsen Film fra Sør og Norsk Filminstitutt. I tillegg håndterer NFI søknader, utbetaling av støtte og etterkontroll.

Prosessen er enkel. Norske co-produsenter søker på vegne av hovedprodusenter i utviklingsland om toppfinansiering til filmprosjekter. Minst halvparten av finansieringen må være bekreftet fra før av. Hoveddelen av Sørfond-midlene skal brukes i et kvalifiserende land, mens 10% går til den norske co-produsenten for jobben. Det er ingen krav om tilbakebetaling, og minimalt med byråkrati. Dette har gitt resultater.

Blant årets tildelinger finner vi topp-filmskapere som Gullpalmevinner Apichatpong Weerasethakul fra Thailand (se foto), og haitiske Raoul Peck med fartstid fra hovedkonkurransene både i Berlin og Cannes. I fjor deltok den Sørfond-støttede argentinske spillefilmen Wakolda i det offisielle programmet Un Certain Regard i Cannes. Produsenten av den meksikanske spillefilmen Los Herederos, som nå er i etterarbeid, vant hovedprisen i samme program i 2012, og regissøren har konkurrert i Sundance. Den bolivianske regissøren Juan Carlos Valdivia, som tidligere har vunnet regi- og manuspriser i Sundance, hadde med Sørfond-midler da han i fjor lanserte spillefilmen Yvy Maraey.

Alle disse, og stadig flere andre, kommer til oss. Vi er attraktive for internasjonale kolleger på et svært høyt nivå, takket være Sørfond. Nettverk utvides gjensidig, kompetanse overføres begge veier, og deltagelse i prosjekter gjennom Sørfond åpner dører for våre egne filmprosjekter ute i verden.

Da fondet ble opprettet i 2012 bevilget Utenriksdepartementet 10 millioner kroner som skulle distribueres ut de fire neste årene. 2015 blir det siste, skjebnesvangre året.

Status er at fondet kun disponerer 1 million for sitt siste år. 9 millioner er allerede delt ut i de foregående årene. Dette betyr at kun to-tre filmer vil få muligheten til å motta relativt lave støttebeløp. Samtidig finnes det ingen garantier for at fondet videreføres – det skal evalueres etter denne siste, skarve millionen er delt ut.

Dette er en uholdbar situasjon.

På kort tid har Sørfond markert seg sterkt internasjonalt. Det merker vi ikke minst vi norske produsenter som tilsammen vurderer flere dusin aktuelle prosjekter gjennom hele året. Kvaliteten har steget merkbart siden Sørfond ble lansert. Hovedprodusentene legger ned betydelig arbeid for å knytte til seg den rette norske co-produsenten, og for å klargjøre en sterk søknad til den årlige fristen i januar.  Mellom 60 og 70 prosjekter leverer søknad, og juryene rapporterer om et svært høyt nivå.

Men slik vil det ikke fortsette. Den ene millionen som gjenstår, sammenholdt med usikkerheten rundt framtida til Sørfond, vil utgjøre et tillitsbrudd med den internasjonale bransjen og et renommé-problem for ordningen. Mange av de sterkeste prosjektene vil ikke lenger ligge i søknadsbunken. Det vil ikke lenger være verdt bryet å søke, hverken for hovedprodusentene ute i verden eller for oss her i Norge.

Et år med for alt for lite midler, eller i verste fall med et års opphold, vil kreve at Sørfond må bygge opp sitt nåværende gode rykte helt på nytt.

Veiskillet har kommet. Vi mener det er viktig å bygge videre på suksessen framfor å la den visne, og at UD og Filminstituttet har mange grunner til å være offensive nå.

Filmskaperne som mottar fondets midler til sine filmer er så klart glade for støtte. Men Sørfond handler om langt mer enn penger til filmkunst. Sørfond er en liten pott med norske bistandsmidler med en svært god og dokumenterbar effekt lokalt – en effekt UD må være stolte av! Midlene bidrar til sysselsetting og kompetanseheving av filmarbeidere og videreutvikling av manus- og regitalenter i internasjonalt format.

Sørfond er dessuten et godt – og igjen svært rimelig – tiltak for å styrke profileringen av Norge som filmnasjon internasjonalt. Takket være fondet får vi flere sjanser enn tidligere til å trenge gjennom i de øverste luftlagene av festivalverdenen, samt på filmmarkedene. Sørfond bidrar slik til å styrke NFI sitt internasjonale arbeid.

At NFI bidrar også administrativt til Sørfond er noe vi norske co-produsenter – og våre internasjonale Sørfondpartnere – setter stor pris på. Det gir forutsigbarhet og trygghet for alle parter.

Film er et viktig redskap for å ytre politiske og sosiale holdninger, og et betydningsfullt virkemiddel i kampen for ytringsfrihet verden over.  Den politiske aktivismen mange Sørfond-filmskapere utøver gjennom filmene sine forhindrer dem ofte i å kunne motta finansiering fra kilder i sine egne land. Desto viktigere blir det å hente midler internasjonalt.

Samtidig blir finansieringsklimaet for våre egne, norske filmer stadig hardere, og vi må i likhet med Sørfond-søkerne også dra utenlands for å skaffe finansiering. Men for at vi skal ha en sjanse til å knytte varige bånd til utenlandske finansiører og co-produsenter må også vi kunne være med i runddansen av å ”gi og ta” til hverandre, og bidra finansielt den andre veien.

Norske produsenter har mange odds mot seg i så måte: den regulære støtteordningen for utenlandske samproduksjoner i NFI favoriserer sterkt nord-europeiske og nordiske samarbeid med høyt forbruk lagt til Norge. Vi er et av de aller dyreste landene i verden å kjøpe varer og tjenester fra, og mangler en næringsrettet incentivordning.

Her kommer Sørfond inn som en godt etablert, velfungerende, og rimelig ordning som norske produsenter kan bruke aktivt for å gi noe tilbake.

Vi håper at både Utenriksdepartementet og Norsk Filminstitutt ser hvor viktig Sørfond er.  Støtt og styrk det framover!

 

Eric Vogel, Ingunn Sundelin og Anne Bergseng, Tordenfilm AS

Gudny Hummelvoll, Hummelfilm AS

Ruben Thorkildsen, Ape & Bjørn AS

Dag Hoel, DHF AS

Petter J. Borgli, PJB Picture Company AS

Carsten Aanonsen, Indie Film AS

Ida Ven Bruusgaard, Medieoperatørene AS

Jon Jerstad, Cinema Oslo

Alan R. Milligan, Film Farms AS

Knut Skoglund, Pomor Film AS

Frode Søbstad, tenk.tv AS

Ingrid Lill Høgtun, Barentsfilm AS

 

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Sørfondet må få fortsette!

Sørfondet må få fortsette!

Akkurat idet Sørfondet er blitt en suksess, trues det av nedleggelse. En rekke norske filmprodusenter kommer her med et opprop til NFI og UD om hvorfor ordningen er viktig for norsk film.

Etter å ha gjennomført tre tildelinger står Sørfond foran et veiskille: skal ordningen bestå, eller forsvinne? Det er vår klare mening at Sørfond er en suksess for alle parter, og må styrkes ytterligere framover. Men nå står fondet i fare for å nedlegges akkurat når det har blitt en suksess.

Nylig mottok fem internasjonale filmprosjekter, fra Thailand, Etiopia, Rwanda, Ghana/Mexico og Haiti, støtte fra Sørfond. Tilsammen ble 2 millioner kroner fordelt.

Pengene kommer fra Utenriksdepartementet, og deles ut i regi av stiftelsen Film fra Sør og Norsk Filminstitutt. I tillegg håndterer NFI søknader, utbetaling av støtte og etterkontroll.

Prosessen er enkel. Norske co-produsenter søker på vegne av hovedprodusenter i utviklingsland om toppfinansiering til filmprosjekter. Minst halvparten av finansieringen må være bekreftet fra før av. Hoveddelen av Sørfond-midlene skal brukes i et kvalifiserende land, mens 10% går til den norske co-produsenten for jobben. Det er ingen krav om tilbakebetaling, og minimalt med byråkrati. Dette har gitt resultater.

Blant årets tildelinger finner vi topp-filmskapere som Gullpalmevinner Apichatpong Weerasethakul fra Thailand (se foto), og haitiske Raoul Peck med fartstid fra hovedkonkurransene både i Berlin og Cannes. I fjor deltok den Sørfond-støttede argentinske spillefilmen Wakolda i det offisielle programmet Un Certain Regard i Cannes. Produsenten av den meksikanske spillefilmen Los Herederos, som nå er i etterarbeid, vant hovedprisen i samme program i 2012, og regissøren har konkurrert i Sundance. Den bolivianske regissøren Juan Carlos Valdivia, som tidligere har vunnet regi- og manuspriser i Sundance, hadde med Sørfond-midler da han i fjor lanserte spillefilmen Yvy Maraey.

Alle disse, og stadig flere andre, kommer til oss. Vi er attraktive for internasjonale kolleger på et svært høyt nivå, takket være Sørfond. Nettverk utvides gjensidig, kompetanse overføres begge veier, og deltagelse i prosjekter gjennom Sørfond åpner dører for våre egne filmprosjekter ute i verden.

Da fondet ble opprettet i 2012 bevilget Utenriksdepartementet 10 millioner kroner som skulle distribueres ut de fire neste årene. 2015 blir det siste, skjebnesvangre året.

Status er at fondet kun disponerer 1 million for sitt siste år. 9 millioner er allerede delt ut i de foregående årene. Dette betyr at kun to-tre filmer vil få muligheten til å motta relativt lave støttebeløp. Samtidig finnes det ingen garantier for at fondet videreføres – det skal evalueres etter denne siste, skarve millionen er delt ut.

Dette er en uholdbar situasjon.

På kort tid har Sørfond markert seg sterkt internasjonalt. Det merker vi ikke minst vi norske produsenter som tilsammen vurderer flere dusin aktuelle prosjekter gjennom hele året. Kvaliteten har steget merkbart siden Sørfond ble lansert. Hovedprodusentene legger ned betydelig arbeid for å knytte til seg den rette norske co-produsenten, og for å klargjøre en sterk søknad til den årlige fristen i januar.  Mellom 60 og 70 prosjekter leverer søknad, og juryene rapporterer om et svært høyt nivå.

Men slik vil det ikke fortsette. Den ene millionen som gjenstår, sammenholdt med usikkerheten rundt framtida til Sørfond, vil utgjøre et tillitsbrudd med den internasjonale bransjen og et renommé-problem for ordningen. Mange av de sterkeste prosjektene vil ikke lenger ligge i søknadsbunken. Det vil ikke lenger være verdt bryet å søke, hverken for hovedprodusentene ute i verden eller for oss her i Norge.

Et år med for alt for lite midler, eller i verste fall med et års opphold, vil kreve at Sørfond må bygge opp sitt nåværende gode rykte helt på nytt.

Veiskillet har kommet. Vi mener det er viktig å bygge videre på suksessen framfor å la den visne, og at UD og Filminstituttet har mange grunner til å være offensive nå.

Filmskaperne som mottar fondets midler til sine filmer er så klart glade for støtte. Men Sørfond handler om langt mer enn penger til filmkunst. Sørfond er en liten pott med norske bistandsmidler med en svært god og dokumenterbar effekt lokalt – en effekt UD må være stolte av! Midlene bidrar til sysselsetting og kompetanseheving av filmarbeidere og videreutvikling av manus- og regitalenter i internasjonalt format.

Sørfond er dessuten et godt – og igjen svært rimelig – tiltak for å styrke profileringen av Norge som filmnasjon internasjonalt. Takket være fondet får vi flere sjanser enn tidligere til å trenge gjennom i de øverste luftlagene av festivalverdenen, samt på filmmarkedene. Sørfond bidrar slik til å styrke NFI sitt internasjonale arbeid.

At NFI bidrar også administrativt til Sørfond er noe vi norske co-produsenter – og våre internasjonale Sørfondpartnere – setter stor pris på. Det gir forutsigbarhet og trygghet for alle parter.

Film er et viktig redskap for å ytre politiske og sosiale holdninger, og et betydningsfullt virkemiddel i kampen for ytringsfrihet verden over.  Den politiske aktivismen mange Sørfond-filmskapere utøver gjennom filmene sine forhindrer dem ofte i å kunne motta finansiering fra kilder i sine egne land. Desto viktigere blir det å hente midler internasjonalt.

Samtidig blir finansieringsklimaet for våre egne, norske filmer stadig hardere, og vi må i likhet med Sørfond-søkerne også dra utenlands for å skaffe finansiering. Men for at vi skal ha en sjanse til å knytte varige bånd til utenlandske finansiører og co-produsenter må også vi kunne være med i runddansen av å ”gi og ta” til hverandre, og bidra finansielt den andre veien.

Norske produsenter har mange odds mot seg i så måte: den regulære støtteordningen for utenlandske samproduksjoner i NFI favoriserer sterkt nord-europeiske og nordiske samarbeid med høyt forbruk lagt til Norge. Vi er et av de aller dyreste landene i verden å kjøpe varer og tjenester fra, og mangler en næringsrettet incentivordning.

Her kommer Sørfond inn som en godt etablert, velfungerende, og rimelig ordning som norske produsenter kan bruke aktivt for å gi noe tilbake.

Vi håper at både Utenriksdepartementet og Norsk Filminstitutt ser hvor viktig Sørfond er.  Støtt og styrk det framover!

 

Eric Vogel, Ingunn Sundelin og Anne Bergseng, Tordenfilm AS

Gudny Hummelvoll, Hummelfilm AS

Ruben Thorkildsen, Ape & Bjørn AS

Dag Hoel, DHF AS

Petter J. Borgli, PJB Picture Company AS

Carsten Aanonsen, Indie Film AS

Ida Ven Bruusgaard, Medieoperatørene AS

Jon Jerstad, Cinema Oslo

Alan R. Milligan, Film Farms AS

Knut Skoglund, Pomor Film AS

Frode Søbstad, tenk.tv AS

Ingrid Lill Høgtun, Barentsfilm AS

 

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY